تولیدکنندگان سخت افزار از گوگل حمایت می کنند

شرکت گوگل اعلام کرده است که تعدادی از مهم ترین تولیدکنندگان سخت افزار کامپیوتر از عرضه نرم افزار عامل این شرکت حمایت کرده اند.

به گزارش گوگل، با شرکت هایی مانند ایسر، ایسوس، فریسکیل، هیولت پاکارد، لنوو و توشیبا برای عرضه نرم افزار عامل کروم همکاری دارد.

نرم افزار عامل کروم مبتنی بر وب است و برای کامپیوترهای متصل به اینترنت طراحی شده است.

به گفته گوگل این نرم افزار در ابتدا برای رایانه های همراه کوچک که نت بوک نامیده می شود، عرضه خواهد شد و سپس برای لپ تاپ و رایانه های شخصی (پی سی) ارائه می شود.

پیشبینی می شود نرم افزار عامل کروم سال آینده عرضه شود.

به نوشته وبلاگ گوگل، کروم به صورت کد باز عرضه می شود و بارگذاری آن به صورت رایگان انجام خواهد شد.

گوگل در وبلاگش نوشت: "سرعت، سادگی و امنیت مشخصه های اصلی کروم هستند."

تحلیلگران کروم را رقیب مهمی برای نرم افزار عامل ویندوز می دانند. ویندوز منبع مهم درآمد شرکت مایکروسافت است.

این در حالی است که که مایکروسافت به زودی نرم افزار عامل جدید خود، ویندوز 7 را عرضه می کند.

مایکروسافت علاوه بر درآمد حاصل از فروش ویندوز، از محل فروش نرم افزارهای دیگر خود که با ویندوز سازگار هستند نیز درآمد سرشاری دارد.

گوگل می خواهد با ایجاد تحول در سیستم عامل کامپیوترها، نرم افزار ساده تری را عرضه کند که به جای بارگذاری بخش عمده ای از نرم افزار بر روی کامپیوترهای افراد، آنها را به صورت آنلاین و از طریق اینترنت ارائه دهد.

در این حال، با این که گوگل نرم افزار عامل کروم را به طور رایگان عرضه می کند ولی درآمد این شرکت از راه دیگری کسب می شود.

این شرکت می خواهد کاربران تا حد امکان از نرم افزارها و خدمات آنلاین این شرکت استفاده کنند تا ازطریق ارائه تبلیغات بازرگانی به آنها درآمد کسب کند.

گوگل پیش از این مرورگر کروم را برای کاربران اینترنت عرضه کرده بود ولی این نرم افزار در رقابت با مرورگرهای دیگر تنها کمی بیشتر از یک درصد بازار را در دست گرفته است.

کارشناسان می گویند موفقیت نرم افزار عامل کروم تا حد زیادی به زمانبندی عرضه آن بستگی دارد. اگر ویندوز 7 زودتر از کروم و در زمانی عرضه شود که اوضاع اقتصادی آمریکا رو به بهبود رفته باشد، مایکروسافت سهم بزرگ تری را از بازار به خود اختصاص خواهد داد.

در این حال، به گفته این افراد گوگل برای گسترش کروم به همکاری مایکروسافت هم نیاز دارد.

گوگل همچنین اعلام کرده است که به دوره آزمایشی بسیاری از خدمات آنلاین خود پایان داده است.

سرویس پست الکترونیک گوگل، جی میل، که از محبوبت ترین عرضه کنندگان خدمات ای میل است، پنج سال است که به صورت آزمایشی، نسخه بتا، عرضه شده است.