کمیسر حقوق بشر سازمان ملل:


اعمال اسرائیل در غزه، جنایت جنگی است!

 

 

• علیرغم تصویب قطعنامه ی شورای امنیت مبنی بر آتش بس فوری، جنگ در غزه همچنان ادامه دارد ...

  

ناوی پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره عملکرد اخیر سربازان اسرائیلی گفت که اقدام آنها تمام ویژگی های جنایات جنگی را دارد.
خانم پیلی در گفتگو با بی بی سی درباره گزارش روز پنجشنبه کمیته بین المللی صلیب سرخ ابراز نگرانی کرد که در آن نوشته بود ارتش اسرائیل به مدت جهار روز مانع از ورود آمبولانس به منطقه زیتون شدند.
صلیب سرخ در آنجا چند نفر را پیدا کرد که از بمباران ها جان سالم به در برده بودند. در میان آنها چهار کودک را در کنار جسد مادرشان پیدا کرد.
خانم لوی گفت که اسرائیل موظف است از مجروحین حفاظت کند و آنها را به جایی امن هدایت کند. او خواستار تحقیقاتی مستقل درباره موارد نقض قوانین بین المللی در ارتباط با بحران غزه شده است.
خانم پیلی که در جلسه ای اضطراری در سازمان ملل سخن می گفت از اسرائیل خواست تا به سازمان های امدادرسان اجازه کامل ورود به نوار غزه برای توزیع کمک های بشردوستانه بین ساکنان آن بدهد.
سازمان ملل به خصوص در باره حمله ای که اسرائیل در اوایل هفته انجام داد و در پی آن ٣
۰ نفر کشته شدند، ابراز نگرانی کرد.
به گزارش شاهدان بیش از صد نفر فلسطینی توسط سربازان اسرائیلی به داخل ساختمانی هدایت شدند و به آنها گفتند که همانجا بمانند. روز بعد آن ساختمان به کرات زیر آتش توپ و تانک قرار گرفت.
پیشتر کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد که اسرائیل تعهدات بین المللی در قبال مجروحان را زیر پا گذاشته و اجازه نداده آنها برای مراقبت های پزشکی مستقل از غزه خارج شوند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت که در یک مورد که ارتش اسرائیل بالاخره بعد از چهار روز به اعضای این گروه اجازه داد وارد نوار غزه شود، آنها جسد دوازده نفر و همچنین شماری نجات یافته - از جمله کودکان - را پیدا کردند که در وضعیت بد روحی قرار داشتند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ که به طور سنتی نهادی بی طرف است مشاهدات گروه پزشکی در شهر غزه را تکان دهنده توصیف کرده است.

ادامه ی جنگ در غزه
پنج‌شنبه شب در حالی که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس «فوری» در نوار غزه شد، نبرد میان اسرائیل و حماس با شدت گذشته ادامه یافت و میزان تلفات را به بیش از
۷۶۰ نفر رساند.
با ادامه درگیری‌ها و احتساب هفت نفری که بامداد جمعه در غزه جان خود را از دست دادند، تاکنون قریب به
۷۶۰ فلسطینی و ۱۴ اسرائیلی در این جنگ ۱۳ روزه کشته شده‌اند.
به گزارش رادیو فردا با این که صدها هزار فلسطینی ساکن غزه با کمبود شدید غذا، آب، سوخت، و کمک‌های پزشکی و درمانی روبه‌رو هستند، سازمان ملل به دلیل این که برخی از نیروهایش هدف آتش اسرائیلی‌ها قرار گرفته بودند تحویل غذا به غزه را متوقف کرد و صلیب سرخ نیز اسرائیل را متهم کرد که در کار کمک‌رسانی درمانی به مردم آسیب‌دیده اختلال ایجاد می‌کند.
بخش کمک‌رسانی کمیسیون اروپا اعلام کرده است که
۶۰ درصد از جمعیت یک و نیم میلیون نفری غزه برق ندارند و هر روز از تعداد کسانی که به آب بهداشتی و قابل آشامیدن دسترسی دارند کاسته می‌شود.
سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که از زمان آغاز حملات اسرائیل تاکنون
۲۱ امدادگر فلسطینی کشته و ۳۰ امدادگر دیگر مجروح شده‌اند.
در همین حال تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری مصر برای رسیدن به آتش‌بس، هیچ نتیجه امیدبخش و فوری دربر نداشته است.
دولت اسرائیل روز چهارشنبه گفت دید این کشور به طرح آتش‌بس مصر و فرانسه مثبت است، اما فقط در صورتی آن را می‌پذیرد که تضمین داده شود پرتاب راکت به اسرائیل متوقف خواهد شد و حماس به تسلیحات جدید دست پیدا نخواهد کرد.
از سوی دیگر یکی از مقامات حماس نیز اعلام کرد این گروه شبه‌نظامی هنوز آمادگی قبول یا رد این طرح را ندارد.

