از پوست بيشتر بدانيم

 

اول اينكه بايد اين نكته را ياد آور شوم كه بخاطر خطرات جدي آفتاب مستقيم بروي پوست بايد آنرا در تمام طول سال مراقبت كرد و نه فقط در طول تابستان.چرا؟ حتي موقعي كه آفتابي وجود ندارد.ما هر روز تحت تاثير اشعه UV هستيم كه باعث خرابي پوست مي شوند.و اشعه UVA مسعول آفتاب سوخته گي هاي ناجور روي پوست شما هستند. و خوب اين اشعه باعث پيري زودرس در پوست شما مي شود.اين اشعه در تمام اوقات وجود دارند چه آفتابي وجود داشته باشد چه خورشيد زير ابرها پنهان باشد.

وقتي قصد خريد كرم هاي ضد آفتاب را داريد حتما راهنماي آنرا مروري كرده و مطمئن شويد كه پوست شما را از هر دو اشعه UVB ,AND UVA

مراقبت مي كنند. بيشتر اين كرمها فقط قابليت مراقبت از اشعه UVB را دارند نه UVA.

بخاطر داشته باشيد كه:

هر محصولي كه با " CINNAMATE " يا " ‌‌ALICYLATE" ختم شوند فقط شما را از اشعه UVB مراقبت مي كنند.

AVOBENZONE OR PAR‌OL ۱۷۸۹ فقط از اشعه UVA مراقبت مي كند.

OXYBENAONEو TITANIUMىIOXIىE ANى ZINC OXIىE از هر دو اشعه شما را محفوظ نگهميدارد.قبل از انتخاب كرم ضد آفتاب خود حتما مطمئن شويد كه كرمي است كه شما را كاملا از هر دو اشعه مراقبت مي كند.

اين هم چند نكته ديگر:

براي حفاظت كامل پوست خود از اشعه آفتاب حتما كرم را بيست ۲۰ دقيقه قبل از بيرون رفتن روي پوست بماليد.بعد از تمام شدن شنا، يا خشك كردن يا مالش حوله بروي پوست حتما دوباره يك لايه از كرم را بروي بدن خود بماليد.كرم را بيشتر از آنچه كه فكر مي كنيد احتياج داريد روي پوست بماليد

 ۱) پوست همانند يک سد بتونی در مقابل عوامل بيماريزا عمل می کند.

۲) ملانين ماده ای است که بر حسب مقدار آن در پوست،باعث تيرگی و يا روشنی پوست می شود.

۳) غدد چربی پوست باعث جلوگيری از چين و شکن پوست،حفظ دمای بدن و جلوگيری از رشد باکتريها می شود.

۴) مواد زايد حاصل از سوخت و ساز بدن توسط پوست دفع می شود.

۵) پوست يکی از بزرگترين و سنگين ترين اندامهای بدن می باشد.

پوست يکی از مهمترين و حياتی ترين قسمتهای بدن می باشد و بالطبع احتياج به مراقبتهای ويژه ای نيز دارد. چنانچه اگر بيش از ۶۰درصد از پوست خود را از دست بدهيم ادامه حيات با مشکل جدی روبرو می شود در صورتيکه اگر يک دست يا يک پا و يا يک کليه خود را از دست بدهيم ادامه حيات همچنان ميسر خواهد بود.

پوست از سه قسمت تشکيل شده است:

قسمت سطحی (اپيدرم)

قسمت ميانی(مزودرم)

قسمت زيرين(آندودرم)

ضخامت پوست بسته به سن،نژاد،محل زندگی و همچنين جاهای مختلف بدن معمولا بين۵/.ميليمتر تا ۵ميليمتر تفاوت دارد. تهيه ملانين که رنگ پوست را می سازد و مقابله با اشعه فرا بنفش را نيز برعهده دارد از وظايف لايه سطحی است. همچنين واکنش نسبت به عوامل حساسيت زا ازکارهای اين قسمت از پوست می باشد.

شناخت پوست؛

شناخت پوست از آن جهت دارای اهميت است که هر پوستی نياز به مراقبت و احتياج به مصرف مواد آرايشی و بهداشتی خاص خود را دارد.آگاهی داشتن از نيازهای پوست سبب می شود که در نگهداری و حفظ سلامت پوست نتيجه بهتری حاصل شودو از مصرف مواد آرايشی و بهداشتی زيان آور جلوگيری شود.

