مریم تجریشی- مرکز مشاوره

 
 

 بی شعوری

 بیشعوری یک نوع اعتیاد است و مثل سایر اعتیادها به مواد مخدر یا وابستگی دارویی ،آثار سوء و زیانباری برای شخص معتاد و اجتماعی دارد که در آن زندگی می کند.

 کتاب «بیشعوری» با عنوان فرعی راهنمای عملی شناخت و درمانِ خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت نوشته خاویر كرمنت با ترجمه محمود فرجامی از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است .این کتاب درباره بیشعوری در دوره معاصر است و تاثیر عمیقی که بیشعورها با نفوذ در اجتماع، سیاست، علوم، تجارت، دین و امثال اینها در دنیای معاصر می گذارند.

در معرفی این کتاب توسط مترجم این گونه بیان شده است که :" آیا از اینکه همسایه‌تان زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد عصبانی هستید؟ آیا تابه‌حال پیش آمده که در اداره‌ای برای گرفتن یک امضا روزها و ساعت‌ها در آمدوشد باشید؟ آیا احساس می‌کنید برخوردهای رئیس‌تان با شما توهین‌آمیز است؟ تابه‌حال دلتان ‌خواسته یک صندلی را بر فرق پزشکی بکوبید که وقتی بعد از ساعت‌ها انتظار و پرداخت حق ویزیت کلان موفق به دیدارش شده‌اید، بدون آنکه اجازه بدهد در مورد بیماری‌تان توضیحی بدهید شروع به نوشتن نسخه کرده ‌است؟ اگر پاسخ‌تان به این پرسش‌ها مثبت است، این کتاب برای شماست؛ زیرا شما با بی‌شعورها سروکار دارید و این کتاب درباره پدیده ‌بیشعوری در جوامع کنونی است که راهنمای عملی ارزشمندی برای شناخت و درمان بیشعوری، خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت و نحوه رفتار با مبتلایان به این بیماری است. اما اگر پاسختان به پرسش‌های بالا منفی است، احتمالاً خطر جدی‌تری شما را تهدید می‌کند."

این کتاب با بیانی طنز آمیز به یک رفتار رایج اجتماعی نگاه جدیدی دارد که آن را بیشعوری نامیده و در این دیدگاه بیشعور کسی است که با اعتماد به نفس بالا ، رفتاری وقیح را به صورت کاملاً عمدی و ارادی انجام می دهد و از اخلال ایجاد کردن در کار دیگران قلبا لذت می برد و سعی می کند با تسلط بر دیگران بر زندگی خودش مسلط باشد .

برای همه ما بیشعوری، بداخلاقی ،سوءرفتار و نوعی ناسزا به شمار می آید و شاید اینکه کتابی را به این نام بخوانیم و در متن کتاب بارها و بارها این واژه را مشاهده کنیم عجیب و ناراحت کننده به نظر برسد و حتی عجیب تر این باشد که پس از خواندن کتاب به این نتیجه برسیم که شاید خودمان و یا اطرافیان ما هم جزء این دسته باشند . پس از مطالعه کتاب حاضر متوجه خواهیم شد که منظور نویسنده از واژه ی "بیشعور" با چیزی که در ذهن ما پس از شنیدن این کلمه نقش می بندد متفاوت است . نویسنده کتاب معتقد است که بیشعوری یک نوع اعتیاد است و مثل سایر اعتیادها به مواد مخدر یا وابستگی دارویی ،آثار سوء و زیانباری برای شخص معتاد و اجتماعی دارد که در آن زندگی می کند.بیشعوری اعتیاد به قدرت،تسلط داشتن به دیگران،وظیفه نشناسی بی حد،تحقیر و سرکوب کردن سایرین و... است.

این کتاب با بیانی طنز آمیز به یک رفتار رایج اجتماعی نگاه جدیدی دارد و آن را بیشعوری نامیده که در این دیدگاه بیشعور کسی است که با اعتماد به نفس بالا ، رفتاری وقیح را به صورت کاملاً عمدی و ارادی انجام می دهد و از اخلال ایجاد کردن در کار دیگران قلبا لذت می برد و سعی می کند با تسلط بر دیگران بر زندگی خودش مسلط باشد

مطالب این کتاب در 5 بخش و 24 فصل تدوین شده است و نویسنده آن در ابتدا پس از اعتراف به اینکه خود نیز جز دسته ی بیشعورها بوده است به بیان زندگی خصوصی خود و آثار مخربی که این صفت در زندگی اجتماعی و خانوادگی وی گذاشته است می پردازد . در ادامه نویسنده با بیان داستان های مختلف به درک بیشتر مخاطب از این بیماری که خود اسم آن را بیشعوری نامیده است کمک کرده و سپس به بررسی بی شعورها در موقعیت های مختلف در مشاغل و زندگی با این اشخاص و راه های مدارا کردن با آن ها و در نهایت به بیان راه نجات می پردازد . به بیان ساده می توان گفت که این کتاب خود آموزی است که کمک می کند مشکلات اخلاقی خود را شناخته و در صدد رفع آن بر آییم و هچنین بتوانیم در مواجه با افرادی که دارای این مشکلات هستند برخورد حساب شده ای داشته باشیم.

 (آدرس دانلود کتاب: http://www.debsh.com/assholism)