قطعنامه ی شورای امنیت
پس از چهار روز مشورت درباره بحران غزه، سرانجام نمایندگان کشورهای غربی و عربی بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ی شورای امنیت به توافق رسیدند. قطعنامه
۱۸۶۰، شامگاه پنجشنبه (۸ ژانویه) در نیویورک با رأی ممتنع آمریکا به تصویب رسید.
به گزارش دویچه وله، در رأی‌گیری که در آخرین ساعات روز پنجشنبه (
۸ ژانویه) در مقر سازمان ملل صورت گرفت، ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل، از جمله لیبی به این قطعنامه رأی مثبت دادند. ایالات متحده‌ی آمریکا رأی ممتنع داد.
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌‌ی آمریکا در شورای امنیت اظهار داشت که دولت متبوعش به‌طور کامل از مفاد این قطعنامه حمایت می‌کند. وی افزود که رأی ممتنع او با این هدف بوده است که او قصد دارد در انتظار نتایج تلاش‌های میانجیگرانه‌ی مصر بماند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، در این قطعنامه آمده که آتش‌بس باید به خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه بیانجامد. این قطعنامه مهلت معینی را برای ارتش اسرائیل معین نکرده است.
چهار روز مشورت‌ها و رایزنی‌های فشرده در مقر سازمان ملل در نیویورک پیش‌زمینه‌ی تصویب این قطعنامه بود. در این مذاکرات فشرده کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ی آمریکا، برنارد کوشنر، وزیر خارجه‌ی فرانسه، دیوید میلیبند، وزیر خارجه‌ی بریتانیا و همچنین نمایندگان بلندپایه‌ی کشورهای عربی شرکت داشتند.
دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا و شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه‌ی عربستان سعودی عصر روز پنجشنبه (
۸ ژانویه) در نیویورک در برابر خبرنگاران اعلام داشتند که نمایندگان کشورهای عربی و کشورهای غربی در مذاکرات خود بر سر یک پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به توافق رسیده‌اند.
این قطعنامه اسرائیل و سازمان اسلامگرای حماس را موظف می‌کند، بدون وقفه آتش‌بس را اجرا کنند. قطعنامه خواستار آتش‌بس پایداری در مناطق فلسطینی‌ است. سعود الفیصل این توافق را «یک رویداد تاریخی» خواند و دیوید میلیبند افزود که این قطعنامه «نشانه و پیامی تعیین‌کننده» به منطقه‌ی خاورمیانه ارسال می‌دارد.

