تیم افغانستان اوباما یا ستاد فرماندهی جنگ پشتونستان

 
 
 

       
   
 
 

با انتصابات جدید اوباما، ستاد فرماندهی و هدایت جنگ جدید آمریکا در پشتونستان تکمیل شد.

http://www.aftab.ir/images/news/break.gif

   
 
 
   

با انتصابات جدید اوباما، ستاد فرماندهی و هدایت جنگ جدید آمریکا در پشتونستان تکمیل شد. تمام افرادی که قرار است دستیاران ارشد اوباما در جنگ جدید باشند هر یک قبل از انتخاب اوباما به ریاست جمهوری آمریکا، در پرونده افغانستان دارای سابقه و تجربه بوده اند و در محافل دفاعی و نظامی جهان و آمریکا به عنوان کادرهای با تجربه و کارکشته شناخته می شوند.
سرفرماندهی منطقه ای جنگ با ژنرال چهار ستاره و ۵۷ ساله ارتش آمریکا دیوید هوول پترائوس است که پس از اجرای موفق «ایده افزایش نیرو برای کاهش ناآرامی ها در عراق» تابستان گذشته به سمت سرفرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای مرکزی یعنیcentcom منصوب شده و دیپلماسی دفاعی خود را برای جلب همکاری کشورهای ذی نفوذ در افغانستان با سفر به کابل، اسلام آباد، ریاض و رم آغاز کرده است. پترائوس دکترای روابط بین الملل از مدرسه عالی وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون و متخصص جنگ های ضدشورش است و پیش از فرماندهی نیروهای آمریکا در عراق، فرمانده یگان ویژه ۱۰۱ هوابرد بوده است. وی مولف نخستین کتاب جامع در خصوص جنگ های ضد شورش است و در این کتاب ۲۸۲ صفحه ای با بررسی جنگ های تاریخی گذشته جزئیات چگونگی پیروز شدن در جنگ های غیرقابل پیروزی را ذکر کرده است. از نظر او مهم ترین رمز این پیروزی مساله امنیت «غیر نظامیان» برای شکست دادن شورشیان است. به نظر پترائوس اگر مردم احساس امنیت کنند قطعاً از نیروهای امنیتی حمایت می کنند و به شورشیان نیز پشت خواهند کرد.
همکاری اوباما و پترائوس درباره افغانستان تیرماه گذشته و شش ماه قبل از پیروزی اوباما در انتخابات آمریکا شروع شد. اوباما اوایل تابستان با دیوید پترائوس در بغداد دیدار کرد و به وی تاکید کرد تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی باید به سرعت از عراق خارج و به افغانستان فرستاده شوند. ژنرال پترائوس معتقد است یک نگرش جامع برای پیروزی در جنگ افغانستان لازم است که شامل آشتی با مردم و تعامل با کشورهای ذی نفع است: ما نمی توانیم همه دشمنان را بکشیم یا دستگیر کنیم. او مذاکره با طالبان میانه رو، مسلح کردن قبایل پشتون در برابر طالبان، برنامه مشترک برای مقابله با افراط گراها در افغانستان و پاکستان، تاکید بر تعلیم، تجهیز و افزایش نیروهای ارتش افغانستان و عدم کفایت راهبردهای نظامی برای مهار طالبان و القاعده را پیشنهاد کرده است.
در بالا دست ژنرال پترائوس، رابرت گیتس وزیر دفاع قرار دارد که همانند پترائوس از دولت بوش و بدون تغییر در سمت خود باقی مانده است. در واقع در سیاست های نظامی و دفاعی دولت اوباما نسبت به دولت بوش تنها تیمی که تغییر نکرده تیم اداره پرونده افغانستان است. گیتس نیز معتقد به مذاکره با همسایگان افغانستان و به کارگیری نظامی گیری در چارچوب یک راهبرد جامع سیاسی - دیپلماتیک، اجتماعی و اقتصادی است. فرد جدیدی نیز که به عنوان مشاور امنیت ملی اوباما به تیم پرونده افغانستان اضافه شده یکی از قدیمی ترین استراتژیست های آمریکا در حوزه افغانستان یعنی ژنرال چهار ستاره بازنشسته جیمز جونز است. ژنرال جونز ۶۵ ساله اولین کسی است که به عنوان فرمانده ارشد نیروهای ناتو در اروپا، راهبرد دخالت ناتو در افغانستان را بعد از حمله سال ۲۰۰۱ اجرا کرد و از قدیمی های پرونده افغانستان به شمار می رود.
درسطح اجرایی این راهبرد نیز ژنرال چهار ستاره دیگری به نام دیوید مک کرنان قرار دارد که از فرماندهان تیپ های رزمی آمریکا در حمله به عراق و از همکاران پترائوس در عراق بوده و اکنون فرمانده ارشد نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان است. او تز فرماندهی مشترک آمریکا-ناتو در افغانستان را اجرا کرده و ۷۰ هزار نیرویی را تحت فرمان دارد که قرار است در چارچوب طرح پترائوس برای کاهش نیروها در عراق و تمرکز بر افغانستان به زودی ۲۰ هزار تن دیگر به آنها افزوده شود و در نهایت افزایش آنها به سطح ۱۵۰ هزار نیرو نیز طراحی شده است.