سرطان پوست امكان ابتلا به‌ سایر‌ سرطان‌ها‌ را ‌افزایش‌ می‌دهد

 
 

 

سرطان پوست غیرملانوما عموما بیشترین نوع سرطان پوست پیشرفته است

كه سالانه یك میلیون نفر در آمریكا به آن مبتلا می‌شوند.

سرطان پوست غیرملانوما عموما بیشترین نوع سرطان پوست پیشرفته است كه سالانه یك میلیون نفر در آمریكا به آن مبتلا می‌شوند. این نوع سرطان عمدتا به عنوان كارسینومای سلول فلس‌دار یا سلول پایه شناخته‌شده است. قرارگرفتن در معرض نور خورشید عامل اصلی ابتلا به این نوع سرطان است.
دانشمندان هم‌اكنون می‌دانند كه قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید به مولكول‌ دی ان ای در سلول‌های پوست آسیب می‌رساند. بدن معمولا می‌تواند این آسیب را تا پیش از جهش‌های ژنتیكی و بروز سرطان پوست ترمیم كند.
وقتی بدن فرد قادر به ترمیم دی ان ای آسیب دیده نباشد كه این مساله اغلب در صورت افزایش تماس اشعه خورشید با پوست ایجاد می‌شود، سرطان بروز می‌كند. سرطان مذكور به آسانی تشخیص داده می‌شود و طبق آكادمی درماتولوژی آمریكا هنگامی كه بدرستی درمان شود، احتمال بهبودی آن تا میزان ۹۵درصد وجود دارد.
این نوع سرطان بندرت در قسمت‌های دیگر بدن منتشر می‌شود، اما می‌تواند زیر پوست گسترش یابد و با نفوذ كردن تا سطح استخوان باعث آسیب‌های محلی قابل توجه شود. پزشكان هم‌اكنون می‌دانند سرطان پوست غیرملانوما مردم را در خطر بالایی برای ابتلا به سرطان‌های پوستی دیگر قرار می‌دهد.
در عین حال تحقیق جدید نشان می‌دهد این نوع سرطان می‌تواند خطر تومورهای بدخیم دیگر را در بدن افزایش دهد. دكتر جان از موسسه ملی سرطان، سرپرستی گروهی از محققان را به عهده داشت كه برای پیشگیری از سرطان و كنترل آن در مركز سرطان هالینگز به تحقیق پرداختند. این افراد به بررسی داده‌هایی از یك مطالعه ۱۶ساله پرداختند كه ۱۹هزار و ۱۷۴ نفر از ساكنان بخشی از ایالت واشنگتن را شامل می‌شد.
از این تعداد ۷۶۹ نفر از آنها سرطان پوست غیرملانوما داشتند. پس از ارزیابی و مقایسه خطر سرطان مذكور با سایر سرطان‌های موجود، آنها دریافتند افراد با سن ۴۴ ۲۵ سال و مبتلا به سرطان پوست غیرملانوما، در مقایسه با افرادی كه هرگز این بیماری را تجربه نكرده‌اند، ۶/۲ برابر برای بروز انواع دیگر سرطان مستعدتر هستند.
به علاوه هر فرد مبتلا به سرطان پوست غیرملانوما در سنین جوان‌تر، بیشتر با خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر روبه‌روست. در میان سرطان‌هایی كه باعث بروز بیماری می‌شد، غیرملانوما رایج‌ترین و خطرش ۸ برابر سایر سرطان‌ها بود. همچنین این سرطان باعث بروز سرطان پروستات می‌شد. اگرچه سرطان پوست غیرملانوما بیماری غیركشنده‌ای است، اما می‌تواند هشداری برای خطر افزایش سرطان‌های شدیدتر باشد.
دكتر محسن داوودنژاد، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشكی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: در معرض قرارگیری بیش از حد مقابل پرتوهای خورشید به طور معمول باعث سرطان پوست غیرملانوما می‌شود كه از سطح فوقانی پوست شروع می‌شود و معمولا به شكل برآمدگی و برجستگی نمایان و كوچك روی پوست است.
این علائم بیشتر عمدتا در قسمت‌هایی از بدن بروز می‌كند كه در معرض نور خورشید قرار دارند از جمله سر، گردن، بازوها، دست‌ها و صورت. شما می‌توانید خطر ابتلا به سرطان پوست را با استفاده از كرم‌های ضدآفتاب با اس پی اف ۱۵یا بالاتر در خود كاهش دهید. به گفته وی، این كرم‌ها پوست را در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت می‌كند.
كرم‌ ضد آفتاب را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از قرار گرفتن مقابل نور خورشید مصرف كنید و آن را هر یك تا ۲ ساعت تجدید كنید. همچنین باید از قرار گرفتن طولانی‌مدت مقابل نور خورشید اجتناب كنید.

رقیه نوری