چه کار کنیم تا کمتر سرما بخوریم

گروه اینترنتی قلب من
 

 

سرطان، بیماری های قلبی، سکته مغزی و ... همگی بیماری هایی سخت و خطرناک هستند. سرماخوردگی و آنفلوآنزا خطر هیچ کدام از این بیماری های فوق را ندارند اما می گویند آزاردهنده ترین بیماری ها برای انسان همین ها هستند چرا که هر انسانی به طور متوسط سالی دو، سه بار دچار آنها می شود. اما می دانید راهکارهای ساده ای برای آنکه کمتر دچار بیماری ها شوید یا در صورت ابتلا سریع تر بهبود یابید، وجود دارد؟

محصولات پروبیوتیک مصرف کنیم

این روزها صحبت های زیادی در مورد محصولات پروبیوتیک و ارزش و تأثیرگذاری آنها می شود. محصولات پروبیوتیک که می شود آنها را دوستدار دستگاه گوارش دانست تنها به خاطر همین مسئله نیست که با ارزش شمرده می شوند، این میکروارگانیسم ها در عین حال سلول های T بدن (گروهی از سلول های سفید که نقش بسیار مهمی در ایمنی بدن دارند) را هم تحریک می کنند. بر اساس تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته و نتایج آن در نشریه پست گرجوئت مدیسین به چاپ رسیده مشخص شده زنانی که روزانه از محصولات حاوی پروبیوتیک استفاده می کنند دارای تعداد سلول های تی سل بیشتری هستند و عملکرد آنها هم موثرتر است و این باعث می شود در مقابل عفونت ها عملکرد بهتری داشته باشند. با توجه به این نکته ها برای آنکه در مقابل سرماخوردگی و آنفلوآنزاهای شایع این روزها مصون بمانید بهتر است محصولات حاوی پروبیوتیک مصرف کنید. خوشبختانه امروز ماست ها، شیرهای میوه و سایر محصولات پروبیوتیک در دسترس هستند. دکتر میرا بایرون، متخصص ایمونولوژی و مدیر گروه تحقیقات دانشگاه کلیولند می گوید: «اگر محصولات پروبیوتیک مصرف نمی کنید، بد نیست روزی ۶۰ تا ۹۰ میلیگرم مکمل های پروبیوتیک بخورید تا بدنتان قوی تر شود و احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی یا آ نفلوآنزا کاهش یابد

ویتامین معجزه آسا

ویتامین D از آن گروه موادی است که اخیراً فوائد بسیاری برای آن برشمرده اند و حتی تصور می شود، بسیاری از فوائد این ویتامین برای بدن انسان هنوز کشف نشده است. در حال حاضر ما می دانیم ویتامین D استخوان ها را تقویت می کند، خلق و خو و روحیه انسان را بهتر می کند، بر عملکرد هورمونی بدن تأثیرات مثبت می گذارد و در عین حال با بروز التهابات در بدن مقابله می کند. اما اخیراً کشف شده که این ویتامین می تواند با عفونت ها مقابله کند. در یک مطالعه گسترده که در کانادا انجام شد، مشخص شد کسانی که سطح ویتامین D کمتری دارند ۳۶درصد بیشتر احتمال ابتلا به عفونت های ریوی را دارند. مطالعاتی هم که اخیراً در فنلاند صورت گرفته هم نشان داده اگر افرادی که سطح ویتامین D در بدن آنها بالاست به سرماخوردگی دچار شوند، روند بهبود آنها سریع تر از سایرین است. دکتر کارلوس کاماراگو، فوق تخصص بیماری های عفونی در دانشگاه پزشکی هاروارد در این مورد می گوید: «ویتامین D در بدن به تولید پروتئینی به نام کاتلیسیدین کمک می کند که این پروتئین با ویروس ها و باکتری های مهاجم به بدن مقابله می کند.» بخش اعظم ویتامین D بدن انسان از طریق در معرض تابش نور خورشید قرار گرفتن ساخته می شود. اگر در معرض نور آفتاب نیستید، بدانید که بعید است بتوانید نیاز روزانه بدنتان به این ویتامین را از طریق خوراکی ها تامین کنید (بیشترین میزان ویتامین D در مواد غذایی در ماهی سالمون و محصولات لبنی است). بهتر است روزانه یک قرص هزار واحدی از این ویتامین را مصرف کنید. می توانید از مکمل هایی که سایر ویتامین ها و مواد معدنی دیگر مورد نیاز بدن به همراه ویتامین D را دارند هم استفاده کنید. اگر شما به طور کامل از نور آفتاب محروم هستید میزان ویتامین D مصرفی روزانه تان را دو برابر کنید. در ضمن یادتان باشد اگر قصد تولید ویتامین D زیاد در بدنتان را دارید و می خواهید ساعت ها در مقابل نور خورشید بنشینید باید به احتمال خطر بروز سرطان پوست هم فکر کنید.

