مسئول قتل بوتو: القاعده یا سازمان امنیت پاکستان

بوتو مشرف را مسئول قتل خود معرفی کرده است

ساعاتی پس از ترور بی‌نظیر بوتو، شبکه القاعده مسئولیت قتل وی را برعهده گرفت. اف‌بی‌آی، پلیس فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا، ترور بوتو را کار القاعده می‌داند، اما خانم بوتو در ای‌میلی که پیش از مرگ‌اش در اختیار یکی از خبرنگاران شبکه سی‌ان‌ان قرار داده ، ژنرال مشرف را مسئول هر اتفاقی علیه جان خود معرفی کرده است.


ساعاتی پس از ترور بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر سابق پاکستان، شبکه القاعده مسئولیت قتل وی را برعهده گرفت. این خبر را شبکه تلویزیونی «Ary TV» در پاکستان منتشر کرده است. به نظر القاعده بوتو عامل غرب بوده است.

مقام‌های اف‌بی‌آی، پلیس فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا نیز ترور بوتو را کار القاعده می‌دانند. در یک گزارش اف‌بی‌آی گفته می شود، ایمان الظواهری، مرد شماره
۲ القاعده ایت ترور را طراحی کرده است.

مقام‌های وزارت کشور پاکستان آما می‌گویند چیزی درباره مشارکت القاعده در ترور بوتو نمی‌دانند.

اما خانم بوتو پیش از مرگش‌اش در اظهارنظری گفته بود که سازمان امنیت پاکستان درصدد قتل اوست. گروه‌های اسلام‌گرا، از جمله القاعده وی را به مرگ تهدید کرده بودند.

خانم بوتو ماه گذشته در یک متن مکتوب که نزد یکی از خبرنگاران شبکه خبری سی‌ان‌ان (
CNN) قرار داده نوشته است که در صورت کشته شدن پرویز مشرف مسئول مرگ اوست. خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید که او این متن را به صورت ایمیل از سخنگوی خانم بوتو در واشنگتن دریافت کرده است.

در این ایمیل بوتو مشرف را متهم کرده است تدابیر امنیتی ناچیزی برای حفاظت از جان وی به‌کار گرفته است. به گزارش سی‌ان‌ان، بوتو در ای‌میل خود مواردی از تدابیر امنیتی را برشمرده که از هنگام بازگشت وی به پاکستان در مورد او به‌کار گرفته نشده است. به عنوان مثال او به هنگام سفر با اتومبیل، علیرغم درخواستش، از سوی پلیس اسکورت و محافظت نشده است.

ایمیل خانم بوتو در تاریخ
۲۶ اکتبر نوشته شده و قرار بوده اگر حادثه‌ای برای وی رخ داده و به قتل برسد، منتشر گردد.

 *********

"بی‌نظیربوتو" رهبر حزب مردم پاکستان در حمله انتحاری در شهر راولپندی در جنوب اسلام آباد بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان دولتی راولپندی فوت کرد.
حمله انتحاری در محل نشست حزب مردم پاکستان در راولپندی عصر پنجشنبه حداقل ‪
۲۰کشته و ‪ ۶۰زخمی برجا گذاشت.
منابع محلی اعلام کرده‌اند که اصابت گلوله به گردن خانم بوتو باعث مرگ وی شده است .
"رحمان ملک" مشاور امنیتی حزب مردم بعد از حمله انتحاری اعلام کرده که قبل از انفجار ابتدا به سمت خودرو خانم بوتو تیراندازی شد و سپس انفجار مهیبی " لیاقت باغ" محل تجمع طرفداران حزب مردم را سیاه کرد.
به گفته وی ، این انفجار در حالی صورت گرفت که سخنان بی‌نظیر بوتو تمام شده بود.

بی بی سی: وزارت کشور پاکستان اعلام کرد که بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق این کشور طی انفجاری که در اجتماع انتخاباتی در شهر راولپندی رخ داد، جان باخته است.
انفجار دقایقی پس از سخنرانی خانم بوتو رخ داد، گزارشهای اولیه حاکی از زخمی شدن او بود اما وزارت کشور پاکستان اعلام کرده که وی در اتاق عمل در بیمارستان عمومی راولپندی درگذشته است.
حزب مردم پاکستان که خانم بوتو رهبری آن را به عهده داشت نیز خبر کشته شدن وی را تأیید و زمان مرگ او را شش و شانزده دقیقه بعدازظهر اعلام کرده است.
پس از اعلام مرگ بی نظیر بوتو، هواداران او در مقابل بیمارستان عمومی راولپندی جمع شدند و علیه پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان شعار دادند.
ترور بی نظیر بوتو درست دوازده روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری پاکستان برگزار شد و خانم بوتو رهبری بخش عمده مخالفان پرویز مشرف را در نبرد انتخاباتی در دست داشت.
وی طی سالهای
۱۹٨٨ تا ۱۹۹۶ نخست وزیر پاکستان بود و نخستین زن در این کشور بود که به چنین مقامی دست یافت، خانم بوتو پس از کنار رفتن از قدرت همراه با همسرش، آصف علی زرداری، متهم به فساد مالی و سوء استفاده از قدرت شد و کشورش را ترک گفت.
او در هیجدهم اکتبر گذشته پس از چند سال دوری از کشور به پاکستان برگشت و هنگام ورودش انفجاری در محلی که از وی استقبال شد رخ داد که در جریان آن تعدادی کشته شدند.

