زندگی

برنامه‌ی چهارصد نکته‌ای" برای بهبود شرایط مهاجران در المان

سمت چپ، وزیر دادگستری کشور آلمان، خانم تسیپریس، سمت راست تصویر،خانم بوهمر

 مسئول رسیدگی به امور خارجی‌ها و انتگراسیون، به همراه خانم آنگلا مرکل در کنفرانسی مطبوعاتی

آنگلا مرکل در پایان"اجلاس انتگراسیون"با انتقاد از برخورد انجمن‌های ترک که در این اجلاس شرکت نکردند، گفت: «برای این که کسانی که امروز نبودند، بتوانند به این روند بپیوندند، دست دولت آلمان به سوی آن‌ها دراز باقی خواهد ماند"

 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان "اجلاس انتگراسیون" را که روز پنجشنبه، دوازدهم ژوئیه در برلین برگزار شد‌، "پیشرفتی بزرگ" در امور برنامه‌ریزی برای انتگراسیون "خارجی‌ها" ارزیابی کرد. در پایان این نشست، گروه‌های شرکت‌کننده که بالغ بر نود نماینده‌ از سازمان‌ها و تشکیلات دست‌اندر‌کار موضوع مهاجرت، مسئولین ادارات و بنیادهای دولتی در سطح کشوری، ایالتی و شهری بودند، "برنامه‌ا‌ی چهارصد نکته‌ای" را به تصویب رساندند. قرار است پی‌‌آمدهای پیاده‌ شدن این برنامه در پاییز سال ۲۰۰۸ بررسی شود.

 

تعهدات دولتی

 

آنگلا مرکل، این برنامه را یک "نوآوری که دولت آلمان شاید تا به‌حال به خود ندیده است"، نامید.  با پیاده شدن این برنامه، قرار است، شرایط  پیوندزدن اجتماعی ۱۵ میلیون انسان  با تبار مهاجرتی به جامعه‌ی آلمان بهتر شود. وظایفی که هیئت دولت در این رابطه به عهده گرفته است، عبارتند از:

ـ گسترش دوره‌های انتگراسیون؛ مهاجران باید حالا به جای ۶۰۰ ساعت، ۹۰۰ ساعت کلاس درس زبان آلمانی و مسائل حقوقی و اجتماعی مربوط به جامعه‌ی آلمان داشته ‌باشند.

ـ برای آن که "مادران" به خاطر نگهداری از فرزندانشان از رفتن به این کلاس‌ها محروم نشوند، "مهد کودک‌های ساعتی" در طول  تدریس بر پا می‌شود.

ـ دولت همچنین برآنست که با کمک بخش اقتصاد، امکان ورود به بازار کار را برای جوانان با تبار مهاجرتی بهتر سازد.

ـ شرایط زنان غیرآلمانی را برای این که بتوانند به عنوان "موتورهای انتگراسیون" فعال باشند، بهبود ببخشند.

ـ راه انداختن یک صفحه‌ی اینترنتی مشورتی برای زنانی که در خطر تحمیل "ازدواج اجباری" قرار می‌گیرند.

 

ادارات شهری نیز برای آن‌که این "برنامه‌ی چهارصد نکته‌ای" با موفقیت به اجرا درآید، همچنین تعهداتی به عهده گرفته‌‌اند؛ از جمله این که کارمندهای بیشتری با پیشینه‌ی مهاجرتی استخدام کنند.

 

نشستی سازنده

 

ویسنته ریسگو،(Vicente Riesgo) نماینده‌ی "انجمن پدران و مادران اسپانیایی"‌، این نشست را "بسیار سازنده و معقول و عملی" ارزیابی کرد. او در مصاحبه‌ای با "اشپیگل آن‌لاین" گفت: «نمایندگان مهاجرین امسال فرصت بیشتری برای اظهار نظر و ارائه‌ی پیشنهاد داشتند.»

 

مرکل در پایان این نشست، ضمن انتقاد از برخورد انجمن‌های ترک که در این اجلاس شرکت نکردند، گفت: «برای این که کسانی که امروز نبودند، بتوانند به این روند بپیوندند، دست دولت آلمان به سوی آن‌ها دراز باقی خواهد ماند".

 

او در پاسخ به این پرسش که «در چنین روزی که دولت آلمان ۷۵۰ میلیون یورو برای بهتر کردن شرایط مهاجرین سرمایه‌گذاری می‌کند، و با این‌حال روزنامه‌ی ترکی "حریت" زیر عکسی از او می نویسد: "تبعیض نژادی درست و حسابی"، چه احساسی دارد»، با قیافه‌ای جدی گفت:«این هم جزئی از آزادی مطبوعات است، هرچند که به مذاق من سازگار نیست." مرکل گفت: امیدوارست که "قانون مهاجرت درست مطرح شود". چون به نظر او "اطلاعات غلط" زیادی در این زمینه پخش شده است.

 

 

ب. ا.