مکثی بر تظاهرات افغانها در هالند

 " پدرم رافقط از روی جسدم میتوانند ببرند "

 

حزب متحد ملی افغانستان از تظاهرات پناهنده های افغان در هالند حمایت میکند.

 

تظاهرات عده ازپناهنده های افغان مقیم هالند که بتاریخ 2 اوکتوبر در مقابل پارلمان هالند در شهر دن هاخ آغاز گردیده بود اینک وارد هفته سوم خود شد. تظاهرات که بواسطه خانواده های آن عده از پناهنده های افغان مقیم هالند راه اندازی شده است که دولت هالند ایشان رادر جمله جنایتکاران جنگی قلمداد نموده و از حق پناهنده گی محروم ساخته است. حال حرف بجائی رسیده است که پارلمان هالند تصمیم به اخراج اجباری این پناهنده ها گرفته  است و از قرار معلوم تا حال 25 نفر را بزور به افغانستان فرستاده اند که از انجمله یکنفر بنام ضیا حمیدی را بشکل فجیع یعنی با دست های بسته و بدون مدرک شناسائی ( پاسپورت) توسط طیاره فرستاده است.

اطلاق افاده جنایتکار جنگی به یکعده از پناهنده های افغان مقیم هالند از ده سال به اینطرف مساله طرف دعوا میان دولت هالند و این پناهنده ها بوده است.

حقیقت این است که دولت هالند در اغاز کوچ دسته جمعی افغانها پس از سال 1992 همه افغانها را با جبین گشاده پذیرفت و پناهنده گی داد. اما پس از چند سال تغیر فاحش در طرز دید مقامات هالندی وارد گردید و با یک چرخش حق پناهنده گی بیش از 350 نفرراظاهرا با تکیه بر ماده 1 اف میثاق سال 1951 ملل متحد که در ان جنایتکاران بخصوص جنایتکاران جنگی تعریف شده است, به حالت تعلیق در اورد. عده ای را هم زندانی نمود که هنوز در زندان اند.

 

عکاس احمد عزیزیار

قدر مسلم این است که کشور هالند در بحران سه دهه گذشته  افغانستان بخصوص دو دهه 1980 و 1990 هر گز حضور و دخالت مستقیم نداشته و همیشه دنباله رو متحدین خود چون ایالت متحده امریکا و بر تانیه و بعد از ان حکومت پاکستان بوده است. چنانچه در بالا تذکار بعمل امد موضع اولی حکومت هالند طور دیگری بود و اما در نتیجه مداخله و یا دیکتات دیگران موضع شان دستخوش تغیر شد.

در ماده 1 ف بند ا لف کانوانسیون سال 1951 ژنو سه نوع جنایت تعریف شده است 1: جنایت بر ضد صلح 2: جنایت جنگی 3: جنایت علیه بشریت.

 در ماده 1 اف بند ب : مساله تعمیل عدالت در ارائه حق پناهنده گی برای متقاضی پناهنده گی و محافظت مردم کشور میزبان از خطر جنایت مطابق این ماده همچنان به کشور میز بان حق داده شده است که در صورتیکه موجودیت پناهنده متهم به جنایت با دلایل  موجه خطری را متوجه امنیت کشور میزبان نماید کشور میزبان حق دارد وی را به کشور اصلی اش بر گرداند.

 در بند 17 همین ماده گفته شده است که وقتی مساله بر گرداندن یک متقاضی پناهنده گی به کشور اصلی اش مطرح میگردد باید این بصیرت وجود داشته باشد که بر گشتاندن  متقاضی بوطنش خطری را متوجه وی نمیکند.

 مطابق میثاق سال 1951 ملل متحد حق دولت هاست که تقاضای پناهنده گی ان عده متقاضیان راکه قبل از درخواست پناهنده گی مرتکب جنایت شده باشند رد نماید و در زمینه " دلایل جدی" مبنی بر ارتکاب ان جرایم وجود اشته باشد بنابران دولت ها باید برای تطبیق رد پناهنده گی "اسناد (ادعا) قابل ارائه" تصامیم مبنی بر رد تقاضای پناهنده گی باید روشن و مستدل باشد و با در نظر داشت عواقب جدی( خطر ناک) در تطبیق این مساله باید به متقاضی پناهنده گی "حق عادلانه دفاع از خود داده شود."

 در پرنسیپ , تصامیم مبنی بر رد تقاضای پناهنده گی با بر رسی همه جانبه ادعا( اسناد) دست داشته میتواند عملی گردد. اما مقامات هالندی در مورد مهاجرین افغان متهم به جنایت جنگی تا حال جز ادعای اینکه رژیم ناقض حقوق بشربوده است دیگر کدام سند و یا مدرکی ارائه ننموده است.  یعنی تصامیم اتخاذ شده کاملا بر روی اهداف سیاسی استوار است.

 

همین بی پایگی ادعای مقامات هالندی سبب شده است که تظاهرات مورد توجه جدی مهاجرین افغان قرار بگیرد و مساله به معضله همگان مبدل شود.

