هشت نکته درباره مصرف ضد آفتاب

 

گروه اینترنتی قلب من
 

 

 

۱. ضد آفتاب ها چگونه جلوی اشعه مضر را میگیرند؟
ضد آفتابها برای بلوک کردن اشعه UVAو UVB حاوی مواد شیمیایی می‌باشند که اشعه را جذب میکنند.
ضد آفتابهای فیزیکی حاوی اکسید تتانیوم و اکسید روی هستند که اشعه UVA و UVB را منعکس می‌کنند و برای افرادیکه نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند مناسب هستند.


2.
آيا مصرف ضد آفتاب برای همه لازم است؟
بله. تماس زیاد با آفتاب می‌تواند به طور حاد باعث آفتاب سوختگی بصورت قرمزی و تورم و درد بکند و در دراز مدت اثراتی مثل چین و چروک،کک و مک، لک‌های صورت و همچنین شلی پوست و گشادشدگی عروق پوستی را به همراه داشته باشد. سرطانهای پوستی از عوارض جدی و مهم تماس طولانی با آفتاب است.به همین دلیل ضد آفتاب برای جلوگيری از ايجاد سرطان های پوستی و پيری زودرس پوست لازم است که در همه افراد استفاده شود.جالب است بدانيد که حدود هشتاد درصد از آفتابی که در طول عمر دريافت ميکنيم مربوط به زير هيجده سالگی ميباشد و اين مساله بر لزوم استفاده از ضد آفتاب در کودکان و نوجوانان تاکيد ميکند.

3.
روش صحيح مصرف ضد آفتاب کدام است؟
بايد نيم ساعت قبل از خروج از خانه و سپس هر دو ساعت ضد آفتاب تکرار شود،ضد آفتاب های خارجی مزيتی بر انواع ايرانی در تکرار کمتر يا روش استفاده متفاوت ندارند.باید دقت داشت که بیشترین آسیب نور آفتاب در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر است و محافظت در این ساعات از روز بسیار مهم می‌باشد.



4.
عدد نوشته شده روی ضد آفتاب (SPF)به چه معنی است؟
بر روی ضد آفتاب ها عددی نوشته شده که بيانگر فاکتور محافظتی آن ميباشد،اين عدد هر چه بيشتر باشد بهتر است ولی رابطه ان به صورت خطی نيست به اين معنا که فاکتور محافظتی برابر 30 حدود نود و هفت درصد از اشعه آفتاب را جذب ميکند و هر چه از اين عدد بالاتر برويم قيمت ضد آفتاب گرانتر ميشود ولی حد اکثر سه درصد به فاکتور محافظتی افزوده خواهد شد

5.
حدآقل فاکتور محافظتی برای ضد آفتاب چقدر است؟
از نظر تئوری SPF=30 کافی است ولی از آنجا که مقالات نشان داده که اکثر افرادی که از ضد آفتاب استفاده ميکنند 25-50 درصد مقدار لازم را به موضع ميمالند و اين نکته که اکثر افراد آنرا به طور يکنواخت پخش نميکنند لازم است که ضد آفتاب بين30-50 داشته باشد.


6.
چه مقدار ضد آفتاب بايد بزنيم؟
مقدار ضد آفتاب لازم 2 ميلی گرم بر هر سانتيمتر مربع است.با اين حساب بايد هر بار يک بند انگشت از ضد آفتاب را به همه صورت بماليم و اگر روزی سه بار به صورتمان ضد آفتاب بزنيم يک ضد آفتاب 50 ميلی ليتری بايد در مدت يک ماه تمام شود.نکته مهم اينکه در صورتی که کمتر از مقدار گفته شده ضد آفتاب را بزنيم فاکتور محافظتی آن شديداً کاهش مييابد

7.
آيا هر ضد آفتابی برای هر فردی مناسب است؟
خير،بعد از فاکتور حفاظتی مهمترين مساله اين است که پوست شما چرب است يا نه در صورتی که پوست شما چرب باشد يا اکنه بزند شما بايد از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنيد.اگر پوست شما خشک است ضد آفتاب هايی که دارای مرطوب کننده باشد در بازار موجود است. برای بچه ها هم بايداز ضد آفتاب مخصوص استفاده کرد.

8.
توصیه های دیگر برای محافظت در برابر آفتاب چیست؟
توصیه شده که بیشتر اوقات کاری در سایه بسر برده شود و از گرفتن حمام آفتاب خودداری گردد. از کلاه‌های لبه‌دار با لبه حداقل 7 سانتی متر و عینک‌های آفتابی هم استفاده شود. لباس‌ها باید پوشانندگی کافی داشته باشند. پوشش لباسهای تیره و ضخیم بیشتر از لباسهای سفید و نازک است. بخاطر اینکه مقداری از اشعه از ابر هم عبور می‌کند حتی در هوای ابری هم باید از ضد آفتاب استفاده شود.
 

 

 


 
گروه اینترنتی قلب من