چطور زمان معین شد؟

المیرا .ص

تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چرا سال 12 ماه است و بعضی ماه‌ها 30 روزه است؟ چرا دانشمندان ادعا می‌کنند که هر روز 86400 ثانیه است؟
جواب همه این سوالات به شناخت زمان باز می‌گردد. اگر شما اطلاعات کافی از زمان و چگونگی تقسیمات آن داشته باشید این سئوالات تا حدودی برایتان روشن می‌شود.
زمان چیست؟
وقتی در فرهنگ لغات به دنبال معنی کلمه زمان می‌گردید این جواب‌ها برایتان نمایان می‌شود:
زمان یک طول دوره است، یک فاصله بین دو اتقاق زنده و یا اتفاقات جاری که وقوع آنها اندازه‌گیری شود.
با این معانی ما کاملا متوجه می‌شویم که زمان چیزی نیست که بتوان آن را دید و یا احساس کرد و فقط اتفاق می‌افتد. انسان‌ها از سالیان قبل در تلاش هستند تا زمان را روشن‌تر سازند و به نتیجه قابل قبولی هم نیز در این زمینه رسیده‌اند.

یک روز، شروعی از یک زمان قابل اندازه‌گیری است. روز تشکیل شده از دو دوره زمانی است که بدن ما روز و شب آن را با خوابیدن به این دوره تطبیق می‌سازد. پس ما هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم یک روز جدید را آغاز کرده‌ایم.
اختراع ساعت‌ها و استفاده از آنها ما را در زمان‌بندی دقیق کرده است. وجود ساعت‌های پیشرفته کوچکترین لحظات و دقایق را اندازه‌گیری می‌کنند:
 1 پیکوثانیه: یک تریلینیوم ثانیه است که کوچکترین واحد زمانی است که بشر تا به حال موفق به اندازه‌گیری آن شده است.

 1 نانو ثانیه: یک بیلیونیم ثانیه است. مثالی برای اندازه‌گیری آن تقریبا برابر است با زمانی که یک رایانه خانگی از برنامه‌ای خارج می‌شود.

1 میکرو ثانیه: برابر با یک میلیونیم ثانیه است.

 1 میلی ثانیه: یک هزارم ثانیه است

 1 سنتی ثانیه: یک صدم ثانیه است

 1 دسی ثانیه: یک دهم ثانیه

 1 ثانیه

60 ثانیه: یک دقیقه است

 60 دقیقه: یک ساعت است (حدود ساعتی که یک شاگرد می‌تواند سر کلاس درس بنشیند)

 24  ساعت: یک روز

 7 روز: یک هفته

 365 روز: یک سال. زمانی که طول می‌کشد تا زمین یک دور به دور خورشید بچرخد.

 10 سال: یک دهه
و این دهه‌ها  تا 10 تا 15 بیلیون سال نیز به طول می‌انجامد. زمانی که گفته می‌شود کره زمین در مدار قرار گرفته است.
ساعت‌ها:
یک روز چقدر طول می کشد؟
یک روز طول مدتی است که روز به شب برسد. زمان آن بر اساس استاندارها به شکل زیر تعریف شده‌اند:
یک روز تشکیل شده است از دو دوره 12 ساعته یعنی 24 ساعت.
هر یک ساعت 60 دقیقه است.
هر دقیقه 60 ثانیه است.
چرا هر روز 24 ساعت است؟
حقیقتش آن است که هنوز کسی نمی‌داند. از سال‌های سال قبل به شکل سنتی هر روز 24 ساعت در نظر گرفته شده است. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد که از قرون قبل و در مصر و بر اساس تحقیقات آنان این قرار گذاشته شده است.
چرا هر دقیقه 60 ثانیه است و هر 60 دقیقه 1 ساعت؟
باز هم باید بگوئیم که جوابش واضح نیست و گفته می‌شود مصری‌ها قرن‌ها قبل تقویمی با 360 روز ساخته‌اند که علمی بوده و از روی این تقویم بسیاری از یافته‌های خود را ثبت کرده اند.
سالها:
بشر مفهوم  سال را  زمانی برگزید که متوجه شد فصل‌ها با یک روش و زمان متوالی تکرار می‌شوند. شناخت فصل‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانید گذر زمان را متوجه شده و خود را برای آب و هوای جدید آماده سازید.
سال از لحاظ علمی به زمانی گفته می‌شود که زمین یک دور کامل به دور خورشید بچرخد که 365 روز به طول می‌انجامد که این 365 روز از لحاظ علمی نیز متغیر است.
ماه‌ها:
ماه دلیل به وجود آمدن مفهوم ماه‌هاست. اگر امروزه به تقویم‌ها نگاه کنید گیج می‌شوید زیرا بعضی از ماه‌ها 30 روز بعضی 31 روز و حتی 29 روز هستند.
می‌گویند سال‌های سال قبل در رم در تقویم تنها 10 ماه وجود داشت و 60 روز به درستی محاسبه نشده و حذف شده بود که بعدها به تقویم اضاقه شد و ماه‌ها 12 عدد در سال شد و شاید این یکی از دلایل به هم ریختگی بعضی تقویم‌ها باشد.