تولید"ساده" گرافین

که آینده وسایل الکترونیکی را منقلب خواهد کرد

 

کشف یک شیوه ظاهرا ساده برای تولید گرافین، ماده ای که می تواند ساخت وسایل الکترونیکی و سایر محصولات در آینده را متحل کند، گفتگوی با مونا جراحی محقق ایرانی که برنده یک نشان افتخار مهم دولتی در آمریکا شده و اعمال مقررات تازه بر عرضه سیگارهای الکترونیکی در آمریکا خبرهای این هفته راز دانش است.

تولید گرافین با کیفیت خوب آسان می شود؟

گرافین یک صفحه دوبعدی از اتم های کربن است اما بسیار محکم و رسانا

چند سالی است که در خبرها درباره ماده گرافین می شنویم.

ماده ای که سال ۲۰۰۴ توسط دو دانشمند در بریتانیا کشف شد و شگفت اینکه فقط شش سال بعد برنده جایزه نوبل شد که نشان از اهمیت آن داشت.

گرافین در واقع یک لایه کربن است، اما قطرش فقط به اندازه یک اتم است یعنی یک صفحه دو بعدی از اتم هاست. ساختمان این صفحه چیزی شبیه یک شانه عسل است.

اما علیرغم نازکی، گرافین بسیار قوی و انعطاف پذیر است و خاصیت رسانایی دارد.

گفته می شود که این ماده صد بار از فولاد محکم تر است و برق را بهتر از مس منتقل می کند.

پروفسور اینگمار لوندستروم رئیس کمیته نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۰ در وصف گرافین گفت: "مونیترهای لمسی، سلول های خورشیدی، وسایل الکترونیکی ای که قابلیت خم شدند دارند، مواد کامپوزیت، از کاربردها گرافین هستند و اخیرا همچنین نشان داده شده که از گرافین می توان برای تعیین آرایش پایه های دی ان ای استفاده کرد."

اما علیرغم این کشف نوید بخش، تولید انبوه نمونه با کیفیت گرافین کار دشواری بوده.

حالا به گزارش نشریه نیچر، محققان در ایرلند و بریتانیا می گویند موفق به تولید گرافین با کمک دستگاه مخلوط کن شده اند، همان مخلوط کن هایی که در آشپزخانه ها پیدا می شود.

محققان پودر گرافیت (که در ساختن نوک مداد به کار می رود) را در مخلوط کن ریختند، به آن آب و مایع ظرف شویی اضافه و با سرعت بالا مخلوط کردند. (پژوهشگران علیه انجام این آزمایش در خانه هشدار می دهند.)

گرافیت عملا متشکل از لایه های متعدد گرافین است که روی هم چسبیده اند.

جاناتان کولمن و همکارانش از کالج ترینیتی دوبلین نشان دادند که نیروی گردشی در دستگاه مخلوط کن در حضور مایع ظرف شویی باعث جدا شدن لایه های گرافین بدون آسیب زدن به ساختمان دو بعدی آنها می شود.

به این ترتیب محققان می گویند که گام مهمی به سوی به کارگیری گرافین برای مصارف مختلف برداشته اند.

دانشمندان امیدوارند تا پایان سال بتوانند در کارخانه ای در بریتانیا روزانه یک کیلوگرم گرافین تولید کنند.