گزارش نخستين اجلاس وسیع

 نيروهای ملی،مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا

اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا ، درنتیجه  ابتکار ومساعی مشترک بخش های اروپائی احزاب آرمان مردم افغانستان، فعالین صلح افغانستان ، کنگرۀ ملی افغانستان ، نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان ، حزب متحد ملی افغانستان و شخصیت های مستقل و موثر سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی کشور به تاریخ موعود تدویر یافت، کمیسیون تدارک و تدویر اجلاس موفق شد تا  برای اولین بار جمع کثیری از نیروهای ملی و دموکراتیک را که سالها در تقابل هم قرار داشتند،زیر یک سقف گرد آورد، تا به گفتمان و تبادل نظر بپردازند. گفتنی است که در کار اجلاس کمی و کاستی های وجود داشت ولی این اولین تجربه از نوع خود بود.

در اين اجلاس که به روز شنبه 19 اپريل سال روان در شهر ايندهوفن کشور شاهي هالند راه اندازی شد، بیش از پنجصد تن از نماينده گان احزاب ، سازمانها ،حلقات ، گروپ ها، چهره های مستقل سياسي،فرهنگي و ادبي هم ميهن ما از کشورهای گونه گون اروپايي چون فنلند، ناروی،سويدن، دنمارک، آلمان، سويس، فرانسه، انگلستان وهالند اشتراک ورزيده بودند.

 کار جلسه را محترم شمس الحق شمس رييس شورای آلمان حزب متحدملي افتتاح نموده،با سخنان کوتاه به زبان پشتو به اشتراک کننده گان نشست خوش آمديده گفته و از آقای شيخ حسن تقاضا نمود تا با تلاوت آياتي چند از قرآن مجيد الشان کار اجلاس را افتتاح نمايد. سپس آقای شمس از اشتراک کننده گان اجلاس خواهش نمود تا به ياد رفته گان راه ترقي و آزادی،سعادت و عدالت کشورمان به پا خاسته و برای يک دقيقه سکوت اختيار نمايند.

بعدآ فريد سياوش به نمایندگی از  کميسيون تدارک و تدویراجلاس پيرامون اهداف نشست چنین بیان داشت:

" افغانستان کشور شگفتی ها که خورشیدش بجای شیر قیر میدهد و تاریخ معاصر اش مانند کوۀ  ُبلند و راه ناپذیر، همواره درمیان آتشــفشانهای متناوب سوخته است وماحصل این افروزه های خشن، پیشاچشم نسلهای  سوخته، کوهی بلندتر برپا کرده است ،و از سوی دیگر در کشور ما ، انتقال دوره ای از عقلانیت  به دورۀ متعالی ترآن صورت نپذیرفته است، یکی به دلیل نقش استعمار و توطئه دو دگر به علت ضخامت ارتجاع و سوم  به سبب ضعف و برخورد گسستۀ ی روشنفکران با مسایل مهم.

نا گفته پیداست که کوه کدورت و فاجعه بر شانه های فهم ما سنگینی می کند ، از این کوه با تیشه گک های منفردانه نمیتوان چشمه های زلال را فوران داد، بل، با رقص تیشه های متحدانه میتوان چشمه ساران کرد.

در شرایط کنونی که جامعه ما عمیقا انقطاب یافته است وتاثیرات جنگ سرد و تقسیم پُر چالش غنیمت های خشخاش، حتی  در برخورد بازیگران اصلی منازعه به مسایل جنگ با تروریزم و بازسازی افغانستان به وضاحت بمشاهده میرسد, یافتن راه نجات وحرکت بدانسو، مشارکت و کار جمعی را میطلبد.

کار های انجام ناشده و انباشت شده ی فراوانی در برابر ما قرار داشته و ما را بسوی خویش می خواند، رسیدگی به همه ای آنها هم صدایی، همسویی ،هم فکری و همگامی های شفاف و راستین را می طلبد.

ما میتوانیم با براه اندازی یک گفتمان نقادانه گرَدِ خاطره های تلخ وش را از شانه های چپ مان تکانده و اندیشه های مُرده و شفاهی را به گفتمان جاندار تبدیل نمائیم. در غیر آن، تاریخ و نسل حاضر و  فردا حرمت ما نخواهند کرد.

