ویکی لیکس اسناد محرمانه را از کجا آورده است؟

تنها شش درصد اطلاعات به عنوان "سری"‌ طبقه بندی شده اند

گزارش های منتشر شده از رسانه ها حاکی از آن است که بیشتر پیام های دیپلماتیک افشا شده توسط سایت ویکی لیکس از شبکه ارتباطی وزرات دفاع آمریکا، که "سیپرنت" (Siprnet) نام دارد، به دست آمده است. از این شبکه برای رد و بدل کردن اطلاعات طبقه بندی شده استفاده می شود.

جالب اینجاست که شبکه سیپرنت که در دهه ۱۹۹۰ راه اندازی شده بود، پس از حملات یازدهم سپتامبر گسترش پیدا کرد تا اطلاعات طبقه بندی شده آسانتر به اشتراک گذارده شود و اختلالات کمتری در ارتباط میان نهادهای اطلاعاتی ایجاد شود.

این شبکه برای تبادل اطلاعات تا مرحله "سری"‌ طراحی شده است. اطلاعات سری اطلاعاتی است که "صدمه جدی" به امنیت ملی آمریکا وارد می کند.

تصور می شود که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکا به این شبکه دسترسی داشته باشند. سیپرنت برای توزیع اطلاعات فوق سری توصیه نمی شود.

تنها شش درصد (بیش از ۱۵ هزار) از اسناد افشا شده به عنوان سری طبقه بندی شده اند. ۴۰ درصد از اسناد "محرمانه" هستند و بقیه طبقه بندی ندارند.

دسترسی آسان تر

سیپرنت به عنوان منبع پیام های درز کرده از سایت ویکی لیکس تلقی می شود زیرا این پیام ها کد "سیپدیس (Sipdis)" را به همراه داشتند که نشان دهنده رد و بدل شدن آنها از طریق سیپرنت است.

طبق راهنمای استفاده از سیپرنت - منتشر شده توسط وزارت دفاع آمریکا - ‌ این شبکه همان فن آوری به کار رفته در اینترنت را استفاده می کند، ولی خطوط ارتباطی آن ویژه و کدگذاری شده است که از سیستم های ارتباطی دیگر جداست.

این سیستم با انجام اقدامات خاصی مورد حفاظت قرار می گیرد:

- همه کاربران آن باید مورد تایید و ثبت شده باشند.

- حروف رمز پیچیده است و باید هر ۱۵۰ روز عوض شود.

- فقط با رایانه های ویژه در محلی امن قابل دسترسی است.

- رایانه های متصل به این شبکه نباید بدون کاربر رها شوند.

- ارتباط این رایانه ها با اینترنت بدون اجازه قبلی ممکن نیست.

- ابزارهای حفظ و نگهداری داده ها، که به این رایانه ها متصل می شود یا در آن مورد استفاده قرار می گیرد، ‌باید به عنوان سری طبقه بندی شود.

- همه کاربران باید مورد شناسایی قرار گیرند و نحوه استفاده آنها از سیستم بررسی شود.

البته این راهنما اضافه می کند که پیشرفت هایی که در ابزارهای ویژه نگهداری اطلاعات به وجود آمده، امکان استخراج اطلاعات طبقه بندی شده از شبکه های ایمن را بیشتر کرده است.

یک نظامی مظنون

هنوز هیچکس متهم به دادن فایل های دیپلماتیک به ویکی لیکس نشده است، ولی پس از سری قبلی افشاگری های این سایت، یک سرباز ارتش آمریکا به نام "بردلی منینگ"‌ (Bradley Manning) که تحلیلگر اطلاعاتی بوده است،‌ به اتهاماتی که به این پرونده مربوط می شد،‌ در عراق دستگیر شد.

ویکی لیکس قبلا دریافت اطلاعات از آقای منینگ را انکار و اعلام کرده بود که دانستن اینکه او منبع اطلاعاتی آنها بوده، به لحاظ فنی غیرممکن است.

طبق اداعای "ادریان لامو"‌،‌ که قبلا هکر یا دزد اینترنتی بوده، آقای منینگ هنگام چت آنلاین به او گفته که اطلاعات را با کپی کردن آنها روی لوح فشرده (سی دی) از سیستم برداشته است.

به نوشته روزنامه گاردین چاپ لندن،‌ گفته می شود که ارتش آمریکا سیستم امنیتی آنلاین که استفاده مشکوک از سیپرنت را خبر می داد، ‌خاموش کرده بود زیرا شکایت هایی در مورد مشکل ساز بودن آن دریافت شده بود.

همچنین تحلیگران می گویند که احتمال اینکه یک نفر که در پایگاهی در عراق بوده بتواند به پیام های مربوط به ایسلند دسترسی داشته باشد با تنظیمات موجود در سیستم سیپرنت همخوانی ندارد.