فراخوان به کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه
قطعنامه‌ی
۱۸۶۰ خواستار «ارسال و تقسیم بدون مانع کالاهای مورد نیاز انسان‌ها در سطح نوار غزه، از جمله مواد غذایی، سوخت و دارو» است. شورای امنیت از تمام ابتکارهایی استقبال می‌کند که یک دالان حمل و نقل کالاهای بشردوستانه را فراهم می‌سازند و گذر از دالان‌های کنونی را میسر می‌‌کنند.
قطعنامه کشورهای عضو سازمان ملل را فراخوانده است، تمامی تلاش خود را برای رفع نیازهای انسانی و اقتصادی مردم نوار غزه بکار ببندند.
بر اساس این قطعنامه، جامعه‌ی بین‌الملل باید راه‌های قاچاق غیرقانونی اسلحه و مهمات به نوار غزه را مسدود کند. شورای امنیت در این رابطه از ابتکار و تلاش دولت مصر استقبال کرده است.
قطعنامه از فلسطینی‌ها می‌خواهد، گام‌های جدی برای آشتی میان جناح‌های مختلف فلسطینی بردارند. در این قطعنامه، اسرائیل و فلسطینی‌ها فراخوانده شد‌ه‌اند جانی تازه به روند صلح خاورمیانه ببخشند و در جهت هدف تشکیل دو کشور صلح‌جو بکوشند.
قطعنامه پایان عملیات نظامی را به طرفین مناقشه واگذار کرده است
به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای عربی در وهله‌ی نخست تأکید داشتند که متن قطعنامه شورای امنیت باید تعهدآور باشد. این خواست کشورهای عربی با مخالفت اسرائیل روبرو شد. آمریکا نخست از موضع اسرائیل حمایت کرد، ولی به گفته‌ی دیپلمات‌ها مقاومت خود را شکست و با یک عبارت‌پردازی محتاطانه‌تر موافقت کرد.
هرچند که متن پیش‌نویس خواستار آتش‌‌بس بدون وقفه بود، ولی تصمیم درباره‌ی خاتمه دادن به فعالیت نظامی به طرفین مناقشه واگذار شده است. این عبارتی بود که هم‌ آمریکا به‌عنوان متحد اسرائیل و کشورهای عربی به‌عنوان رابط سازمان حماس توانسته بودند بر سر آن به توافق برسند.
هنوز مشخص نیست که اسرائیل و حماس این قطعنامه را بپذیرند.
نمایندگان عرب پیش از آن متن پیشنهادی خود را بدلیل مخالفت کشورهای غربی پس گرفته بودند. آمریکا و بریتانیا استدلال می‌کردند، در متن پیش‌نویس کشورهای عربی، حملات موشکی حماس به خاک اسرائیل نادیده گرفته شده است.

تلاش مصر برای آتش‌بس در سه روز آینده
نمایندگان بلندپایه‌ی امنیتی مصر و اسرائیل در قاهره با یکدیگر ملاقات کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع سفارت اسرائیل در قاهره، گزارش داد که آموس گیلعاد، مشاور ارشد اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه (
۸ ژانویه) با عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت مصر ملاقات کرد. دولت مصر قصد دارد طی سه روز آینده به آتش‌بس میان طرفین مناقشه دست یابد.
عمر سلیمان قصد داشت، در این ملاقات طرح مصر برای آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را تشریح کند. از جمله اقدامات پیش‌بینی شده، مسدود کردن شبکه‌ی تونل زیرزمینی در سرحدات مصر و نوار غزه است. سازمان حماس از این مسیر تسلیحات خود را وارد نوار غزه می‌کند.

مخالفت حماس با آتش‌بس درازمدت و حضور نیروهای بین‌المللی
سازمان حماس از هم‌اکنون طرح مصر برای یک آتش‌بس درازمدت در نوار غزه را رد کرده است. یک سخنگوی سازمان‌های فلسطینی در دمشق که حماس نیز جزو آنها است، به خبرگزاری فرانسه گفت که طرح آتش‌بس مصر یک «مبنای معتبر» نیست. وی افزود که حضور ناظران بین‌المللی در نوار غزه نیز غیر قابل پذیرش است.
سازمان حماس شمار کشته‌شدگان خود را
۷۶۵ نفر اعلام کرده است. مقام‌های اسرائیلی نیز شمار قربانیان خود را ده سرباز و چهار غیرنظامی اعلام داشتند. ارتش اسرائیل از ۲۰ موشک دیگر خبر داد که روز پنجشنبه به خاک اسرائیل فرود آمدند.