هدف از برپایی گفتمان تا حد ِ معینی باید تیوریزه کردن افکار ماباشد، تا خود را باید از نو، در درون واقعیت جامعه ما بسازیم، و انرژی ها را در یک کانال سرازیر نماییم تا کمبود های مُدهش همکاری و همگامی ازبرکتِ افادۀ جمعی، سمت و سو بیابد.

هدف غایی این گرد همایی و گفتمان شفاف  که ضمانتی خرد مندانۀ برای مبارزه مشترک است؛ باید این باشد که سر انجام به یک ایده ی تشکل فرا سازمانی رسید که مورد پذيرش همه احزاب و جريان هاى سياسى قرار گیرد. "

بعداً آمحترم شمس کشمي نماينده حزب آرمان ملي گزارش کارکردهای کميسيون تدارک و برگزاری اجلاس وسيع نيروهای ملي،مترقي و دموکرات افغانستان در اروپا را به خوانش گرفته و برای کار نشست آرزوی مؤفقيت نمود.

پس از آن رياست جلسه را محترم رحمت الله بيژنپور عضو رهبری کنگره ملي به عهده گرفته و پس از پيشگفتار کوتاهي به ترتيب الفبا از نماينده گان احزاب سياسي تقاضا نمود تا سخنراني نمايند.او پس از آنکه از چهره های ماندگار و سرشناس سياسي نيم سده پسين کشورمان که ديگر در ميان مان نيستند ياددهاني کرده و با قدر داني از مبارزات قهرمانانه  آنان سخن گفت،پيام شادباش بانو فوزيه کوفي نماينده منتخب مردم در پارلمان و فعال سياسي کشورما را عنواني اشتراک کننده گان اجلاس به خوانش گرفت.

نخستين سخنران محترم امان الله استوار عضو رهبری حزب آرمان ملي بود که براساس برنامه از پيش تهيه شده کميسيون  سخنانش پرداخت.

پس از آن محترم خليل زمر معاون حزب فعالين صلح افغانستان ديدگاه هايش را پيرامون وضع سياسي،اقتصادی و امنيتي کشورمان بيان داشته در رابطه به ایجاد سازمان مشترک چنین مطرح کردند:

" اين هم مهم است که يکجاشدن جزايرعديده جنبش گذشته بمعنی ايجاد يک سازمان کيفيتا" نوين نيست،بلکه جنبش دموکراتيک آينده مابايدازبينياد برمبنای شرايط تحول يافته کنونی نوسازی گردد.تدوين انديشه ها،مفاهيم ورهبری نوين که باشرايط کنونی تناسب داشته باشدضرورت اجتناب ناپذيرکنونی است.

قوت وعقلانيت مادرآنست که باحساب بردن ازشرايط نوين برای تأسيس يک حزب ياجبهه سياسی سرتاسری باهويت نوين مشترکا"کارکنيم واين باز نگری وبازبينی درسياست بايدبآن بيانجامدکه اين حزب سراسری ياجبهه موردنظرما بايست بينش نوين خودرا نسبت به افغانستان وجهان درروشنائی شرايط تغير يافته کنونی جامعه و جهان تدوين نمايد.

ازاستدلال فوق ميتوان باين استنتاج رسيدکه حزب وياجبهه ايکه درنتيجه توافق همگانی درآينده تولدمييابدحزب ياجبهه ای خواهدبودسياسی ونه ايدئولوژيک که به دموکراسی،آزادی،حقوق برابرشهروندی واعلاميه جهانی حقوق بشرمتعهدوپابندميباشد."

 به تعقيب اومحترم صلاح الدين صميم رييس شورای اروپايي کنگره ملي افغانستان به بيان نکات نظر کنگره ملي در مورد مسايل مطروحه پرداخت .

