از بارداری تا 2 سالگی

گروه اینترنتی قلب من
 

 

 

 افسردگی بعد از زایمان

یکی از مهمترین عللی که بعد از زایمان برای دختران جوان روی می دهدایجاد افسردگی است.تحريك احساسات
بعد از زايمان تا حدي طبيعي است و انتظار ميرود كه رخ دهد. بسياري از مادران پس از زايمان دچار احساس تشويش مي شوند. حداقل 60 تا 80 درصد مادران پس از زايمان دچار گرفتگي خلق " "
Baby Blues مي شوند كه نوعي افسردگي خفيف است و چند روز تا يك هفته پس از زايمان ادامه مي يابد ولي هيچگاه بيش از 2 هفته طول نمي كشد. مادراني كه دچار اين ناراحتي مي شوند ممكن است زياد گريه كنند و مضطرب و تحريك شده به نظر برسند و يا حتي قادر به خوابيدن نباشند. اكثراً پس از كمي استراحت و هنگاميكه اطرافيان آنها را در نگهداري از نوزاد ياري دهند و يا حتي پس از يك گريۀ طولاني متعاقب استرس و هيجان زايمان، احساس بهتري خواهند داشت.

 

بعد از ترک بیمارستان

نحوه خوابیدن و رسیدگی مادر به خود و فرزندش پس از خارج شدن از بیمارستان اهمیت فراوانی دارد.
مادر باید چگونه استراحت کند؟ چگونه به فرزندنش شیر دهد و تا چه حد از بدنش کار بکشد و چگونه نظافت بدن خود را پس از زایمان انجام دهد.

 

 

عوض کردن پوشک

اهمیت تعویض پوشک در نوزادان دختر و پسر بسیار بالاست و باید هر کدام به روش های گوناگونی تعویض گردند. تعویض به موقع پوشک چه فوائدی دارد و یا تعویض نکردن به موقع ممکن است ایجاد عفونت در نوزاد شود و نوزاد را ناراحت می کند.

 

قنداق کردن

نظرتان درباره قنداق چيست؟ آيا قنداق کردن نوزاد خطرناك است؟
اصلاً چه دليلي دارد كه عده‌اي از مادران و پدران براي نوزادان خود قنداق تهيه مي‌كنند؟
سال‌ها بود كه قنداق كردن نوزاد را خطرناك مي‌دانستند، اما چندي است كه محققان مي‌گويند اولاً نوزادان را بايد روي پشتشان خواباند و روي شكم قراردادن نوزادان خطرناك است. ثانياً روش سنتي و قديمي قنداق كردن (پيچيدن پارچه دور نوزاد براي محدودكردن حركات نوزاد) مي‌تواند جلوي حرکت را بگيرد. در واقع قنداق‌کردن نوزاد باعث محدودكردن حركات او شده و هنگامي كه كودك را به پشت مي‌خوابانيم، احتمال برگشتن روي شكم كمتر و در نتيجه احتمال وقوع سندرم مرگ ناگهاني نوزاد كم مي‌شود.

 

 

نگهداری از بند ناف

گاه بند ناف دراز چندين بار دور گردن نوزاد حلقه مي‌زند و چون تنفس هوايي در داخل رحم وجود ندارد و پس از تولد شروع مي‌شود، خفگي در داخل رحم در اثر پيچيدن بند ناف به دور گردن اتفاق نمي‌افتد بلكه اين خفگي در بدو تولد و پس از خروج نوزاد از رحم رخ مي‌دهد. در اين صورت، حلقه‌هاي بند ناف را بايد از گردن جدا كرد. اما آنچه در پيچيدن بند ناف اهميت دارد تحت فشار قرار گرفتن عروق بند ناف و نرسيدن خون به مغز نوزاد است نه خفگي. بند ناف داراي دو وريد و يك شريان است كه اگر تحت فشار قرار گيرند اختلال در خون‌رساني در مغز نوزاد را سبب مي‌شوند و با بروز ضايعه و اختلال در هسته‌هاي مركزي ساقه و قشر مغز به ناشنوايي يا افت شنوايي در نوزاد منتهي مي‌شوند.

 

 

 


 
گروه اینترنتی قلب من