10 فايده طبي رابطه زناشويي

از افزايش قدرت ايمني تا کاهش شدت اضطراب

در اين مطلب سعي ‌شده به جزييات اثرهاي فيزيکي رابطه زناشويي پرداخته شود. رابطه زناشويي، داراي آثار فيزيولوژيکي مثل افزايش ضربان قلب و فشارخون است که نبايد آنها را با اثرهاي فيزيکي رابطه زناشويي اشتباه گرفت. سلامت ایران: در اين مطلب سعي ‌شده به جزييات اثرهاي فيزيکي رابطه زناشويي پرداخته شود. رابطه زناشويي، داراي آثار فيزيولوژيکي مثل افزايش ضربان قلب و فشارخون است که نبايد آنها را با اثرهاي فيزيکي رابطه زناشويي اشتباه گرفت. دکتر محمدرضا صفري‌نژاد، جراح و متخصص بيماري‌هاي کليه و مجاري ادرار و استاد دانشگاه: بسياري بر اين باورند که داشتن رابطه به مقدار زياد براي سلامت خوب نيست و دليلي هم براي اين باور خود ندارند. در کمال تعجب برخي مردان معتقدند مايع مني از نخاع ترشح مي‌شود و بسياري نيز بر اين اعتقاد هستند که دفع بيش از حد مايع مني، باعث اتلاف مقادير زيادي کالري و موادمغذي مي‌شود که اين باور به هيچ‌وجه صحت ندارد. 60 درصد حجم مايع مني ترشحات پروستات و 40 درصد آن ترشحات کيسه‌هاي منوي هستند. اين ترشحات فاقد هرگونه ماده مفيد مهم براي بدن هستند. در حقيقت يکي از روش‌هاي درماني «عفونت پروستات» يا «پروستاتيت» در مردان، افزايش تعداد روابط زناشويي است که در آن به‌طور مکرر ترشحات پروستات تخليه و باعث دفع باکتري‌ها مي‌شود بنابراين مايع مني نه در نخاع توليد مي‌شود و نه در بيضه‌ها. نقش بيضه اضافه کردن اسپرم به مايع مني است. 10 فايده طبي رابطه زناشويي فقط حدود يک درصد حجم مايع مني شامل اسپرم‌ها مي‌شود بنابراين مرداني که فاقد اسپرم هستند (تعداد اسپرم صفر يا آزواسپرمي) متوجه اين مشکل خود نمي‌شوند، مگر اينکه آزمايش تجزيه مايع مني بدهند که در آن مشخص مي‌شود مايع مني فاقد اسپرم است. مني توليد شده در کيسه‌هاي منوي ذخيره مي‌شود. حجم کيسه‌هاي مني حدود 5 ميلي‌ليتر است، اگر کيسه‌هاي مني پس از پرشدن توسط رابطه زناشويي خالي نشوند، به روش‌هاي ديگر مثلا احتلام شبانه خالي خواهند شد و اگر خالي نشوند مايع مني و اسپرم‌ها جذب مي‌شوند. در حقيقت رابطه زناشويي داراي اثرهاي مفيدي هم روي بدن است. 10 اثر مفيد رابطه زناشويي بر بدن عبارتند از:

1) در افرادي که داراي رابطه زناشويي هستند، سيستم ايمني بدن قوي‌تر از افراد فاقد رابطه زناشويي است. سيستم ايمني بدن مانند يک سد در مقابل عفونت‌ها و سلول‌هاي سرطاني عمل مي‌کند. در دانشگاه پنسيلوانيا در يک بررسي مشخص شده سطح آنتي‌بادي‌ها در افرادي که در هفته 2-1 بار رابطه زناشويي برقرار مي‌کنند، بالاتر است. آنتي‌بادي‌ها، مسئول دفاع از بدن در مقابل عفونت‌ها و سلول‌هاي سرطاني هستند. داشتن رابطه زناشويي منظم و موثر، باعث کاهش ميزان ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي مثل سرماخوردگي و آنفلوانزا مي‌شود.

2) داشتن رابطه زناشويي باعث تقويت ميل زناشويي مي‌شود. اگر فردي به مدت طولاني رابطه زناشويي نداشته باشد، کم‌کم ميل زناشويي در او کاهش پيدا مي‌کند.

3) داشتن رابطه زناشويي کنترل مثانه در زنان را بهبود مي‌بخشد. براي اينکه خانم‌ها داراي کنترل ادرار خوبي باشند، نياز به داشتن يک کف لگن قوي هستند. حدود 30 درصد خانم‌ها از درجاتي از بي‌اختياري ادراري رنج مي‌برند. داشتن يک رابطه زناشويي خوب، باعث استحکام عضلات کف لگن و بهبود کنترل ادرار در زنان مي‌شود.

