هشدار:

کابوس بالقوه شکست در افغانستان

ببرک احساس

 

کمیته امور دفاعی پارلمان بریتانیا اعلام کرده است ماموریت ناتو در افغانستان، با مشکلات عمده ای روبروست.

این کمیته گفت که کشورهای عضو ناتو باید برای تامین یک دموکراسی با ثبات در افغانستان، نیروهای بیشتری به این کشور بفرستند.

کمیته امور دفاعی پارلمان طی گزارشی، از عدم تمایل برخی اعضای ناتو به اعزام نیروی بیشتر به افغانستان ابراز نگرانی کرد.

این گزارش می گوید نیروهای بین المللی یاری امنیتی (آیساف) در افغانستان، هنوز هم فاقد دو واحد نظامی هستند که فرماندهان ناتو پیشتر تقاضا کرده بودند.

چالشهای بزرگتر از تعهدات

دولت بریتانیا می پذیرد که چالشها در افغانستان بسیار بزرگتر از تعهدات جامعه جهانی است.

جیمز آپاتوری، سخنگوی ناتو در افغانستان می گوید نیروهای این پیمان تمام امکانات مورد نیاز خود را در اختیار دارند اما در عین حال تاکید دارد که افغانستان یک کشور بزرگ است و موضوع فقط افزایش نیرو نیست.

این سخنگوی ناتو در عین حال خاطر نشان می کند که در افغانستان، پیشرفتهایی نیز صورت گرفته است.

او می گوید: "ما در عرصه های بازسازی، توسعه اقتصادی و ادارات دولتی، شاهد پیشرفتهایی بوده ایم، درست است که در جنوب نبردهای شدیدی وجود دارد، ولی در بخشهای زیادی از شمال و غرب کشور، آرامش و صلح است".

جیمز آپاتوری به بی بی سی گفت: "اگر افغانستان امروز را با پنج سال پیش مقایسه کنیم، شمار شاگردان مکاتب (مدرسه ها) ده برابر شده و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی هم، ده برابر افزایش یافته است. اوضاع این کشور، رشد خوبی دارد".

مقابله با خشخاش یا نا امنی؟

اعضای کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا هشدار دادند که نیروهای تحت فرمان ناتو در افغانستان قادر نیستند همزمان هم مشکل کشت خشخاش را حل کنند و هم با شورشیان مقابله کنند.

در گزارش این کمیته، گسترش شورشهای گروه طالبان، افزایش تلفات غیرنظامیان، وجود فساد در دستگاه پلیس و کندی روند باز سازی افغانستان، به عنوان مشکلات بزرگ فراروی نیروهای ناتو در این کشور عنوان شده است.

در حال حاضر در افغانستان سربازان ۳۷ کشور عضو ناتو حضور دارند. افزون بر آن حدود ۸ هزار سرباز آمریکایی نیز در جستجوی اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده و اعضای این گروه هستند.

او گفت: "دو یا سه هزار سرباز بیشتر، برای بستن مرزهای افغانستان و پاکستان مفید خواهد بود. صادقانه می گویم، نگرانی من از این است که بعضی از کشورها ممکن است بخواهند سربازان خود را از افغانستان خارج کنند، اگر چنین شود، بر نتایج عملیات ناتو، اثر منفی خواهد گذاشت. بنابراین، ما را مجبور به پر کردن آن خلاء و یافتن سربازان بیشتر خواهد کرد".

آقای آربونات می گوید که کشورهای عضو ناتو باید اهمیت ماموریت افغانستان را درک کنند و از آن پشتیبانی کنند، در غیر آن صورت، این ماموریت، با خطر جدی مواجه خواهد شد.

طالبان 'جلوتر از ناتو'

کمیته امور دفاعی پارلمان بریتانیا به اهمیت مبارزه اطلاعاتی نیز اشاره کرده و می گوید به نظر می رسد که طالبان در این عرصه جلوتر از ناتو هستند.

در گزارش کمیته پارلمانی بریتانیا آمده است که شورشیان تلاش می کنند تلفات نیروهای دولتی و خارجی را بیشتر نشان دهند و از آن بهره برداری تیبلغاتی کنند.

اعضای این کمیته، با اشاره به افزایش تلفات غیرنظامیان، نوشته اند که کشته شدن مردم عادی در جریان درگیریها، موجب می شود تا حمایت مردم از ماموریت نیروهای ناتو و افغان آسیب ببیند و این امر موجب تقویت شورشیان می شود.

نگرانی شورای امنیت

شورای امنیت به نیروهای خارجی در افغانستان توصیه کرد تا در عملیات شان هماهنگی بیشتری با مقامات افغان داشته باشند و آگاهی شان را از فرهنگ و سنتهای محلی افغانها افزایش دهند.

شورای امنیت همچنین شورشیان طالبان و القاعده را به خاطر انجام حملات انتحاری که موجب تلفات مردم بیگناه می شود محکوم کرد.

این شورا گفت که القاعده و طالبان، برای انجام حملات شان از سپر انسانی استفاده می کنند.

القاعده در پاکستان 'قوی تر شده است'

از سوی دیگر، در یک گزارش اطلاعاتی (استخباراتی)، ایالات متحده آمریکا هشدار داده شده که شبکه القاعده بار دیگر در مناطق قبیله نشین میان افغانستان و پاکستان تجدید سازمان یافته و تقویت شده است.

اما جورج بوش رییس جمهور آمریکا می گوید با اینکه القاعده قوی تر شده اما به اندازه پیش از حملات یازده سپتامبر، قوی نیست.

آقای بوش گفت: "القاعده امروز نیرومند است، اما به نیرومندی پیش از حملات یازدهم سپتامبر نیست، دلیل آن این است که ما به همراه جامعه جهانی، فشارها و حملات بر القاعده را ادامه دادیم که آنها را به عدالت بسپاریم تا آنها بازهم به ما ضربه نزنند. ما باید آنها را شکست دهیم".

کابوس

آقای براون هشدار داد که در صورت شکست ماموریت ناتو در افغانستان، این کشور بار دیگر به لانه تروریستها مبدل خواهد شد.

تقاضای کمیته پارلمانی بریتانیا از ناتو مبنی بر افزایش تعهدات و تلاشهای آن در افغانستان برای مردم افغانستان نیز خوشایند است.

دولت افغانستان نیز خواستار افزایش نیروها و اجرای تعهدات جامعه بین المللی است. ولی در حالی که شورشیان، حملات انتحاری و بمبگذاریهای خود راافزایش داده اند، این چالش بزرگ در برابر دولت افغانستان قرار دارد که از امنیت و بازسازی، کدام یک را در اولویت قرار دهد.