 انواع پوست

پوستهای خشک: لايه سطحی پوست خشک نازک و لطيف بوده و بعد از شستن در بعضی از قسمتهای آن کشيدگی احساس می شود.کم شدن رطوبت اين گونه پوستها گاهی باعث پوسته پوسته شدن می شود.در چنين پوستهايی کمتر جوش ديده می شود.اين نوع پوست مستعد پيدا کردن چين و چروکهای نازک به تعداد زياد است بويژه در اطراف چشم نسبت به حرارت،باد و نور خورشيدحساس می باشد.برای بهداشت پوستهای خشک بايد از صابونهای گليسيرين داريا صابونهای حاوی روغن زيتون استفاده کرد.اين گونه پوستها بايد همواره مرطوب نگه داشته شوندو استفاده از کرمهای بسيار چرب توصيه نمی شود.

آقايانی که پوست خشک دارندو برای زدن موهای صورت خود از تيغ استفاده ميکنند بايد ابتدا صورت خود را با صابونهای حاوی زيتون شستشو دهند و سپس يک لايه نازک کرم مرطوب کننده بمالند و بعد از آن از خمير ريش استفاده کنندو صورت خود را تيغ بزنند.

پوستهای چرب:لايه سطحی پوست چرب ضخيم و منافذ آن درشت و دارای جوشهای سرسياه زير جلدی و خارجی می باشد.اين نوع پوست در مقابل نور آفتاب و ديگر عوامل بيرونی مقاوم بوده و ديرتر از پوستهای ديگر چين و چروک ميخورد.اين نوع پوست شفاف و براق است و عمری طولانی تر از پوستهای خشک دارند ولی آلودگيهای بيرونی را بعلت چرب بودن پوست به آسانی جذب می کنند.از اين رو نياز به شستشوی بيشتری(۲تا۳باردر روز) با صابونهای کم چرب دارند. پیدايش دانه های غرور جوانی در اينگونه پوستها نسبت به پوستهای خشک بيشتر است.

پوستهای معمولی يا نرمال:اين نوع پوستها نه خيلی خشکند و نه خيلی مرطوب.حالتی ارتجاعی و نرم دارند.رنگ آن روشن و حالتی شاداب و بشاش دارند.بدون لکه و شفاف است.اين گونه پوستها نيز بايد روزانه ۱تا۲بار با آب ولرم و صابون حاوی روغن زيتون شستشوشوند.

پوستهای مختلط:در اين پوستها اطراف صورت و گونه و دور چشم و اطراف دهان و گردن حالتی خشک مانند دارند در صورتيکه در ناحيه پيشانی و اطراف بينی و چانه چرب است. اين گونه پوستها در بين مردان بيشتر است بويژه آنهايی که صورتشان را با تيغ می تراشند.اينگونه پوستها نيز به مراقبت دقيق نياز دارند.

پوستهای حساس:در اين نوع پوستها لايه سطحی پوست نازک و لطيف است.رنگ اين نوع پوستها معمولا روشن و قرمز

 می باشد. اينگونه پوستها در مقابل نور خورشيد زودقرمز شده و حالت سوختگی پيدا می کند. 

 يکی از مشکلات شايع مخصوصا در فصل زمستان خشک شدن مداوم لبهاست ويکی ازمهمترین علل اين مشکلات که باعث خشکی و در نهايت ترک خوردگی لبها هم می شود، مجاورت لبها با دمای نامناسب می باشد.يعنی هم گرمای شديد و هم سرما می توانند باعث خشکی لبها شوند.

مهمترین راه برای اين حالت چرب کردن مرتب لبها می باشد.البته گاهی کم آبی هم می تواند باعث اين مشکل شود.

يکی از کارهایی که بيشتر مردم برای مقابله با خشکی لبها انجام می دهند خيس کردن لبها با آب دهان می باشدکه اين راه حل نه تنها مشکلی را رفع نمی کند بلکه باعث تشديد آن می شود.

يکی ديگر از علل خشکی لبها، استرس و خستگی می باشد.که می توان با استراحت کافی و استفاده از ويتامینهای C،EوB کمی از مشکلات لبها را رفع کرد.