سخنران ديگر محترم ياسين بيدار رييس شورای اروپايي حزب متحد ملي بود که نخست پيام آقای نورالحق علومي رييس حزب شان را عنواني اشتراک کننده گان اجلاس به خوانش گرفت و سپس به ايراد بيانيه خويش پرداخت ،که در قسمتی از صحبت شان چنین گفتند:

"فهم ما این است که تشکلات بزرگترکه از همدستی و وحدت سازمانهای ترقیخواه  بوجود میا ید در صورتی میتواند حایز اهمیت باشد که بتوانند برای مشکلات سیاسی, اقتصادی و اجتماعی کشور و اعاده صلح و ثبات راه های حل قابل قبول و منطقی ارائه نمایند ودراین راه نقش اساسی بازی کنند. و این مامول در صورتی امکان پذیر است که انها با طرح های دقیقا سنجیده شده وارد عرصه شوند.برای این منظور بایدقبل ازهمه از پراگنده گی کادرها و ضیاع وقت و انرژی شان در چار چوب ساز مانها جلوگیری نمود. نبود کادر متفکر و متخصص در ساز مانهائی که بوجود امده اند کیفیت ساز مانها را شدیدا  تحت سوال قرار میدهد.و این کیفیت پاسخگوی نیاز مندی های کنونی کشور نمی باشد. بوجود اوردن کمیت بزرگ بدون شک اهمیت خود را دارد اما کیفیت موثر و کارا میتواند کمیت ها را از عقب خود بکشاند."

بعدآ محترم شفيق الله توده يي رييس شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان بود نکات نظر نهضت فراگير را ارائه داشته گفتند:

" به باورما, قبل ازهرگونه اقدام سیاسی در زمینهء وحدت واتحاد های سیاسی, لازم است تا خواستگاه و پایگاه اندیشه یی-سیاسی و تکیه گاه اجتماعی  امتزاج ها, اتحاد ها، همبستگی ها و همکاریهامیان نیروهای دموکراتیک وترقی خواه مشخص گردد.اندیشه هاونگرشهای گوناگون ومختلفی میتواند وجودداشته باشد، امااشتراکات فروان فکری وسیاسی نیزوجود دارند که برپایه آن میتوان ودراشکال مختلفی ازوحدت واتحادهای سیاسی متشکل گردید.

  معلوم است که در جامعه سیاسی ما که  به شدت متشتت ومنقطب شده است , تامین همبستگی واتحاد های سیاسی  کاری سهل نیست . ولی ناممکن هم  نیست و اگر اراده ء قاطع سیاسی ,پی گیری وابتکاری درمیان باشد وبر سلیقه ها و ایگویزم گروهی وشخصی غلبه شود  وبر اشتراکات فروان سیاسی اتکا به عمل اید ,همبستگی درشکل وحدت عمل , اتحاد های سیاسی کوتاه مدت ودرازمدت ووحدت سازمانی نیروهای ملی ومترقی کشور,به طور قطع و قطع و تاکیداً به طور قطع یک هدف دست یافتنی میسر است ."

 پس از يک تفريح کوتاه بخش ديگر کار اجلاس گشايش يافته و گرداننده گي آن را محترم خليل زمر به عهده داشت.

در اين بخش نماينده گان حلقات ، گروپ های سياسي و شخصيت های مستقل سخنراني کردند که نخستين شان محترم سليم صابری سخنگوی کميسيون مؤقت تفاهم و وحدت اعضای سابق حزب وطن (ح.د.خ.ا.) در شهر هامبورگ بود که به بيان نظرات از نام کمسيون شان پرداخت.

متعاقباً محترم سرور منگل به نماينده گي عده يي از کدرها و شخصيت های سياسي مربوط به حزب وطن سخنراني کرد.

سپس محترم فيض الله البرز عضو هيأت رهبری و سخنگوی سازمان گروه کار در اروپا بيانيه اش را ايراد نمود.

پس از آن محترم جليل پرشور به ابراز نظر پرداخت.

بعداً محترم بصيرکامجو رييس حزب سوسيال دموکرات خراسان نکات نظر خود را بيان کرد و پس از آن آقای آصف احمدی رييس فدراسيون فرهنگي غرجستان پيام شادباش آن فدراسيون را عنواني اجلاس به خوانش گرفت.

سپس محترم احسان واصل عضو هيأت رييسه شورای اروپايي پيام آقای شيرمحمدبزرگر رييس مجلس موسسان نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان را عنواني اشتراک کننده گان اجلاس به خوانش گرفت.

بعد از آن بانو راضيه شهرستاني بر بحث پيرامون مقوله عدالت و جايگاه زن کشور ما در رهيابي به آن پرداخت.