ورزش یعنی بدن عاری از میکروب

به طور منظم ورزش کنید: ورزش منظم با زمانی نه چندان زیاد (بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه) با فشار نه چندان زیاد و به صورت روزانه باعث می شود که سطح هورمون کورتیزول در بدن پایین بیاید. این هورمون که آن را هورمون استرس می نامند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به بیماری های عفونی می شود. دکتر تیفانی فیلد، متخصص داخلی و از اعضای گروه تحقیق و پژوهش دانشگاه پزشکی میامی آمریکا این توصیه را برای شما دارد: «ورزش کردن منظم فواید بسیاری برای بدن شما دارد. در واقع انجام ورزش حتی در زمان های کوتاه و با فشار نه چندان زیاد به تمام ارگان های بدن شما کمک می کند. حتی ماساژ گرفتن روزانه هم می تواند با کاهش سطح کورتیزول بدنتان به شما کمک کند. در ضمن یادتان باشد ورزش کردن سطح کلسترول بدن را هم پایین می آورد و این باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

انجام یک پیاده روی سریع در صبح زود یا در زمان تمام شدن کار روزانه یا حتی انجام چند حرکت ورزشی مثل دراز و نشست یا حرکت غلتیدن با توپ هم می تواند به شما کمک کند.

فقط چند کیلوگرم وزن کم کردن

حتی کمی اضافه وزن داشتن هم می تواند برای بدن شما مضر باشد. اما اگر فقط مقدار خیلی کمی از وزنتان را ـ البته اگر اضافه وزن دارید ـ با محدود کردن کالری های دریافتی بکاهید، آن وقت سلول های T قوی تر و پرشمارتری خواهید داشت. تحقیقات گروه های پزشکی در ژاپن و آمریکا نشان داده حتی مقدار کمی اضافه وزن می تواند ترکیباتی شبه هورمونی در بدن ایجاد کند که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. دکتر شای ضرابی، متخصص تغذیه در دانشگاه نیویورک مین می گوید: «باید مواظب کالری های دریافتی روزانه تان باشید. بهترین کار این است که بر اساس یک برنامه روزانه منظم غذا بخورید. توصیه های زیادی در مورد تغذیه سالم صورت گرفته اما من به شما می گویم خوب است همیشه بسته های آدامس بدون قند در کیف خودتان داشته باشید تا هر وقت در بین وعده های غذایی گرسنه تان شد به جای هله هوله ها از این آدامس ها استفاده کنید. در ضمن می توانید به جای قهوه یا چای شیرین چای سبز غیرشیرین مصرف کنید. با همین دو اقدام ساده چند صد کالری کمتر مصرف خواهید کرد و جدا از آنکه کیلوهای اضافی وزنتان کم خواهد شد یک سیستم ایمنی قوی پیدا خواهید کرد و کمتر سرما خواهید خوردبر اساس گفته های دکتر ضرابی بهترین کار این است که شما کم کردن کالری های روزانه ورودی به بدن تان را با ورزش کردن همراه کنید.

سعی کنید رفیق باز باشید

فکر می کنید که شلوغی به معنای احتمال بیشتر ابتلا به سرماخوردگی است، خب در این مورد درست فکر نمی کنید و به هر حال حضور در مکان های شلوغ احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی را به دلیل امکان انتشار بیشتر ویروس افزایش می دهد اما نکته جالب اینجا است کسانی که بیشتر رفیق باز هستند و دوستان بیشتری دارند کمتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. بر اساس گزارش مجله سلامت روان افرادی که اعضای خانواده و دوستان بیشتری با آنها رفت و آمد دارند سیستم ایمنی قوی تری هم دارند. دکتر شلدون کوهن، متخصص روان پزشکی در دانشگاه کارنیگ هال می گوید: « افراد تنها اغلب سطح اضطراب بالاتری دارند و این موضوع مشکلات جسمی زیادی برای آنها ایجاد می کند که روی عملکرد سیستم ایمنی آنها هم تأثیر می گذارد و باعث می شود آنها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی باشند.» جدا از اینکه ارتباطات اجتماعی مناسب باعث سلامت روحی شما می شود به جسم تان هم کمک می کند پس سعی کنید دوستان جدیدی پیدا کنید و معاشرت های مناسب اجتماعی داشته باشید.

 

 


 
گروه اینترنتی قلب من