شرح حال بی نظیر بوتو
بی بی سی: پدر بی نظیر، ذوالفقار علی بوتو، در اوایل دهه
۷۰ میلادی نخست وزیر پاکستان بود و دولت او یکی از معدود دولتهای غیرنظامی پاکستان پس از استقلال این کشور بود.
بی نظیر بوتو در سال
۱۹۵٣ متولد شد و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاههای هاروارد آمریکا و آکسفورد انگلستان انجام داد.
او با وجود اینکه در ابتدا تمایل چندانی به فعالیت سیاسی از خود نشان نمی داد اما تدریجا به عرصه سیاسی پاکستان کشیده شد و بعد دو بار به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد، هر چند هر دو بار به اتهام فساد از سوی رییس جمهور برکنار شد.
خانم بوتو در زمان اوج محبویبت خود، یعنی بعد از نخستین پیروزی انتخاباتی اش، یکی از شناخته شده ترین رهبران زن در جهان به حساب می آمد.
اما بعد از برکناری از قدرت برای دومین بار، نامش با فساد و بی کفایتی مترادف شد.
بی نظیر اراده قاطع و سرسختی را از پدرش به ارث برده بود، که بعد از یک کودتای نظامی در سال
۱۹۷۷ توسط ژنرال ضیا الحق دستگیر و به اتهام قتل زندانی شد.
ذوالفقار علی بوتو دو سال بعد اعدام شد و بی نظیر درست قبل از مرگ پدرش زندانی شد و
۵ سال را در حبس انفرادی گذراند. دورانی که آنرا بسیار سخت و طاقت فرسا توصیف می کند.
خانم بوتو در مقاطعی که برای مداوای پزشکی از زندان خارج شد، دفتر حزب مردم پاکستان را در لندن تاسیس کرد و فعالیت سیاسی خود علیه ژنرال ضیا را آغاز کرد.
وی در سال
۱۹٨۶ به پاکستان بازگشت و دو سال بعد هنگامی که ژنرال ضیا بر اثر انفجار هواپیمایش کشته شد، او به عنوان اولین نخست وزیر منتخب در یک کشور اسلامی به قدرت رسید.
بی نظیر بوتو و همسرش، آصف علی زرداری، با اتهامات متعددی مبنی بر فساد مواجه بوده اند، اما تاکنون هیچکدام از این اتهامات در دادگاه ثابت نشده است.
بدنبال این اتهامات خانم بوتو از کشورش خارج شد و به مدت تقریبا ٨ سال در تبعیدی خود خواسته در دبی و لندن به فعالیتهای خود ادامه داد.
با کودتای پرویز مشرف، در اکتبر سال
۱۹۹۹ و تحولات بعدی آن که حدود دو سال بعد منجر به
تبعید نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان، از کشور شد این دو نخست وزیر سابق علیرغم اختلاف هایی که با هم داشتند برای مخالفت با حکومت نظامی آقای مشرف همکاریهایی را شروع کردند.
در اوایل سال جاری میلادی آقای مشرف مذاکرات پنهانی را با خانم بوتو برای آنچه که "تقسیم قدرت" در برخی از محافل عنوان می شد انجام داد که نتیجه نهایی این مذاکرات بازگشت خانم بوتو به کشور در
۱٨ اکتبر سال جاری میلادی بود.
به هنگام ورود خانم بوتو به پاکستان انفجاری در محلی که از او استقبال می شد رخ داد که او از این حمله جان سالم بدر برد.
هنگام اعلام وضعیت فوق العاده در پاکستان (٣ نوامبر
۲۰۰۷) خانم بوتو با این وضعیت مخالفت کرد و خواهان بازگشت کشور به حالت عادی شد.
او مدتی را در این زمان در بازداشت خانگی بسر برد اما به فعالیتهای خود ادامه داد.
انفجار راولپندی دومین سوء قصد به وی از زمان ورودش به کشور بود که باعث کشته شدن وی شد.