پس از آن محترم داوود عزيزی صحبت نموده و در جريان آن بر وحدت ميهن پرستان تأکيد ورزيد.

آخرين سخنران در بخش دوم محترم داکتراحمدشاه بود که پيام محترم عبدالطيف پدرام رهبر کنگره ملي را عنواني اشتراک کننده گان اجلاس قرائت نمود.

پس از يک وقفه کوتاه بخش دیگر کار اجلاس شروع و محترم شفيق الله توده يي کارآن را پيش برد.

از آنجايي که در جريان تفريح شمار زياد اشتراک کننده گان در تبادل افکارميان هم توقع داشتند تا ابرازنظرها پايان يافته و اجلاس پيرامون اتخاذ تصاميم معين کارش را دنبال نمايد ، و از دوستاني که قبلأ ثبت نام کرده بودند بنابر کمبود وقت صميمانه تقاضا گردید تا از صحبت های شان صرف نظر نمايند که در نتيجه شماری زيادی از 40 تن که در ميان آن نامهای آشنا چون محترم داکتر سليم مجاز که برای اشتراک در اين نشست از امريکا تشريف آورده بود،محترم  عبدالشکور خوشه چين مسوول حلقه عياران،محترم داکتر هارون اميرزاده پژوهشگر و کارشناس سياسي از لندن، بانو نجيبه هوتکي، بانو نور ضيا فرين و شماری ديگر صرف نظر کردند،اما چند تن هم بر صحبت شان تأکيد ورزيدند و سرانجام فيصله گرديد تا چند تن محدود بيانيه های شان را به گونه فشرده ايراد نمايند.

نخست بانو نسرين منصور رئيس شورای همبسته گي زنان افغان در آلمان بيانيه اش را ايراد نمود.

سپس محترم نورمحمد سنگر پیام کميته فعالين ح.د.خ.ا را بيان داشت.

بعداً محترم عطاالرحمن تقصير شعری را به خوانش گرفت.

پس از آن بانو دکتورس شفيقه رزمنده ،بانو پروين هاشم منصور، بانو اميليا اسپارتک و بانو نوريه بارکزی به نوبت صحبت نموده و هرکدام بر کم رنگ بودن نقش زنان در کار اجلاس انگشت انتقاد گذاشته و بر سهم دهي گسترده زنان در همچو گردهمايي ها تأکيد ورزيدند.

سپس محترم نسيم جعفری بنا بر کمبود وقت مکث کوتاهي بر مشارکت ملي و عدالت اجتماعي کرده و از اينکه نتوانست ديدگاه هايش را به درستي به گوش اشتراک کننده گان برساند مراتب تاسفش را بیان داشت.

سپس محترم فرهاد همدم بر ضرورت طرح های مشخص از جانب سخنرانان ياددهاني نمود،اما محترم حسن ضمير که پس از او سخن راند، بر فراخ بيني و برداشت سخنان ديگران ولو تلخ هم باشد تأکيد ورزيد، زيرا به گفته او همين گفتمان و ديالوگ است که نکات نظر را نزديک مي سازد.

پس از آن بر ايجاد کميته سازماندهی و هم آهنگی امور در اروپا تبادل نظر صورت گرفت که محترمین ياسين بيدار،صديق وفا،جاويد جويا، احمدشاه قادری،داکتر حبيب منگل،امان الله استوار،جليل پرشور،صلاح الدين صميم و شمار ديگری نکات نظر شان را ابراز داشتند.

سخنان محترم داکتر نجيب مسير در اين زمينه نقطه پاياني را گذاشت چنانچه او در سخنانش از اراده نيک سياسي که بر فضای اجلاس چيره گشته،و از نزديکي نيروها از راه گفتمان و تداوم آن از طريق شبکه انترنتي ياددهاني نموده ،افزود که بدون شک تفاوت نظرهای گسترده ميان برنامه ها و ديدگاه های احزابي که در اين جا سخنراني نمودند وجود دارد .

