زمینه‌های بروز انحرافات اجتماعی زنان در جامعه

 مقدمه

مطالعات نشان داده است که جرایم زنان اکثرا غیرخشونت‌آمیز است از جمله این جرایم می‌توان به فحشا اشاره نمود. فحشا به عنوان رایج‌ترین جرم غیرخشونت‌آمیز در طول تاریخ مطرح بوده است. جامعه‌شناسی انحرافات اجتماعی ، به پدیده فحشا به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی ، می‌نگرد و علل مختلفی را برای بروز آن مطرح می‌کند. روابط جنسی در میان ملل ابتدایی تا حدود زیادی آزاد بوده است و آثار عمیق فحاشی در این اجتماعات دیده نمی‌شود. در زیر به برخی از عوامل انحرافات اجتماعی اشاره می شود.

 

عوامل بروز این انحرافات در جامعه

عقب‌ماندگی ذهنی

این افراد از نظر میزان بهره هوشی به گروه‌هایی چون ، شدید یا ایزوله ، خفیف یا تربیت‌پذیر ، ملایم یا آموزش‌پذیر تقسیم می‌شوند. گروه اول و دوم با توجه به بهره هوشی پایین نیاز به مراقبت ویژه توسط سرپرستاران خود دارند. افراد عقب مانده ذهنی آموزش‌پذیر که از هوش بالاتری برخوردارند، معمولا روابط صحیح بین زن و مرد را تشخیص نمی‌دهند و غالبا نمی‌توانند تمایلات خود را کنترل کنند. برخی حتی توانایی پیش‌بینی رفتارهای خود را ندارند.

شخصیت مرزی

بی‌ثباتی در قسمتهای مختلف شخصیت از مشخصه‌های این افراد است. در این افراد ، روابط انسانی معمولا با تنش همراه است و اکثرا رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی انجام می‌دهند. این نابهنجاری بیشتر در زنان دیده می‌شود و بیشتر در روابط خانوادگی و شغلی آنان ، اختلال ایجاد می‌کند. این بیماران سریع به کسی دل می‌بندند و سریع دل می‌کنند. احساس ملال دایمی و رفتارهای ماجراجویانه و ضداجتماعی ، از جمله روابط نامشروع جنسی یا مصرف مواد مخدر دارند.

اسکیزوفرنی

به عنوان جدی‌ترین و شدیدترین شکل اختلال روانی است که معمولا در طی نوجوانی یا جوانی روی می‌دهد. این افراد باورهای تحریف شده (هذیان‌ها) را تجربه می‌کنند. تغییرات در عاطفه و هیجان‌ها در آنان متداول است. اختلال‌های رفتاری آنان ممکن است به شکل اعمال غیر عادی که معنای ویژه‌ای دارند ظاهر شوند. این افراد آنجا که از سوی خانواده مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرند اغلب دچار مشکلات اقتصادی نیز می‌شود و در صورت ازدواج نیز مورد کم‌توجهی همسرانشان بوده و غالبا زندگی آنها به طلاق می‌انجامد.

اختلال عاطفی

واکنش‌های مانیک جزء اختلالات عاطفی بوده و به دسته هیپومانیا ،‌ مانیای حاد و مانیای هذیانی تقسیم‌بندی می‌شوند. در هر سه نوع ، در زمان بروز حمله‌های مانیک ، انجام واکنش‌های غیر عادی از جمله اعمال جنسی شدید و انحرافی و در انظار دیگران در آنان مشاهده می‌شود. این افراد دارای رفتارهایی چون خوشحالی زیاد ، سرعت در تفکر و تکلم ، حالات هیجانی توام با حرکت زیاد جسمی ، خندیدن و رقصیدن، دویدن و شوخی کردن دایم نیز می‌باشند.

شخصیت ضد اجتماعی (جامعه ستیز)

شخصیت ضد اجتماعی نتیجه پرورش و رشد معیوب شخصیت می‌باشد و فشار استرس عامل موثری در آن محسوب نمی‌شود. این اختلال در طرز رفتار و منش شخص ظاهر گشته و از نظر روانی و عاطفی ملایمی موجود نمی‌باشد این افراد فاقد حس مسئولیت و درک اخلاقی بوده و بندرت به چیزی جدا از امیال خود نمی‌اندیشند و تکانشی رفتار کرده و هیچگاه احساس گناه یا پشیمانی نمی‌کنند معمولا قبل از سن 15 سالگی شروع شده و ویژگی‌های آن در دوره کودکی و نوجوانی مثل دزدی ، دروغگویی و فرار از مدرسه بوده و رفتارهای جنسی آنان زودتر از افراد دیگر شروع می‌شود. پس از 30 سالگی احتمال دارد جنبه‌های افراطی این رفتارها تخفیف یابد.

