پورتال و وب پورتال

 

● پورتال چیست؟


اینترنت مملو از همهمه است. به محض این که کسی اصطلاح جدیدی را مطرح می کند اینترنت آماده است آن را همه جا پخش کند. اصطلاح پورتال نمونه خوبی از همین واژه هاست.
عموماْ پورتال به معنی چیزی است که سایت های بزرگ اینترنتی با سرمایه گذاری زیاد از آن استفاده می کنند تا یک ورودی یا درگاه به وب ایجاد کنند در حالی که این تعریف دقیقاْ هم درست نیست.
یک پورتال، کاری به مقدار سرمایه شما ندارد یا اینکه چقدر سایت شما شناخته شده است.
درحقیقت پورتال سایتی است که درگاهی را برای ورود به دنیای اطلاعات در مورد موضوع مشخصی به شما عرضه می کند.
پورتال یک سایت بسیار بزرگ بر روی اینترنت است که می تواند حجم بالایی از اطلاعات و سرویس دهی به کاربران و بازدیدکنندگان را اداره کند. به زبان فنی یک سایت پورتال از یک صفحه ورودی پر از داده و پیوند شده تشکیل شده که امکانات زیاد و مخاطبین متنوعی را پشتیبانی میکند.
پورتال مجموعه ای از سیستم های ترکیبی است که کار یافتن اطلاعات را برای کاربران ساده می کند.برنامه های این سیستم عموماْ شامل
▪ اخبار ،
▪ سرویس های رایگان پست الکترونیکی ،
▪ موتور های جستجو ،
▪ فروشگاه های برخط (
Online
▪ اتاق های گفتگو ،
▪ انجمن ها ،
▪ تبلیغات طبقه بندی شده،
▪ پیوند به سایت های دیگر
▪ از همه مهم تر یک موتورجستجو می باشند.
هدف از تمامی این برنامه ها تنها ایجاد آسودگی و ایجاد حس " اجتماع" برای کاربران است.و ایجاد این اعتماد در کاربران که به جای این که در سراسر وب به دنبال اطلاعات بگردند و به تنهایی تکه های پازل را پیدا و سوار کنند از پورتال استفاده کرده و سفر خود را از آنجا آغاز کنند. بنا بر این در این حالت پورتال یک سرویس با ارزش را برای جلوگیری از هدر رفتن وقت کاربران فراهم می کند.
امروزه پورتال ها تقریباْ قادر به انجام هر موضوع قابل تصوری هستند.
● انواع پورتال
پورتال های شرکتی وب سایت های داخلی ای هستند که اطلاعات و خدمات مورد نیاز کارمندان را فراهم می کنند.
علاوه بر آن ارتباط شرکت را با شرکای تجاری ، کارگزاران بورس و مشتریان حفظ می نمایند. چنانچه پورتال تنها نیاز کارمندان را تامین کند به آن اینترانت می گویند و وقتی در اختیار مشتریان و یا شرکاء قرار گیرد به آن اکسترانت گفته می شود.
پورتال های شرکتی به کاربران امکان می دهند تا داده ها و دانش خود را به اشتراک بگذارند ، در پروسه های تجاری، شرکت و تشریک مساعی کنند و در عین حال کاربران این امکان را داشته باشند تا به راحتی در منابع شرکت یا سازمان جستجو کنند.
● آیا سازمان ما باید یک پورتال داشته باشد؟
بستگی دارد. شما احتمالاْ دلیلی به داشتن یک پورتال بزرگ و گسترده نمی بینید . اما بسته به زمینه کاری، یک پورتال سازمانی هدفمند می تواند رفت و آمد زیادی را به سایت شما بکشاند.
درآمد اینگونه پورتال ها غالباْ از طریق فروش های اینترنتی و تجارت الکترونیک تامین می شود. به طوری که گفته می شود سودمند ترین پورتال ها، پورتال های شرکتی هستند.
اگر کار شما نیازمند به اشتراک گذاری اطلاعات میان کارمندان ، مشتریان و شرکای تجاری می باشد ، بکارگیری یک اینترانت یا اکسترانت مؤثر ترین و کاربر پسند ترین راه برای این کار می باشد.
● چرا شما به پورتال نیاز دارید؟
اگر شما برای کاربران خود یک پورتال فراهم کنید ، می توانید نتیجه جستجوی آنها را برای کلمات کلیدی مختلف کنترل کنید. و پیوندهایی که در جواب جستجو به آنها نمایش داده می شوند آنهایی خواهند بود که شما می خواهید نمایش داده شوند.
این موضوع به شما این فرصت را می دهد تا کاربران را در سایت خود نگه دارید بر عکس اینکه آنها را رها کنید تا به سایت های دیگر بروند.
قابلیت وجود اجتماعات در سایت شما همچون پست الکترونیکی رایگان ، اتاق های گفتگو و انجمن ها این امکان را بوجود می آورد تا بینندگان سایت بتوانند با صاحبان آن ارتباط بر قرار کرده و سوالاتشان را بپرسند یا در باره موضوع خاصی نظر دهند که البته مزیتش برای شما جهت دهی به این سؤالات و نظرات خواهد بود و این فرصت برای شما وجود دارد تا به کارشناس مورد اعتماد در حوزه مورد فعالیتتان تبدیل شوید.
با ایجاد این امکانات و به راه افتادن رفت و آمد کافی در سایت می توانید از قابلیت های دیگری نیز همچون درآمد از طریق تبلیغات بهره مند شوید.
اجتماعی که ایجاد کرده اید محیطی است که بسیاری از افراد مایل اند تبلیغاتشان را درآنجا عرضه کنند. محصولات و خدماتی که مرتبط با حوزه فعالیت شماست . و این فقط درآمد ناشی از تبلیغات نیست که نصیب شما می شود بلکه این موضوع عاملی خواهد بود تا کاربران در سایت شما بمانند و از استفاده از آن لذت ببرند.
در هر حال داشتن یک پورتال قابلیت های بسیار دیگری را نیز برای شما ایجاد می کند و ما در اینجا تنها به بخشی از مهم ترین و ساده ترین ویژگی های آن اشاره کردیم.