محترم انجنير صاحب نظر سليم  ازکار موفقانه وبا ارزش کميسيون تدارک و برگزاری اجلاس يادآوری نموده به ادامه کار کميسيون پافشاری کرده و همچنان اعضای کمیسیون را به به اشتراک کننده گان اجلاس معرفی و از هریک  محمد ابراهیم سکندری ، فرید سیاوش ، بشیر سنگر، خلیل زمر ، امان اله استوار ، شمس کیشمی ، باقرفرین ، فضل احمد طغیان ، صلاح الدین صمیم و اسلم سلیم خواهش نمود تا به جای ایشان ایستاده و حاضرین به افتخار ایشان کف زنند .

سپس توافقنامه که از سوی کميسيون موظف در اجلاس ترتيب گرديده بود توسط محترم قيوم ميرزاده عضو هیأت رئیسه شورای اروپايي حزب متحدملي قرائت گرديد که به اتفاق آرأ به تصويب رسيد.

پیام اجلاس از سوی بانو نسرين مفيد عضو هيأت رييسه شورای اروپايي نهضت فراگير به خوانش گرفته شد که به اتفاق آرأ مورد پذيرش اشتراک کننده گان قرار گرفت .

گفتني است که در جريان کار اجلاس محترم محمدهاشم پيکار منشي اول گروه کار و آقای برهان الدين عقاب به نماينده گي از گروپ طرفداران دموکراسي و فراقومي در کانادا و تني چند فعالان سياسي از درون کشور ضمن تماس تیلفوني پيام های حمايت و همبسته گي خويش را با اجلاس ابراز داشتند،که بنا بر کمبود وقت امکان پخش پيام های آنها ميسر نگرديد.

بايد افزود که سناريوی کار اجلاس و ساير مسايل مربوط به اجندأی آن از جانب کميسيون تدارک و برگزاری از پيش برنامه ريزی گرديده بودکه برمبنای آن کار اجلاس که حوالي ساعت 13:00 به وقت اروپای مرکزی شروع شده گردید وبه اميد تحقق فيصله های آن  حوالي يک شب پايان يافت .

 

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام

اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی ودموکرات افغانستان در اروپا!

مورخ  19  -  اپریل  -   2008

  انکشا فات سالهای اخیر در عرصه جهانی وحصول تفاهم باهمی بین المللی درباره بازنگری وتغییر بنیادی برخورد به " مسئله افغانستان "  وپدید آمدن زمینه های مساعد داخلی بعد ازتوافقات بن وپیامد های بعدی ان  , بخصوص  تصویب قانون اساسی با  تسجیل ارزشهای دموکراتیک  و قانون احزاب فرصت وامکانات با لنسبه خوبی را برای تشکل وتحرک بیشتر نیروهای طرفدار صلح, دموکراسی وپیشرفت اجتماعی بوجود آورد. اما کوتاهی جامعه بین المللی در تاسیس یک اداره و مدیریت موثر و خدمت گزار مردم و به حاشیه راندن سایر نیروهای ملی ،مترقی ، دموکرات ونیروی متخصص جامعه از کنفرانس بن وحیات سیاسی واجتماعی جامعه ، باعث کُندی در پروسه باز سازی و نوسازی ، دموکراسی ، ایجاد جامعه مدنی ، حاکمیت قانون ، تشکیل اردوی ملی با قابلیت دفاعی لازم، خلع سلاح و انحلال ساختار های نیمه نظامی غیر دولتی ، مبارزه علیه مافیای مواد مخدر و جنایات سازمان یافته وقطع مداخلات خصمانه خارجی در امور افغانستان گردید. به همین ترتیب عدم  دقت و هم اهنگی در اجرای  فعالیت های محا ربوی نیرو های خارجی  بویژه قوت های موسوم به ائتلاف بین المللی در مبارزه بر ضد تروریزم بین المللی که بیشترین آسیب آنرا افراد ملکی متحمل میشوند، سبب یاس و نارضایتی فزاینده مردم گردیده است و این وضعیت فرصت مناسبی را برای دشمنان مردم افغانستان در تبانی  با نیروهای عقبگرا که ر یشه های ان در خارج از کشور قرار دارند, مساعد میسازد تا وضع کشور رابحرانی تر سازد.

