چگونه با افكار منفى مقابله كنيم؟

نويسنده: كن  مك اينس

 

 

آن روز كه اين اطلاعات را از دو سايت مختلف گرفتم، امتحانشان كردم و ظرف بيست و چهار ساعت، سى تا چهل درصد افسردگى‏ام رفع شد. طى دو سه روز آتى كه اين تمرين را انجام مى‏دادم، متوجه شدم عادت بدى را كه در تمام عمرم حتى از آن آگاه نبودم، ترك كرده‏ام. داشتم خودم از بين مى‏بردم. من هيچ گاه با مشكلاتم برخورد معقولى نداشتم. ناخودآگاه نيرو و قدرتم را هدر مى‏دادم تا روزگارم را سپرى كنم. به مجرد اين كه در اين تمرين پيشرفت كردم، در برابر احساساتم مقاوم‏تر شدم و در نتيجه بيش‏تر احساس رضايت كردم. تقريباً يك شبه، در درشادى و نيروى مضاعفى به وجود آمد و از آن موقع تاكنون، اين تمرين ساده و مؤثر را ادامه داده‏ام. جالب‏تر اين كه مى‏توانيد اين روش را در محيط كار هم به كار ببريد تا بر مشكلات روحى غلبه كنيد. اين روش در هر كارى مؤثر است. آيا تا به حال دچار افسردگى، اضطراب يا  شده‏ايد؟ من دچار اين حالت‏ها شده‏ام و بى‏چون و چرا آن‏ها را پذيرفتم. وقتى تمرين فكر نكردن (Thought-Stopping) را شروع كردم، از خودم پرسيدم من نگران چه بودم؟ سرمايه‏ام، مواجه شدن با كار ناخوشايند؟ حرف هايى كه درباره‏ام گفتند و عصبانى ام كرد؟ شكست هاي دندانپزشكى يا مشكلات لاينحل؟

ضمير ناخودآگاهم مرتباً خاطرات تلخ گذشته را مرور مى‏كرد و به ضمير خودآگاهم مى‏فرستاد. در سايت تقاضاى كار، اين موارد را ديدم: پرستارهايى كه ساعت‏هاى طولانى بدون اين كه كسى از آن‏ها تشكر كند كار مى‏كنند، هم گرفتار افكار منفى مى‏شوند. به خودشان مى‏گويندكار انجام نشده دارم و فرصت كمى هم مانده يا كارهاى زيادى كه مانده‏اند و تمايلى به ا نجامشان ندارم و يا مسائل لاينحلى كه آن‏ها را نگران مى‏كند و لذت و نيرو را از آن‏ها مى‏گيرد.

براى پيشرفت در كار يا احساس آرامش، بهترين راه اين است كه:

1. اگر احساس افسردگى، عصبانيت، ترس يا تصورى از هر چيز منفى مى‏كنيد، بپرسيد چه چيز باعث نگرانى است.

2. وقتى كه متوجه شديد كه مسأله چه بوده، خيلى راحت به خودتان بگوييد: اين افكار نه تنها به من كمكى نمى‏كند، بلكه مضر هم هست ؛ نبايد به آن‏ها اجازه ورود بدهم و با تمام قدرت با آن‏ها مقابله كنيد. همان ابتداى كار ضعيف مى‏شوند كه اين هم پيشرفت خوبى است و با تمرين پيشرفت‏هاى بيش‏ترى هم مى‏كنيد.

3. مراقب افكار منفى بعدى باشيد كه شايد ده ثانيه يا ده دقيقه بعد به سراغتان بيايد و به همان روش قبلى عمل كنيد. با علم به اين كه اين افكار مخل آرامشتان است، در برابر آن‏ها مقاومت كنيد و به آن‏ها بگوييد: از ذهنم دور شويد اى پيام‏هاى بيهوده، مضر، ظالم و انردزد! من مانع ارسال اين پيام به خود مى‏شوم. اين‏ها هيچ سودى براى من ندارند. كلى هم به ضررم تمام مى‏شوند.

4. باز هم مراقب باشيد و ببينيد افكار ناخودآگاهتان چه هستند؛ افكار اصلى كه گرفتارشان هستيد، چه هستند و بعد در برابر افكار مخرب مقاومت كنيد.

5. متوجه شدم افكار منفى هر چند ثانيه يك بار به ذهنم خطور مى‏كنند. اوايل، مقابله با آن‏ها به تنهايى بسيار مشكل بود؛ اما من نهايت تلاشم را كردم و باتمرين، در رويارويى با اين افكار مضر و مزاحم، موفق‏تر شده‏ مرتب به خودم تلقين مى‏كردم: در برابر افكار مزاحم و بى‏ارزش كه اصلاً هيچ فايده‏اى هم ندارند، مقاومت كن

6. در ضمن تمرين مهارت، احساس مى‏كنيد قوى‏تر از گذشته شده‏ايد و زودتر متوجه پيام‏هاى منفى مى‏شويد كه به ذهن خودآگاهتان راه پيدا مى كند.‏

7. همچنين متوجه مى‏شويد كه راحت‏تر آن‏ها را شناسايى مى‏كنيد و در نتيجه، حتى مانع ورود آن‏ها به ضمير خودآگاهتان مى‏شويد و از آن جايى كه به موقع جلوى آن‏ها را مى‏گيريد، ديگر نمى‏توانند شما را شكست دهند؛ بنابراين احساس قدرت و نيروى بيش‏ترى مي كنيد.

