خداحافظی با ماوس
 

 
 

 


آ
یا به زودی تاچ پدهای مجزا جایگزین موس می‌شوند؟ اپل، HP و دیگر برندها روی این مساله سرمایه گذاری کرد‌ه‌اند.

در این مدت زمان کوتاهی که به آغاز به کار رسمی ویندوز
۸ مانده است، آنچه زیاد به گوش می‌رسد واژه "لمسی" است. صفحه نمایش‌های لمسی، تبلت‌ها، اسلیت‌ها (Slate
)، پنل‌های لمسی اضافه شده به لپ تاپ‌های قدیمی و قابلیت لمسی شدن در دسکتاپ‌ها همه و همه از هر راهی که شده خود را وارد دنیای لمسی‌ها کرده‌اند. در این تب و تاب لمسی شدن، مایکروسافت هم تمام تمرکز خود را معطوف تاچ پدها کرده است و حتی در برنامه‌های جاه طلبانه شرکت‌های جزیی مثل سیناپتیک نیز حرف از لمسی شدن به گوش می‌رسد.

در حالی که همه جا سخن از پدیده لمسی شدن است، گرایش‌های مهم دیگری در پشت صحنه در حال شکل‌گیری می‌باشد. زمانی بود که وقتی حرفی از تاچ پدهای مجزا به میان می‌آمد مفهوم و شکل ناشناخته‌ای در ذهن ایجاد می‌شد (حتی ترک پد جادویی اپل نیز در ابتدای کار نتوانست توجه زیادی را به خود جلب کند) اما باید گفت که امروزه این ابزارها جایی در میان دیگر ابزارهای کامپیوتری برای خود باز کرده‌اند، به ویژه در سیستم‌هایی که امروزه با تاچ پد ارایه می‌شوند.



اگر بخواهیم مثالی از این قبیل دستگاه‌ها به میان بیاوریم HP Spectre One all-in-one بهترین مورد است. این دسکتاپ ارایه شده توسط شرکت به قیمت ۱۲۹۹ دلار، شامل صفحه نمایش ۲۳ اینچی ۱۰۸۰p است که البته لمسی نیست. چون در عوض مجهز به تاچ پد مجزایی است که با صفحه نمایش و کیبورد وایرلس این مجموعه سازگار می‌باشد.

اخیرا برند
Vizio با تولید لپ‌تاپ‌های جدید و دسکتاپ‌های All-in-one وارد بازار کامپیوتر شده است. در دسکتاپ‌های این مدل موس حذف شده و به جای آن تاچ پد جایگزین شده است. با اتصال از نوع بیسیم در این مدل و نبود بهینه سازی لازم برای ویندوز ۸ مسلما این مدل به نوع دلخواه ما در تجربه کار با تاچ پد تبدیل نخواهد شد اما خب می‌توان از آن به عنوان مثالی از تمایل دیگر تولیدکنندگان برای جاگزینی تاچ پد به جای موس نام برد.

با ورود ویندوز
۸ مایکروسافت نیز نشان داد که به دنبال سهم بیشتری در دنیای لمسی ها است. به این معنی که هم تاچ پدهای استفاده شده در لپتاپ‌ها و هم تاچ پدهای مجزا به زودی با هر دو گروه دسکتاپ‌ها و لپتاپ‌ها استفاده خواهند شد.

طبق خبرهایی که این چند وقت از نمونه‌های ارایه شده توسط تولیدکنندگان مختلف به گوش می‌رسد، می‌توان گفت که تمایل به تولید تاچ پدهای مجزا روز به روز در حال افزایش است. اما چقدر منطقی است که بخواهیم در عرض مثلا دو سال تاچ پد را با موس، این وسیله قابل احترام در کامپیوترها، جایگزین کنیم؟ چقدر موفق خواهیم بود؟