امروز بعد ازگذشت تقریبأهفت سال روشن است که فرُصت ها و امکانات زیادی بنا برناکارآ بودن حاکمیت موجود به هدر رفت. وضعیت امنیتی وخیم تر ، تروریزم وسایر فعالیت های طالبان و القاعده توسعه یافته، فقر وبیکاری، ارتشأ وفساد، دزدی وغارت گراف صعودی خویشرا می پیماید ، وحدت ملی، حاکمیت ملی و منافع ملی ما به مخاطره افتید اند و باگذشت زمان نیروهای ائتلاف بین المللی در رأس ایالات متحده امریکا در افغانستان به چالش های جدید وبن بست نزدیک میگردند. دریک جمله، بحران درتمام ابعاد زند گی سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی گسترده تر  و عمیق تر شده اند ودر نتیجه موج نارضایتی وجنبش دادخواهانهً اجتماعی و ملی مردم رو به افزایش نهاده اند که این حالت وظایف مبرم را در مقابل نیروهای ملی، مترقی و دموکرات قرار میدهد .

اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی ودموکرات افغانستان در اروپا به این باور است که غلبه بر بحران موجود ، تنها در صورت استقرار  یک دولت با پایه های وسیع که مدافع منافع ملی کشور باشد ممکن است. بنأ آنچه که امروز درمیان اکثریت مردم و جریان های ملی ، مترقی و دموکرات وسایر نهاد ها ی ترقی خواه مشترک است همانا ، شکل گیری نظام کارآ مبتنی بر دموکراسی و خدمت گزار میباشد .

اجلاس امروزی عقیده دارد که هیج حزب ، سازمان سیاسی و گروهی نمیتواند به تنهائی بر بحران و مشکلات حاضر کشور غلبه نماید و تنها درنتیجه تفاهم و عمل مشترک آنها بر پایه منافع ملی غلبه بر بحران را ممکن میسازد ، ازاینرو پایان دادن به پراگنده گی و بحران در میان نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات کشور ، تنها به اساس گفتمان ملی که از قلب آن برنامه مشخص اتحاد ملی ، بیرون گردد نیاز زمان ما است .

اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی ودموکرات افغانستان در اروپا ، تمام نیروهای ملی و دموکرات را به اتحاد عمل فراگروهی ، فرا قومی  ، وحدت ملی ، تأمین صلح وثبات ، دموکراسی وپایه گزاری حاکمیت ملی و دفاع مشروع از منافع وطن ومردم در برابر تروریزم و عوامل داخلی وخارجی جنگ وبحران دریک پروگرام مشترک فرا میخواند و دراین راستا به نظریات سازنده هموطنان تمکین مینماید .

نيروهای ملی ، مترقی و دموکرات کشور که در جریان سه دهه بحران  کشوربيشترين قربانی را برای آزادی، عدالت وترقی اجتمــــــــاعی پرداخته اند ودر پيکار عليه بی عدالتی در هرکجايی که بودند وهستند، با گامهايی استوار رزميده ودرفش عدالتخواهی را بلند نگهداشته اند و در راستای بيـــــــداری سياسی، تشکل وپرورش يک نسل مبارزان وفعـــــالان سياسی ومبارزه قهرمانانه در راه آرمانهـــــــــای والای انسانی ،که ثبت تاريخ نوين کشور میباشند ، مسلمأ اتحـــــــــــاد وهمبستگی ایشان در يک ساختار نوين يکی از ارکان عمده وضروری وپيش شرط ايفای نقش تاريخی نيروهای ملی ،مترقی ودموکرات کشور ميباشد که آغازین گام ، دراین روند را امروزما با استطاعت می گزاریم و اجلاس امروزی حمایت و پشتیبانی مردم و تمام نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات کشور را در زمینه مطالبه مینماید.

 

 

توافقنامه  اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات

افغانستان دراروپا !

مورخ   19 -  اپریل   .2008

شهر ایندهوون

 

اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا در شهر ایندهوون کشور شاهی هالند به تاریخ 19 اپریل 2008 میلادی با اشتراک (   566 ) تن متشکل از بخش های اروپائی احزاب ،آرمان مردم افغانستان ، فعالین صلح افغانستان ، کنگرۀ ملی افغانستان ، نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان ،حزب متحد ملی افغانستان ، سازمان ها و حلقات سیاسی ، شخصیت های مستقل سیاسی و اجتماعی در فضأی دموکراتیک و دوستانه غرض گفتمان سیاسی بمنظور یافتن راه بیرون رفت از حالت بحرانی کشور و جستجوی راه های اثر گذاری این نیروها در مسایل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور برگزار گردید .