فقر

فقر یکی از مهمترین مسایل جوامع بشری است فقیران در جهانی به سر می‌برند که آن را دنیای چهارم خوانده‌اند و در نقشه جغرافیا جای مشخصی برای آن نمی‌توان یافت. یکی از زمینه‌های فحشا ، فقر و گرسنگی است. آمار ارایه شده نشان می‌دهد که 84 درصد روسپیان از خانواده‌های متوسط و فقیر برخاسته‌اند و 20 درصد روسپیان به خاطر تامین مخارج زندگی تن به خود فروشی داده‌اند. بسیاری بر این عقیده‌اند که فقر یکی از عواملی است که کودکان به واسطه آن برای تجارت جنسی فروخته می‌شوند.

بیکاری

امروزه بیکاری و عدم اشتغال نیروهای قادر به کار ، به عنوان یکی از پدیده‌های اقتصادی – اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. عواملی چون علل فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی افزایش جمعیت و مهاجرت ، علل سیاسی (جنگ ، تحریم اقتصادی ، ...) و علل فردی در بروز این پدیده نقش دارند. بیکاری اثراتی چون فقر و گرسنگی ، تحول جمعیت ، مسایل فرهنگی – اجتماعی ، ظهور و ترویج مشاغل کاذب و مخرب ، اثرات عاطفی و روانی بر افراد و... را به دنبال دارد. بیکاری و عدم اشتغال نیروی فعال بخصوص در نسل جوان ، زمینه بروز انواع انحرافات اجتماعی و اختلالات فرهنگی را فراهم می‌کند. لذا بیکاری را می‌توان بلایی تصور کرد که اگر در جامعه رو به افزایش باشد حاصل آن ، سلب امنیت و آسایش از جامعه و ترویج فحشا و فساد خواهد بود.

قاچاق

از ابتدای دهه 1990 میلادی ، مساله قاچاق زنان در سطح جهانی ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد ، هر چند که از ابتدای سده بیستم چند سند بین‌المللی برای سرکوبی این جرم طراحی و تصویب شد. در دهه‌های اخیر مشاهده شده که تعداد زیادی از زنان و دختران ، بویژه از کشورهای آسیایی ، اروپایی مرکزی و روسیه ، با وعده مشاغلی چون خدمتکاری رستوران ، بچه‌داری ، پرستاری و... و درآمد خوب، فریب خورده و در نهایت عده زیادی از آنان به صورت ابزاری برای خوشگذرانی مردها درآمده‌اند. در اکشور ما نیز نمونه‌های بسیاری از قاچاق دختران و زنان به شیوه‌های مختلف مشاهده شده است.

فرار از منزل

ترک منزل توسط دختران به عنوان یک بحران برای خانواده و به عنوان یک معضل اجتماعی محسوب می‌گردد که معلول شبکه پیچیده‌ای از عوامل روانی اجتماعی است. فرار به عللی چون فشارهای ناشی از خشونت ، تبعیض ، نابرابری ، تمایل به ماجراجویی ، کسب منزلت و یا کم‌عقلی و فریب‌خوردگی و گاه به علت عدم سلامت فکری و روحی بوجود می‌آید.

طلاق

خانواده تاثیر روانی ، عاطفی و اجتماعی بر افراد دارد. گاهی طلاق نه تنها در خانواده امکان بروز رفتارهای انحرافی در بین زن و شوهر را افزایش می‌دهد، بلکه باعث بروز برخی از این رفتارها نیز در فرزندان می‌گردد.

اعتیاد

ایجاد وابستگی جسمی و فکری ، پیدایش پدیده تحمل در بدن نسبت به مواد مصرفی ، بدست ‌آوردن ماده مورد نیاز به هر شکل و از هر طریق ، و تاثیر مخرب بر مصرف کننده، خانواده و جامعه ، از جمله ویژگی‌های مصرف مواد مخدر می‌باشد. یکی از ویژگی‌های زنان روسپی ، اعتیاد است. افراد معتاد نسبت به اعضای خانواده خود احساس مسئولیت نکرده و اغلب ناگزیرند زندگی خود را از طریق داده‌هایی چون دزدی ، تجاوز ، آدم کشی ، فحشا و ... تامین می‌کنند.

فریب خوردن

فریب‌خوردن و اعتماد نابجا به افراد سال 1380 نشان داده است که 24 درصد افراد فراری از منزل ، دخترانی هستند که اغفال شده، سپس ترک منزل نموده‌اند. فریب‌خوردن ممکن است علل مختلفی از جمله: نارضایتی از خانه پدر یا همسر ، تسلیم‌شدن در مقابل مردان به امید ازدواج آینده ، بی‌سوادی و عدم آگاهی افراد و والدین آنها و مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط فرصت‌طلبان ، استفاده‌های نامناسب ارتباطی از طریق اینترنت و... داشته باشد.