نکات اساسی استراتژی جدید آمریکا

روزنامه های تایمز و گاردین مطالبی را در مورد برنامه یا استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان چاپ کرده اند.

روزنامه تایمز در شماره بیست و سوم مارچ/ مارس خود به نقل از مقام های آمریکایی نوشته است که غرب کرزی را تحت فشار قرار داده است تا ایجاد پست نخست وزیری را بپذیرد.

به نوشته روزنامه تایمز مقام های بریتانیا و آمریکا بر این نظر اند که آقای کرزی در مقام رئیس جمهور باقی بماند، اما نقش او شبیه آنچه در افغانستان "بابای ملت" خوانده می شود تشریفاتی و سمبولیک باشد.

روزنامه گاردین نیز در شماره روز بیست سوم مارس خود از بخش های استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان که قرار است 31 مارچ اعلام شود پرده برداشته است.

گاردین نیز نوشته است که آمریکا و متحدان اروپایی اش زمینه سازی می کنند تا پستی مهم در ساختار نظام سیاسی افغانستان ایجاد کنند.

به نوشته گاردین ایجاد چنین پستی چالش مستقیم برای رئیس جمهور کرزی خواهد بود. گاردین همچنین نوشته است که افزون بر ایجاد پست جدید در راس قوه مجریه پول هایی را که جامعه جهانی قرار است به افغانستان کمک کند مستقیما به مقام های محلی داده خواهد شد.

جاگزین های کرزی؟

روزنامه گاردین به نقل از یک دیپلمات آمریکایی که از نام نبرده اما او را مطلع از جزئیات استراتژی آمریکا توصیف کرده نوشته است "کرزی کارآمد نیست اگر ما بخواهیم از دولتش حمایت کنیم باید دولت به درستی اداره شود تا سطح فساد کاهش یابد نه افزایش. سطح فعلی فساد وحشتناک است."

گاردین همچنین به نقل از یک دیپلمات دیگر آمریکایی که نام او را نیز فاش نکرده، نوشته است که بر سر چهره های جایگزین کرزی بحث شده است و آنها رد شده اند. این مقام آمریکایی به روزنامه گاردین گفته است "هیچکس نمی تواند مطمئن باشد که کس دیگری ده برابر بدتر نخواهد بود."

به نوشته گاردین اصلی ترین نکته استراتژی جدید آمریکا بر محدود کردن اهداف و خواسته های آمریکا در افغانستان متمرکز است.

به نوشته این روزنامه اوباما می خواهد که مردم آمریکا جنگ در افغانستان را چنین بپذیرند که افغانستان دیگر پایگاهی برای القاعده و طالبان نخواهد بود؛ برخلاف هدف بیشتر بلندپروازانه دولت بوش که می خواست دموکراسی اروپایی در آسیای میانه خلق کند.

گاردین نکات دیگر طرح جدید آمریکا را چنین بر شمرده است: افزایش ارتش افغانستان تا 230 هزار، افزایش نیروی پلیس تا هشتاد هزار و اعزام تعداد بیشتر نیروی غیرنظامی آمریکایی و اروپایی برای ساختن زیرساخت های افغانستان و افزایش کمک به پاکستان برای تشویق پاکستانی ها به مبارزه موثرتر بر ضد عناصر القاعده و طالبان.

گاردین همچنین نوشته است که اروپایی ها نیز از پیشنهاد آمریکا برای ایجاد یک ریاست جایگزین برای قوه اجرائیه حمایت می کنند.

'قابل اتکا و پاسخگو'

این روزنامه به نقل از یک مقام برجسته اروپایی که نامش فاش نشده گفته است "غیر متمرکز کردن قدرت ضروری است. ما به کسی در کنار کرزی نیاز داریم، مثلا یک رئیس اجرایی که بتواند کارها را انجام دهد. هم قابل اتکا برای ما باشد و هم اینکه در قبال مردم افغانستان پاسخگو باشد."

در روزنامه گاردین همچنین به نقل از این مقام اروپایی آمده است "ما بر سر این تاکید داریم که فعلا وقت آن است تا تقسیم جدید مسئولیت ها بین قدرت مرکزی و محلات صورت بگیرد."

به نوشته گاردین نام شخص خاصی برای پست جدید برده نشده است، اما به نوشته گاردین آمریکایی ها به صورت جدی محمد حنیف اتمر، وزیر اصلاح طلب داخله را برای این مقام مد نظر دارند.

گاردین در پایان افزوده است که برای آمریکا خطر قرار دادن یک تکنوکرات در موازات کرزی این است که این اقدام یک عمل استعماری تلقی شود، هرچند که آن فرد افغانی هم باشد.

روزنامه گاردین این مطلب اش را با بازتاب نظرات آقای کرزی پایان داده و نوشته است که آقای کرزی اعلام کرده است که در برابر محدود کردن قدرتش مقاومت خواهد کرد. به نوشته گاردین، هفته گذشته آقای کرزی دولت خارجی را بدون ذکر نام متهم کرد که می خواهد حکومت مرکزی را تضعیف کند.

روزنامه گاردین در همین شماره اش در گزارش جداگانه ای به نقد شخصیت سیاسی آقای کرزی پرداخته است.