نورخورشید می‌تواند مانع سکته قلبی و مغزی شود؟

در حالی که پزشکان تاکید دارند تماس طولانی‌مدت با نور خورشید سرطان‌زا است، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخی از تشعشعات خورشیدی در کاهش فشار خون موثرند. در نتیجه از حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

در انگلستان سالانه حدود 159هزار نفر بر اثر بیماری های سیستم گردش خون جان خود را از دست می دهند، در حالی که حدود سه هزار نفر بر اثر سرطان پوست فوت می کنند.

 گروهی از پزشکان انگلیسی (دانشمندان دانشگاه ساوتامپتون و ادینبرگ) در یک بررسی جدید، چندین شرکت‌کننده را در معرض اشعه فرابنفش A قرار دادند و پس از مدتی مشاهده شد که رگ‌های خونی این افراد منبسط شده و فشار خون آنان کاهش یافته است.

فشار خون بالا باعث بیماری‌های قلبی عروقی کشنده‌ همچون نارسایی قلبی و سکته مغزی می شود.

 «مارتین فیلیچ»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه سوتامپتون گفت: تعدادی از عوامل خطرزای فشار خون بالا همچون استعمال سیگار، بی‌تحرکی و مصرف مواد خوراکی حاوی نمک زیاد به خوبی شناخته شده‌اند، اما نور خورشید و فواید بالقوه آن برای فشارخون پیش از این مورد توجه نبوده است.

پژوهشگران اعلام کردند، وقتی پوست در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، مقدار اندکی از اکسید نیتریک از پوست وارد گردش خون شده و علاوه بر کاهش فشار خون از بروز سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند

هر چند هنوز دقیقا مشخص نیست که چگونه قرار گرفتن در معرض نور خورشید به کاهش فشارخون کمک می‌کند، اما پزشکان معتقدند ترکیب اکسید نیتریک و دیگر ترکیبات شیمیایی موجود در تشعشعات خورشیدی این تاثیر مفید را برجای می‌گذارند.

 اکسید نیتریک در تنظیم فشارخون نقش مهمی دارد.

 همچنین سلول‌های موجود در جداره داخلی رگ‌های خونی برای منبسط شدن و آرام کردن رگ‌ها این ترکیب را تولید می‌کنند.

پژوهشگران اعلام کردند، وقتی پوست در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، مقدار اندکی از اکسید نیتریک از پوست وارد گردش خون شده و علاوه بر کاهش فشار خون از بروز سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند

در حالی که پزشکان توصیه می کنند زیاد زیر نور خورشید نمانید تا خطر ابتلا بهسرطان پوست در شما بالا نرود، حالا تحقیق جدید نشان می دهد شاید یک کم زیر نور ماندن، ارزشش را داشته باشد، چون حتی یک کاهش کوچک در فشار خون می تواند خطر حمله قلبی را کم کند، ضمن اینکه آمار مرگ و میر در اثر حمله قلبی بیش از سرطان پوست است.

 نتیجه این تحقیق در «Journal of Investigative Dermatology» منتشر شده است.

ارتباط نور خورشید با سکته مغزی

تحقیقات قبلی هم نشان داده بود خطر ابتلا به سکته های مغزی در افرادی که به میزان کمتری در معرض نور خورشید قرار دارند، بیشتر است.

 پژوهشگران دانشگاه آلاباما در جریان تحقیقات خود از سی هزار فرد بالای 45 سال دریافتند: کسانی که به میزان کمی در معرض نور خورشید قرار دارند، یک برابر و نیم بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سکته های مغزی قرار دارند.

 این پژوهشگران همچنین دریافتند کسانی که در مناطق سردتر زندگی می کنند، خطر ابتلای آنها به سکته های مغزی بیشتر است.

 خانم لسلی مک لور مسئول این تحقیقات گفت: ما هنوز به طور مشخص رابطه بین نور خورشید و سکته های مغزی را نمی دانیم. فرضیه های زیادی مطرح است، اما حقیقتا هنوز مکانیسم پشت پرده آن را نمی دانیم.

تحقیقات دیگری نیز نشان داده است که استفاده بیشتر از ویتامین D خطر ابتلا به سکته های مغزی را به میزان 11 درصد کاهش می دهد.

 منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که 10 تا 20 دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می‌کند.

 ویتامین د چندین نقش کلیدی در بدن دارد و از همه مهم تر، کمک به جذب مواد معدنی کلسیم و فسفر از غذا است.

 کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در پیری می‌شود.