8. سرانجام اين كه متوجه مى‏شويد كه دوست داريد مچ اين افكار را در همان ابتداى كار بگيريد و مانعشان شويد و ملاحظه مى‏كنيد كه مى‏توانيد اين كار را انجام دهيد؛ زيرا آن قدر احساس خوبى داريد كه مى‏دانيد بهتر است هر چه زودتر تمام اين افكار را دور بريزيد.

9. در طى چند روز من نه تنها توانستم آن‏ها را با ضمير خودآگاهم شناسايى كنم، بلكه عادت به خلق اين گونه افكار را هم در زمان كوتاهى ترك كردم. حالا ديگر به ذهنم راه پيدا نمى‏كنند و در عوض، به خاطر تلاشى كه براى فكر كردن به افكار منفى كرده‏ام، احساس قدرت مى‏و اين بهترين روش براى كمك به خودم در راه رسيدن به زندگى بهتر و احساس قوت است.

10. شما از تلاشتان احساس رضايت مى‏كنيد به محض اين كه بفهميد يكى از اين افكار دارد وارد ضمير ناخودآگاهتان مى‏شود، تمام تلاشتان را صرف مبارزه با آن مى‏كنيد يا مى‏توانيد با فكر كردن به چيزهاى بهتر، فكرتان را سرگرم كنيد و آن وقت اين فكر منفى معجزه مى‏كند ن هيچ تأثيرى بر روى شمااز بين مى‏رود و آن وقت است كه ملاحظه مى‏كنيد كارتان عالى بود و شادابى را كه شايد مدت‏ها احساس نكرده بوديد، حس مى‏كنيد.

ممكن است به ذهن پرستارى اين فكر خطور كند كه هيچ كدام از گزارش‏هاى كارى‏اش را ننوشته، وقت زيادى هم ندارد. اين يك فكر مخرب و مزاحم است كه انرژى و انگيزه‏اش را از بين مى‏برد. بنابراين ممكن است با خودش بگويد: اى افكار مزخرف از ذهنم بيرون برويد! من نيازى بهآورى كارهاى عقب افتاده ندارم. من اين افكار منفى را نمى‏پذيرم. آنها نتيجه هر كارى را هم كه الان دارم انجام مى‏دهم، از بين مى‏برند و انرژى ام را نيز هدر مى‏دهند و مرا به احساس شكست و خستگى سوق مى‏دهند. با اين تمرين، اين پرستار متوجه مى‏شود كه با مقاومت ابر افكار منفى، مانع آن‏ها مى‏شود و به خاطر تلاشش، احساس نيروى تازه، قدرت و نشاط مى‏كند. اين پاداش اوست و بدين ترتيب او مى‏تواند بدون افكار منفى، حتى از كارش لذت هم ببرد. بعد از مدت كوتاهى او پى مى‏برد كه اين عادت بد(ايجاد افكار منفى) را از بين برده وارش مشتاق‏تر و استوارتر مى‏شود. باور كنيد كه اين روش براى شما هم سودمند است. امتحانش كنيد. من مثل آن مادرى نيستم كه سه بچه كوچك دارد...او هم مى‏تواند از اين طرز فكر استفاده كند و از روش فكر نكردن سود هم ببرد. يعنى به خود مى‏گويد: آن قدر به من يادآورى ن كه هنوز چه كارهايى را انجام نداده‏ام. چه فايده‏اى دارد كه بفهمم كارهاى خانه هنوز انجام نشده‏اند. اين كار بى‏فايده است و فقط كارى را كه الان دارم انجام مى‏دهم، خراب مى‏كند. اين افكار باافكار منفى كه خودمان ايجاد مى‏كنيم، به وجود مى‏آيند و زمينه‏ابراى احساس ندامت و خستگى روحى. دليل به وجود آمدن اين افكار هر چه هست، بهايش هم سنگين است، بسيار سنگين!

مثلاً خود من در به وجود آوردن بيمارى افسردگى مزمن و خفيف در خودم دخيل بودم. بنابراين افكار مزاحم را جست و جو كنيد. وقتى كه احساس درد سختى مى‏كنيد، با آن مبازه كنيد و آن را نپذيريد. به مراقبتتان ادامه دهيد و مانع دخالت اين پيام‏ها در زندگى شويد ملاحظه كنيكه داريد قوى‏تر مى‏شويد و به اين نيروها اجازه دهيد تا حتى در پيشرفت شما در روش فكر نكردن، ياريتان كند. از بقيه زندگى با شادى، اشتياق و نيروى بيش‏تر لذت ببريد و به اوج خوشبختى هم فكر نكنيد

بايد اثر اين روش را بلافاصله بعد از چند ساعت حس كنيد؛ همان طور كه در مورد من اين طور بود. چهار ساعت تلاش مرا به شادى رساند. در خود احساس قدرت مجددى مى‏كردم و اين به من در نبرد عليه افكار بد شجاعت داد.

در آخر مى‏بينيد كه آن افكار به ضمير خودآگاه شما نمى‏آيند و بدين وسيله خودتان را از شر رفتار مخرب و زيان‏بارى كه ناآگاهانه در طول زندگى داشته‏ايد، نجات مى‏دهيد. موفق باشيد و خوب فكر كنيد.