4) رابطه زناشويي مرتب و منظم، باعث کاهش فشارخون مي‌شود. در بررسي‌هاي علمي مشخص شده در افرادي که داراي روابط زناشويي منظم و مرتب هستند، فشارخون سيستوليک پايين‌تر است که نبايد آن را با افزايش فشارخون در حين رابطه زناشويي اشتباه گرفت.

5) رابطه زناشويي يک ورزش محسوب مي‌شود. در رابطه زناشويي در هر دقيقه به‌طور متوسط 5 کالري انرژي مصرف مي‌شود که هم باعث کاهش وزن مي‌شود و هم اينکه کنترل وزن را بهبود مي‌بخشد. يکي از آثار مفيد ورزش، تقويت عضلات قلب است. پياده‌روي وقتي ورزش محسوب مي‌شود که به قدري تند باشد که باعث افزايش ضربان قلب شود. در رابطه زناشويي علاوه بر مصرف کالري، تعداد ضربان قلب تا150 بار در دقيقه نيز افزايش پيدا مي‌کند. اگر يک رابطه زناشويي 20 دقيقه طول بکشد به‌طور متوسط 100 کالري مصرف مي‌شود.

6) رابطه زناشويي، خطر سکته يا حمله قلبي را کاهش مي‌دهد. افرادي که روابط زناشويي منظم و موثري دارند، تعادل هورمون‌هاي استروژن و تستوسترون در آنها بهتر است. در يک بررسي مرداني که داراي حداقل 2 بار رابطه زناشويي در هفته بودند، ميزان مرگ‌ومير ناشي از بيماري‌هاي قلبي در آنها 50 درصد کمتر از مرداني است که رابطه زناشويي مرتب و منظمي نداشتند.

7) رابطه زناشويي باعث کاهش درد مي‌شود. در يک بررسي در دانشگاه نيوجرسي مشخص شده حين برقراري رابطه هورموني ترشح مي‌شود که باعث بالابردن آستانه درد مي‌شود و احساس هر نوع دردي در بدن را کاهش مي‌دهد. رابطه زناشويي باعث کاهش درد مي‌شود که منجر به ارگاسم يا همان ارضاي زناشويي شود.

8) رابطه زناشويي خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان کاهش مي‌دهد. يکي از معتبرترين مجله‌هاي علمي در دنيا به نام «جاما» مقاله‌اي منتشر کرده که در آن مشخص شده، در مرداني که رابطه زناشويي منظمي داشته‌اند، ميزان سرطان پروستات در آنها کمتر از مرداني است که رابطه زناشويي مرتب و منظمي نداشته‌اند.

9) رابطه زناشويي باعث بهبود خواب مي‌شود. اين مساله مشخص است که پس از داشتن يک رابطه زناشويي منجر به ارگاسم، خوابيدن راحت‌تر مي‌شود. پس از ارضاي زناشويي، ترشح هورموني به‌نام پرولاکتين، منجر به احساس آرامش و خواب‌آلودگي مي‌شود.

10) رابطه زناشويي باعث کاهش استرس و اضطراب مي‌شود. با برانگيختگي زناشويي، هورموني در مغز ترشح مي‌شود که باعث کاهش اضطراب و استرس فرد مي‌شود. رابطه زناشويي باعث افزايش اعتمادبه‌نفس مي‌شود. حين رابطه زناشويي، هورموني به اسم آندورفين ترشح مي‌شود که باعث بهبود خلق مي‌شود. افرادي که داراي خلق افسرده‌اي هستند، با داشتن روابط زناشويي منظم و موثر خلقشان بهبود پيدا مي‌کند.

رابطه زناشويي مطلوب؛ چند بار در هفته؟ برخي اين سوال را مي‌پرسند که آيا هر روز مي‌توان رابطه زناشويي داشت؟ آيا رابطه زناشويي روزانه باعث آسيب بدن مي‌شود؟ داشتن رابطه زناشويي روزانه تا زماني که طرفين از آن لذت مي‌برند، هيچ اشکالي ندارد. تعداد روابط زناشويي در هفته چقدر بايد باشد؟ تعريف خاص و عدد خاصي براي اين منظور وجود ندارد. تعداد دفعات برقراري رابطه به نياز طرفين بستگي دارد. ممکن است نياز يک زوج يک بار در هفته باشد و در مقابل زوج ديگر با 5 بار برقراري رابطه در هفته، نيازهايشان برطرف شود. اينکه يک تعداد از افراد براي حفظ سلامت خود از داشتن رابطه زناشويي سالم اجتناب مي‌کنند به هيچ‌وجه باور درستي نيست و مبناي علمي ندارد.