گفتنیست که این تظاهرات بر خلاف تظاهرات و واکنش های دسته جمعی افغانها در طی ده سال گذشته توسط , جوانان نوجوانان و اطفال این خانواده ها  تنظیم و رهبری میشود. جوانان و نوجوانانیکه یا در هالند بدنیا امده اند و یا در سنین کودکی به این کشور مهاجر شده اند که همه با تسلط کامل بر زبان هالندی و دیگر زبانهای اروپائی مسایل مربوط به پناهنده گی وبی گناهی پدران شان را مطرح و دولت هالند را مورد سوال قرار میدهند.

چهره های گرفته ولی مصمم مثل آهنی که در زیر چکش سخت و پخته شده باشد حکایت از رنجی دارد که ایشان در طی ده سال متقبل شده اند و به گفته خود شان " دوران کودکی خود را در همین رنج از دست داده اند" , صدا های رسا و با صلابت که  محکم و کوبنده طرف را مخاطب قرار میدهد ومیتواند دامنه تظاهرات را وسیعتر بسازد و تا دور دست ها برساند. این مساله از دو زاویه قابل بر رسی است.

1- نسل جوان افغان درهالند در زیر شلاق شرایط و ناساز گاری روز گار بالاجبار به فعالیت های سیاسی کشانیده شده اند که مایه امید واری برای آینده است.

2- سر و کار دولت هالند دیگر با چند مهاجر پیر و بی زبان نیست که مطلب خود را از طریق مترجم بیان مینمودند. این نسل , با عزم و اراده ایکه از خود نشان میدهد میتواند درد سر های فراوان برای دولت هالند خلق کند و دامنه تظاهرات را خیلی فراتر از حد موجود بکشاند. وقتی  از زبان کودک چهارساله میشنوی که " پدرم بیگناهست" و یا آواز دختر نوجوانی رامیشنوی که میگوید " پدرم رافقط از روی جسدم میتوانند ببرند " , انسان متوجه حساسیت مساله میشود . مقامات هالندی باید مساله را جدی بگیرند.

اوضاع داخل کشور بیانگر این حقیقت است که مردم در حال نومیدی از امریکا و متحدین شان به یک باز نگری جدی در اوضاع رسیده اند و ان روی اوردن به همان حکومت گذشته حزب وطن و همان به اصطلاح " حزبی های دیروز" است.

ایالات متحده امریکا , پاکستان و دیگر متحدین شان از این تغیر جدی در طرز دید مردم بیم دارند. برای تبرئه و توجیه اقدامات گذشته و حال شان میخواهند با حفظ درجه معین فشار بالای اعضای حزب وطن , این تنور را گرم نگهدارند وبدینترتیب به مردم حالی نمایند که گویا مبارزه دیروز  شان در سر نگونی حکومت حزب وطن بر حق بوده است زیرا "ناقضین حقوق بشر را از اریکه قدرت بر کنار نموده اند". بی مناسبت نیست که سخنگویان شان مانند تلویزیون آریانای افغانستان که از ایالات متحده امریکا پخش میشود پیوسته روی همین مساله تاکید ورزیده و به شکل جنون امیز مردم را تحریک مینمایند. بسیار جالب این است که در اسناد ارائه شده پیوسته از  خاد و واد نامبرده میشود اما از اگسا و کام که واقعا متهم به قتل هزاران انسان بیگناه کشور ماست در هیچکجائی نام برده نمی شود.

 حزب متحد ملی افغانستان وخواست پناهنده ها

 مساله دفاع از حقوق پناهندها در سر خط کار ساز مان اروپائی حزب متحد ملی افغانستان قرار داشته است و پیوسته دین خود را چه شخصی و چه از طریق اتحادیه انجمن ها به اشکال گوناگون ادا نموده است.

محترم نورالحق علومی رئیس حزب متحد  ملی افغانستان در طی دو سال گذشته مساله را با مقامات هالندی بخصوص پارلمان هالند مطرح نمودند. ایشان همچنان در تهیه وارسال دو نامه از پارلمان افغانستان عنوانی پارلمان هالند سهم گرفتند. محترم علومی همچنان طی مصاحبه با تلویزیون هالند یکبار دیگر مساله را به سمع مقامات هالندی و مردم هالند رسانیدند و ایشان را متوجه بی پایگی ادعای شان نمودند.

حزب متحد ملی افغانستان خود را  متعهد بر دفاع از حقوق حقه این دسته پناهنده ها میداندو مانندگذشته از هیچگونه همکاری دریغ نخواهد کرد.

 سخن آخر

برای جلب همکاری دیگر ساز مانها ی سیاسی ایجاب مینمود که اتحادیه انجمن ها مساله را با مسئولین ساز مانها در اروپا مطرح و خواهان کمک میشدند تا کمک و همدستی و ارائه حمایت از تظاهرات بشکل هم اهنگ صورت میگرفت. همچنان ایجاب مینمایدکه اتحادیه انجمن ها بحیث نهاد صنفی و غیر سیاسی از تکیه یک جانبه به یک سایت انترنتی و یک ساز مان که باعث بی موازنگی در روابط شان با سازمانها و سایت های انترنتی شده است اجتناب نموده مسایل مربوط به تظاهرات و دیگر انکشافات مربوط به مهاجرین را بدون تبعیض از طریق  همه سایت ها به دست نشر بسپارند.

 عکاس احمد عزیزیار