گاهی اوقات استفاده از برخی لوازم آرايشی و بهداشتی می تواند حساسيت زا باشد که در اين مورد بايد از رژهايی با مارک معتبر و از جنس خوب استفاده کرد.کرم ويتامينA+Dنيز می تواند تا حدودی موثر باشد.

توصيه هايی برای داشتن يک پوست شاداب و با طراوت

 

۱) خواب: باندازه کافی بخوابيد تا پوستی شفاف و چشمی خوش حالت و روحيه ای شاد داشته باشيد بنابراين کمبود خواب پوست را بی حال و خسته و رنگ آن را کدر و مات ميکند.

۲) آرامش: سعی کنيد برای مسائل جزئی آرامش خود را از دست نداده و بيهوده عصبی نشويد زيرا عضلات پوست صورت هنگام ناراحتيهای عصبی بهم کشيده شده و دچار چين و چروکهای زودرس می شوند.

۳) نوشيدن آب: نوشيدن آب به مقدار کافی می تواند عامل موثری برای سلامتی و زيبائی پوست باشد. از نوشيدن زياد چای و قهوه خودداری کنيد.

۴) مواد آرايشی:  حتما صورت را موقع خواب از لوازم آرايش پاك كنيد و اجازه دهيد پوست بتواند تنفس کند.

۵) نظافت: پيوسته پوست را تميز نگه داشته و برای شستشوی آن از صابونهای بدون عطر و ملايم استفاده کنيد.

۶) تغذيه: تغذيه مناسب و استفاده کردن از ميوه و سبزيجات تازه بطور کلی سلامت شخص را تضمين و در نتيجه اثر مستقيم و مطلوبی بر روی پوست می تواند داشته باشد.

 اطلاعاتي در مورد لوازم آرايشي

 

حدود ۶۰ درصد تمام موادی که روی پوست ماليده می شوند،جذب بدن می شوند.محصولاتی مثل:سايه چشم، ريمل و ... از طريق پوست نازک اطراف چشم و مخاط چشم خيلی راحت جذب بدن می شوند.عطرها، اسپري ها و تافتها هم از راه تنفس وارد بدن می شوند. بد نيست بدانيد که اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستيد که هر روز از رژ لب استفاده می کنيد،در طول زندگی خود حدود ۶۰ کيلوگرم از آن را خواهيد خورد. البته در صورتيکه بدانيد رژ لبها از مواد درجه يک و طبيعی ساخته شده باشند، هيچ گونه نگرانی نداشته باشيد چون خطری متوجه شما نيست.

  ده توصيه ساده و عملی برای حفظ زيبايی، سلامت، و شادابی پوست ومو

 

از خستگی زياد، کم خوابی، استرس و عصبانيت بپرهيزيد

 به سلامت، زيبايی و حفظ شادابی پوست و موی خود اهميت دهيد.

از اخم کردن، انداختن چين و جروک و کشيدن پوست صورت خودداری کنيد

.از کشيدن سيگار خودداری نماييد

 از مواد غذايی سرشار از ويتامين، کم چربی و تازه استفاده کنيد و فعاليت بدنی و ورزش را از ياد نبريد

 اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد موثرترين عامل در ايجاذ پيری و لکهای پوستی است. در برابر تابش نور آفتاب، در کنار دريا و در شهر و کوهستان ، از کرم ضد آفتاب استفاده کنيد..

 اگر سن شما به مرز 30 سالگی نزديک می شود، برای جلوگيری از پيدايش تغييرات سنی غير قابل  برگشت، حتما از کرمهای ضد پيری و حافظ قوام پوست صورت و دور چشم و لب استفاده کنيد

در شبانه روز هشت ساعت خواب کامل داشته باشيد

 در صورت بروز هر گونه تغيير در شکل و قوام پوست و خال های پوستی، فورا به پزشک مراجعه کنيد..

 روزانه صورت خود را حداقل به مدت سه تا پنج دقيقه ماساژ دهيد

 هر شب پوست خود را با استفاده از مواد پاک کننده بهداشتی توصيه شده کاملا تميز کرده و از يک کرم شب مناسب با نوع پوست خودتان استفاده کنيد

فقط از محصولات آرايشی و بهداشتی شناخته شده و معتبر استفاده کنيد و توصيه های افراد غير متخصص را در مورد بهداشت و زيبايی پوست و موی خود بکار نبريد.