موس، با کلیدهای راست و چپش، اسکرول و سنسور اپتیکال یا در مدل‌های قدیمی‌تر ترک بال، چنان جایی در دنیای کامپیوتری ما باز کرده است که جایگزین کردنش آسان نیست. در طول این سال‌ها که از ظهور ماوس می‌گذرد تغییرات چندانی در تکنولوژی ساخت آن ایجاد نشده است به غیر از تغییر در روش اتصال آن به کامپیوتر از
PS/2 به USB، اتصال بیسیم و بلوتوث. در برخی از مدل‌ها نیز سنسورهای لمسی به قسمت بالایی یا کناری اضافه شده‌اند که در واقع در مفهوم اولیه استفاده از ماوس تغییر چندانی ایجاد نکرده‌اند و با تکنولوژی جدیدی که قرار است از این پس از آن به جای موس بهره بگیریم (تاچ پد) بسیار فاصله دارد.

باید گفت که با این روند رو به رشد تولید دستگاه‌های لمسی مثل تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، و به زودی کنسول‌های بازی مثل
Nintendo Wii U تنها غریب قصه ما ماوس خواهد بود. مخصوصا برای لپ تاپ‌ها. اینکه به یک لپ‌تاپ در حال استفاده یک تاچ‌پد مجزا متصل کنیم کار قابل قبول‌تری نسبت به اتصال ماوس به آن انجام داده‌ایم. به ویژه در حال حاضر که تقریبا تمام لپ تاپ‌ها از قابلیت لمس چند انگشتی بهره می‌برند. در این میان باید گفت که اپل به بهترین روش ممکن این کار را انجام داده است اما ویندوز ۸ نیز رقیب سرسختی به حساب می آید. چرا که طبق تجربیاتم باید بگویم که در حال حاضر سیستم عامل جدید مایکروسافت بهترین گزینه برای دنیای عاری از ماوس است.

البته نباید فراموش کرد که دنیای بازی‌ها مخصوصا بازی‌هایی که در آن نیاز به شلیک تک نفره است نیاز به حرکت‌های سریع و دقیقی است که تنها با ماوس امکان پذیر می‌باشد. همچنین در برنامه‌های ویرایش تصویر نیز کارایی موس بیش از پیش نمایان می‌شود اما خب آینده می‌آید و مسلما در آن شاهد تولید بازی‌ها یا برنامه‌هایی خواهیم بود که با تاچ پدها به راحتی سازگاری داشته باشند. در حال حاضر نیز برخی از بازی‌های کامپیوتری از تاچ پدها پشتیبانی می‌کنند وهمگان به مزیت‌های آن واقفند.


با این که ظهور تاچ پدهای مجزا امری است که به زودی و در آینده‌ای نزدیک رخ خواهد داد، در حال حاضر نیز می‌توان از نمونه‌های مناسبی از این تکنولوژی نام برد ( مجیک ترک پد اپل). در حال حاضر نیز برندهای گوناگون مثل اپل، اچ پی، ویزیو و دیگر تولید کنندگان قطعات کامپیوتری در تلاشند تا پیش از پایان سال سهمی از تولید تاچ پدهای مجزا داشته باشند. پس آیا باید منتظرحضور بیش از پیش تاچ پدها در بازار باشیم و به ماوس به شکل یک وسیله قدیمی و از مد افتاده نگاه کنیم؟

 

موس بی سیم هوایی


طراحی گجت های متفاوت کامپیوتری برای طراحان آنها هیجان خاصی داشته است به طوری که اخیرا طراحی های متفاوتی برای کیبورد،ماوس،اسپیکر و سایر قطعات کامپیوتری مشاهده شده است.یکی از این طرح های متفاوت ساخت ی موس بی سیم است که همانند یک دستکش در دست قرار گرفته می شود و با حرکت دست می توان نشانگر موس را حرکت داد .

شیوه کار آن به این شکل است که از طریق انگشت اشاره و انگشت شصت ، مانند دستکش در دست قرار گرفته می شود و با حرکت انگشت اشاره نشانگر موس به حرکت درمی آید.بر روی انگشت اشاره سه دکمه تعبیه شده است که برای کلیک راست،کلیک چپ و توقف آنها بوده و از طریق انگشت شصت می توان سه کلید دلخواه را کلیک کرد.
 

 

 


 
گروه اینترنتی قلب من