کوچکترین روبوت هلیکوپتر بنام مینی کوپتر

گروه اینترنتی قلب من
 

 

سبک ترین و کوچکترین روبوت هلیکوپتر دنیا ساخته شده توسط شرکت سیکو اپسون در نمایشگاهی در توکیو به معرض تماشای عموم گذاشته شده است. این روبوت هفت سانت طول و ده گرم وزن داره. اگر چه خود ربات از راه دور کنترل میشه اما نیاز به سیم برای اتصال به منبع الکتریسیته داره. کنترل هلیکوپتر خیلی سخت تر از کنترل هواپیماست. بالهای هواپیما در پایدار نگهداشتنش تو هوا خیلی موثره. اما هلیکوپتر فقط پره داره و پایداریش کمتره. به همین دلیله که هواپیمای بدون سرنشین ساخته شده ولی هلیکوپتر بدون سرنشین هنوز در حال ساخته. البته خب قابلیت های پروازی هلیکوپتر در عوضش بیشتره .

آن‌چه می‌بینید را با یک اسباب بازی اشتباه نگیرید زیرا این نانوکوپتر
۱0 گرمی به هر جایی که بخواهید، چه داخل و چه خارج از خانه، می‌رود و برمی‌گردد! شرکت نروژی Prox Dynamics وسیله‌ای ابداع کرده است که ادعا می‌کند کوچک‌ترین هلیکوپتر بدون سرنشین دنیا است. پنجمین مدل آزمایشی این وسیله با نام PD-100 Black Hornet (زنبور سیاه) که به تازگی ساخته شده است، پس از اولین پرواز موفقش در فضای آزاد، مرحله‌ای اساسی را پشت سر گذاشته است.

Hornet علاوه بر آن‌که ظرف چند ثانیه راه اندازی می‌شود، آن قدر کوچک است که به راحتی در جیب جای می‌گیرد و ضمنا به گزارش شرکت سازنده این هلیکوپتر عملا بی‌صدا است و صدای آن در سر و صدای معمولی از فاصله حدود ۲/۵ متری قابل شنیده شدن نیست. تمامی این ویژگی‌ها Hornet را برای شرایطی که نگاه نزدیک‌تر به مثلا داخل یک ساختمان آلوده یا یک منطقه متعلق به دشمن ضروری است، مناسب می‌سازد. جالب این‌جاست که Hornet علی‌رغم کوچکی فوق العاده‌اش، کاملا قابل کنترل است و حداکثر سرعت آن در حالت شناوری ۲۰ مایل در ساعت می‌باشد. راز این قابلیت پایداری در کنترل کننده‌های بسیار ظریف (micro control servo) به کار رفته در این هلیکوپتر است که با وزن کم‌تر از نیم گرم، کوچک‌ترین و سبک‌ترین کنترل کننده‌هایی هستند که تا به حال ساخته شده‌اند.

شرکت
Prox Dynamics احتمالا سه عدد از این هلیکوپترها را، در سال جاری، همراه با یک کنترل جیبی و یک شارژر در بسته‌ای به وزن کم‌تر از ۱/۵ کیلوگرم به بازار عرضه خواهد کرد.

 

 


 
گروه اینترنتی قلب من