موم عسل از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کند

 

 

زنبور عسل یکی از موجوداتی است که از هر نظر نظیرش خلق نشده و چگونگی زندگی اش حتی با مدرن ترین روش زندگی و با متمدن ترین جامعه بشری قابل مقایسه نمی باشد. اگر بشر راه و روش زندگی زنبور عسل را الگو و سرمشق قرار می داد این همه گرفتاری ها و دردسرهای غیرقابل حل دنیای به اصطلاح مدرن امروزی به وجود نمی آمد. گذشته از روش زندگی، عسل زنبوری به ظاهر کوچک و ناچیز غذایی است کامل با خواص غذایی و دارویی زیاد. از چند هزار سال قبل مصریان تا حدودی به اهمیت وجود زنبور عسل و ارزشهای عسل پی برده بودند.

زنبور عسل یکی از موجوداتی است که از هر نظر نظیرش خلق نشده و چگونگی زندگی اش حتی با مدرن ترین روش زندگی و با متمدن ترین جامعه بشری قابل مقایسه نمی باشد. اگر بشر راه و روش زندگی زنبور عسل را الگو و سرمشق قرار می داد این همه گرفتاری ها و دردسرهای غیرقابل حل دنیای به اصطلاح مدرن امروزی به وجود نمی آمد. گذشته از روش زندگی، عسل زنبوری به ظاهر کوچک و ناچیز غذایی است کامل با خواص غذایی و دارویی زیاد. از چند هزار سال قبل مصریان تا حدودی به اهمیت وجود زنبور عسل و ارزشهای عسل پی برده بودند. در قبرهای چند هزار ساله مردم این سرزمین و  در کنار اجساد مومیایی شده کاسه های عسل یافت می شوند که هنوز پس از چند هزار سال کیفیت ترکیبات غذایی آن به صورت غیرقابل تصوری به جا مانده و نشان می دهد که عسل علاوه بر خواص غذایی آن نوعی نگهدارنده مواد غذایی بوده و فاسد نمی شود. در ضمن نباید فراموش کرد که اگر زنبور عسل در طبیعت وجود نداشت دوام میوه جات و کمیت باروری درختان میوه تا این حد ادامه نمی یافت، زیرا این موجودات کوچک در گرده افشانی و باروری گلهای درختان نقش بسیار مهم داشته و دارند.

موم ماده ای است که در شکوفه های بسیاری از درختان جوان وجود دارد و این عصاره مخصوص توسط زنبور عسل جمع آوری و به کندوهای عسل منتقل می شود تا در ساختن تشکیلات داخل کندوی عسل چه در داخل بدنه درختان و شکاف کوهها و یا کندوهای دست ساخته از آن استفاده شود. به عبارت دیگر موم در این کندوها نقش ایزوله کردن ساختمان و تشکیلات زنبور عسل را ایفا نموده و فضایی است برای پرورش زنبورهای جوان و در نهایت ذخیره عسل برای استفاده در زمستان.

 از عسل در طب سنتی دنیا برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماریها مانند سرطان، دردهای مفاصل، سرماخوردگی و غیره استفاده می شود. در طب مدرن مطالعات زیادی درباره خواص غذایی و دارویی عسل و موم عسل در بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیا در جریان است.

اخیرا دانشمندان آلمانی مطالعاتی را بر روی موم عسل و نوعی تومور بافتهای عصبی   (NF) Neurofibromatosis انجام داده اند که نتایج آن بسیار جالب است. عارضه  NF در کنار عوامل ژنتیکی سبب قهوه ای شدن قسمت هایی از پوست بدن شده و سبب نوعی سرطان در دستگاه عصبی می شود. اگر چه فقط یک نفر از هر 3 هزار نفر ممکن است به عارضه NF دچار شود، ولی در نهایت 70 درصد آن به نوعی سرطان تبدیل می گردد که درمان آن ساده نمی باشد.

در این بررسی موم عسل از پیشرفت سرطان جلوگیری کرده زیرا در موم مواد ضد سرطانی مانند CAPE  و ARC وجود دارند که فعالیت نوعی ژن به نام PAK1  را که در بروزNF و تبدیل شدن آن به نوعی سرطان نقش دارد مختل می نماید.

این مواد ضد سرطان در بعضی دیگر از غذاهای طبیعی وجود دارند ولی هیچ غذایی به اندازه موم عسل حاوی این مواد نمی باشند. تا به حال در طب سنتی و طب مدرن عقیده بر این بوده که موم عسل به علت تقویت سیستم ایمنی از بروز و پیشرفت بسیاری از بیماریهای مزمن، مخصوصاً سرطان جلوگیری می کند ولی مطالعات اخیر ثابت می کنند که مواد موجود در موم عسل فعالیت ژن مسئول سرطان را از کار انداخته و نمی گذارد این بیماری سرانجام گیرد.

در حال حاضر دانشمندان و پژوهشگران اثرات موم عسل را بر روی سرطانهای دیگر مانند سرطان لوزالمعده و پوست و غیره بررسی می نمایند و معتقدند که حرکت و پیشرفت این سرطانها تغییر نموده و رشد سرطان متوقف می شود. در ضمن عسل حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدانهای مختلف است که بعضی از آنها در غذاهای دیگر یافت نمی شوند و یا مقدار آنها ناچیز است.

علاوه بر همه اینها موم عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، زیرا سبب تقویت نوعی گلبول سفید به نام Phagocyte می شود تا در مقابل عوامل عفونت زا در بدن مقاومت نماید. فلاوونوئیدهای موجود در موم عسل از ترشح هیستامین جلوگیری می کند و در ضمن از رسوب و جمع شدن چربیها در قلب و کبد و مغز پیشگیری می نماید.

در پروژه تحقیقاتی ذکر شده در بالا همچنین معلوم گردیده که موم عسل سبب تقویت قوای جسمی و جنسی می شود، در از بین بردن عوامل عفونت زا در معده نقش مهم داشته و در بازسازی بافتهای صدمه دیده در بدن موثر است.

در طب سنتی باور بر این است که عسل از پیری زودرس جلوگیری می کند و تحقیقات علمی جدید نیز ثابت نموده اند که موم عسل از پیر و فرسوده شدن سلولهای بدن جلوگیری می نماید.

موم عسل یکی از داروهای بسیار قوی ضد باکتری مخصوصی است که در از بین بردن دندانها نقش دارد. افرادی که موم عسل را به همراه عسل مصرف می کنند خیلی کمتر  به اصطلاح معروف به عارضه کرم خوردگی دندانها دچار می شوند و این موضوع بر روی حیوانات آزمایشگاهها تایید گردیده است.