شارژ موبایل با هیمه آتش

 

مواد مورد استفاده فناوری جدید عملا بی پایان است

فیزیکدانان مسکو فناوری جدید در رشته برق حرارتی را اختراع کردند. این فناوری در آینده نزدیک شارژ تلفن موبایل از شعله های هیمه آتش، معرفی جمعی آن را ممکن می سازد، بطور قابل توجهی مصرف سوخت در خودرو و انواع مختلف ترانسپورت را کاهش خواهد داد و به تأمین برق وسایلی کمک خواهد کرد که در فاصله دور از شبکه برق رسانی قرار دارند. مواد مورد استفاده فناوری جدید عملا بی پایان است و ضریب بهروری آنها بحد کافی بالاست.

دانشجویان دوره دکترای دانشگاه پژوهشی – تکنولوژیکی ملی « میسیس» مسکو فناوری ساده و برقی  -حرارتی را ساختند که می تواند در عرصه دستگاه ها و وسایل خانگی زیادی انقلاب به پا کند.

اساس این اختراع را باصطلاح « اثر زیبِک» تشکیل می دهد. آندری وارونین یکی از سازندگان این فناوری گفت: « کنه آن در این امر خلاصه می شود که اگر ماده ترمو الکتریسیته از یک طرف گرم شود – به عنوان مثال با کمک شعله های هیمه آتش و از طرف دیگر سرد - به عنوان مثال آب، حرکت جهت دار الکتریسیته و یا جریان الکتریکی شکل می گیرد. بدین ترتیب تبدیل مستقیم انرژی حرارتی به برق بدون هر گونه دخالت مکانیکی بروز خواهد کرد». نهایتا موبایل شارژ خواهد شد.

طراحان این فناوری شرکتی به نام « مِتِمپ» را تأسیس کردند که متخصص در اینگونه طرح هاست. سر و راز اصلی موفقیت این فناوری در «ماده» نهفته است. هم اکنون در عرصه برق حرارتی از «بیسموت تلورید» استفاده می شود. اما این ترکیب شیمیایی از عناصری تشکیل شده است که ذخیره آنها بسرعت کاهش می یابد. بدین ترتیب طی چند سال قیمت آن ده برابر افزایش یافت.

کمپانی دانشجویان رشته دکترای دانشگاه «میسیس» در حال ساخت ماده آینده دار تر « ژرمانید سیلیکون» است. این ترکیب عملا بی پایان است و در مقایسه با « بیسموت تلورید» از تأثیر حرارتی بالاتری برخوردار است. آندری وارونین در توضیح گفت: « بعلاوه ضریب بهره وری « ژرمانید سیلیکون» 20 درصد بیشتر است، یعنی بیش از قدرت ژنراتور برقی».

حیطه کاربرد ماده جدید برق حرارتی گسترده است. با کمک آن می توان تولید وسایل – ژنراتورهای برقی خانگی قابل دسترسی برای عموم را راه اندازی کرد. می توان مصرف سوخت در اتومبیل را به حساب تعویض مواد گران و سمی برای محیط زیست کاهش داد که حرارت گازهای اگزوز را به برق مبدل می کند.

یک امتیاز دیگر تکنولوژی جدید – تأمین برق وسایل دور از شبکه برق رسانی است. بالاخره اینکه می توان حتی قیمت ساخت فناوری فضایی را کاهش داد.