اجلاس وسیع نیروهای ملی ،مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا در شرایطی برگزار میگردد که اوضاع سیاسی , نظامی و اجتماعی کشور رو به وخامت مزید گذاشته است . فعالیت های تروریستی وسعت و دامنه بیشتر کسب نموده است.  فساد اداری ، تولید و قاچاق مواد مخدر ، فقر و گرسنگی ، بیکاری وبی امنیتی بیداد مینماید .

اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا   مساعی بخش های اروپائی احزاب ، آرمان مردم افغانستان ، فعالین صلح افغانستان ، کنگرۀ ملی افغانستان ، نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان و حزب متحد ملی افغانستان ، سازمان های سیاسی ، شخصیت های مستقل سیاسی و اجتماعی را در راستأی تحقق اتحاد نیروهای ملی و مترقی ارج گذاشته از آن قاطعانه حمایت نموده و همکاری و همبستگی مزید این ساز مانها را قابل دسترسی و عملی تلقی مینماید.

ازآنجائیکه هدف غا ئی این اجلاس فراهم اوری زمینه های همکاری میان ساز مانها بمنظورایفای نقش ایشان در اوضاع کنونی کشور میباشد بخاطر تطبیق تصامیم و پیگیری در امر دسترسی به اهداف  مطروحه اجلاس مراتب آتی راتوافق مینماید :

1- با تدویر این اجلاس وظایف  کمیسیون تدارک وبرگزاری اجلاس  وسیع نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا ختم و بجای آن کمیسیون سازماندهی و هماهنگی امور اروپائی توظیف میگردد.

2- اجلاس بعد از بحث وبررسی دیدگاه های ارائه شده به رهبری بخش های اروپائی احزاب اشتراک کننده در این اجلاس صلاحیت میدهد که الی دوهفته اعتبار از تاریخ تدویر این اجلاس وسیع کمیته را درتفاهم مراکز احزاب نامبرده در داخل کشور جهت ادامه کار تفاهم ،سازماندهی و هماهنگی امور در اروپا توظیف نمایند . توافق به عمل آمد تا دراین کمیته از هر حزب و سازمان سیاسی (  3 )  نفر و از حلقات سیاسی و نهاد های راجستر نا شده (1-2 ) نفر وبتعداد (الی  10 ) نفر از میان شخصیت های مستقل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی معرفی شوند.

3- کمیتهً سازماندهی و هم آهنگی امور در اروپا وظیفه دارد تا با راه انداختن جریان مباحثات با ثمر در روشنی اندیشه ها و مسایل سیاسی با اهمیت که دراین اجلاس مطرح گردید ، پیشنهادات مشخص خودرا در جهت ایجاد پلاتفورم مشترک در راستای تشکل اتحاد ها ، ائتلاف ها و در صورت امکان تا سرحد تأسیس سازمان واحد سیاسی ، طرح وبه رهبری احزاب خود در داخل کشور ارائه بدارند.

4- بخش های اروپائی احزاب و جریان های سیاسی که دراین اجلاس وسیع اشتراک ورزیده اند ، زمینه های کار عملی را درجهت رسیدن به یک توافق همگانی این نیروها برای کمیته سازماندهی و هم آهنگی امور اروپائی که ایجاد میگردد مساعد سازند و این کمیته وظیفه دارد تا در تحت نظر شورای اروپائی و مراکز احزاب خویش اقدامات عملی را مرعی دارند .

5- کمیته سازماندهی وهم آهنگی امور اروپائی وظیفه دارد که درامر تفاهم ، صحبت های سازنده و همکاری با سایر سازمانهای سیاسی و شخصیت های موثر مستقل سیاسی طیف های وسیع ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا که تا الحال با این روند یکجا نگردیده اند به اساس طرح های سازنده و اسناد پایه ئی این اجلاس توجه لازم مبذول بدارند .

 

پیروز باد مردم افغانستان