زندگی

داوود ناجی
در کابل

'از نیروهای خارجی فرمان نگیرید'

رئیس جمهور افغانستان، جامعه جهانی را در افزایش تولید مواد مخدر در کشورش مقصر دانست.

حامد کرزی که در همایشی به نام "سومین کنفرانس ملی مبارزه مواد مخدر" سخن می گفت، تاکید کرد که قاچاق مواد مخدر در کشورش، در دست مافیای بین المللی است و مبارزه با آن نیز کار جامعه جهانی است.

این نخستین بار است که رئیس جمهور افغانستان با چنین صراحتی از جامعه بین المللی به دلیل ناکامی در مبارزه علیه مواد مخدر انتقاد می کند.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه (5 سنبله / شهریور) با انتشار گزارش تازه ای، هشدار داد که میزان کشت خشخاش در افغانستان، به سطح بی سابقه ای افزایش یافته است.

رئیس جمهور حامد کرزی در "کنفرانس ملی مبارزه با مواد مخدر"، از روند مبارزه با مواد مخدر در کشورش ابراز نارضایتی کرد.

لحن جدی و صریح آقای کرزی یادآور سخنان سه سال پیش او در مورد مبارزه با مواد مخدر بود که گفته بود اگر خشخاش نابود نشود افغانستان را نابود خواهد کرد.

افغانستان 'مسئول نیست'

 

http://www.bbc.co.uk/worldservice/images/furniture/800_right_quote.gif جامعه جهانی در میان خود همگاهنگی لازم را ندارند. همکاری که لازم است میان آنها وجود ندارد. یکی چیزی می گوید و دیگری چیز دیگری. در چنین وضعیتی اگر مشکلات مربوط به افغانستان است افغانستان مسئول است. اما قاچاق را جامعه بین المللی می کنند نه افغانها. مافیا یک پدیده جهانی است نه یک پدیده افغانی. رسانه ها، دولت افغانستان را متهم می کنند. اما دولت افغانستان در مناطقی که تحت کنترلش بوده موفق استhttp://www.bbc.co.uk/worldservice/images/furniture/800_left_quote.gif

 حامد کرزی

 

قاچاق 'پدیده افغانی نیست'

رئیس جمهور افغانستان برای نخستین بار با صراحت از جامعه جهانی در امر مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرد.

به گفته آقای کرزی، جامعه جهانی هماهنگی لازم را ندارند و قاچاق به عنوان یک عامل اساسی کشت خشخاش یک پدیده بین المللی است نه افغانی.

او گفت: "جامعه جهانی در میان خود همگاهنگی لازم را ندارند. همکاری که لازم است میان آنها وجود ندارد. یکی چیزی می گوید و دیگری چیز دیگری. در چنین وضعیتی اگر مشکلات مربوط به افغانستان است افغانستان مسئول است. اما قاچاق را جامعه بین المللی می کنند نه افغانها. مافیا یک پدیده جهانی است نه یک پدیده افغانی. رسانه ها، دولت افغانستان را متهم می کنند. اما دولت افغانستان در مناطقی که تحت کنترلش بوده موفق است".

'هلمند را گرفتند'

 

http://www.bbc.co.uk/worldservice/images/furniture/800_right_quote.gif والی هلمند در این مورد هیچ کاری نمی تواند بکند، هلمند را گرفتند، درهم و برهمش کردند و تمامش را به طالبان سپردند، خارجیان، القاعده و بلا و بتر (بد و بلا) به صورت آزادانه در آنجا رفت و آمد می کنند، همکاران باید به ما گوش دهند، نظر ما را بشنوند و به آن عمل کنندhttp://www.bbc.co.uk/worldservice/images/furniture/800_left_quote.gif

 حامد کرزی

 

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، امسال کشت خشخاش ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، این افزایش بیشتر در ولایات ناآرام از جمله ولایت هلمند محسوس است.

آقای کرزی گفت: "والی هلمند در این مورد هیچ کاری نمی تواند بکند، هلمند را گرفتند، درهم و برهمش کردند و تمامش را به طالبان سپردند، خارجیان، القاعده و بلا و بتر (بد و بلا) به صورت آزادانه در آنجا رفت و آمد می کنند، همکاران باید به ما گوش دهند، نظر ما را بشنوند و به آن عمل کنند".

حامد کرزی تاکید کرد که کامیابی زمانی بدست می آید که همکاری وجود داشته باشد و به نظر افغانستان احترام گذاشته شود. او گفت: "در غیر این صورت، ناکام می شویم، آنگونه که در هلمند ناکام شدیم. ما دو سال پیش به دوستان بین المللی خود گفتیم که چه می خواهیم. آنها توجه نکردند و حالا وضعیت هلمند را می بینیم."

 

اقتدار در دست کیست؟

 

http://www.bbc.co.uk/worldservice/images/furniture/800_right_quote.gif اختیار این خاک به دست افغانهاست. این نکته را مخصوصاً به فرماندهان پلیس می گویم. اینجا اقتدار مربوط به دولت افغانستان است. هر مامور افغانستان به خصوص پلیس، اگر به جای پیروی از فرماندهان شان از خارجی ها دستور بگیرند، از کار برکنار خواهند شد. فرماندهان شما پی آر تی ها (گروههای خارجی بازسازی ولایتی) نیستند، فرماندهان شما والیان هستند و دولت افغانستانhttp://www.bbc.co.uk/worldservice/images/furniture/800_left_quote.gif

 حامد کرزی

 

 آقای کرزی همچنین با لحن قاطعی به فرماندهان پلیس هشدار داد که بعد از آن از والی دستور بگیرند نه از نیروهای خارجی که در محلات مختلف مستقر هستند.

یکی از نکات دیگری که همواره در مبارزه با مواد مخدر مهم خوانده شده است، قاچاق این موادر به خارج است. بارها در رسانه ها ی خارجی و داخلی مساله دست داشتن شماری از مقامات افغان در قاچاق مواد مخدر نیز مطرح شده است.

آقای کرزی تصریح کرد که قاچاقچیان عمده مواد مخدر اعضای مافیا و غیرافغان هستند.

دو روز قبل، آنتونیو ماریا کاستا رئیس دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد نیز گفته بود که نیروهای ناتو و آیساف باید قاچاقچیان عمده مواد مخدر را شناسایی کرده و تعقیب و دستگیری آنها را در دستور کار خویش قرار دهند.

حدود سه سال پیش وقتی وزارت مبارزه با مواد مخدر به پیشنهاد جامعه جهانی در کابینه دولت افغانستان ایجاد شد، به نظر می رسید، حداقل استراتژی و برنامه عمل مشخصی در مبارزه با مواد مخدر روی دست گرفته شود.

اما آنچه حالا از شواهد برمی آید، مبارزه با مواد مخدر تبدیل به یک بازی پیچیده شده و با گذشت هر روز سوالها در این مورد بیشتر و بیشتر می شود.