دبی زیگلبام بی‌بی‌سی
 

بشقاب پرنده‌ها به روایت اسناد نیروی هوایی آمریکا

 

 

شواهد مربوط به "تهاجم موجودات ساکن کره مریخ" جزو اسناد نیروی هوایی آمریکا در مورد بشقاب پرنده ها نیست

جان گرینوالد مورخ آماتور آمریکایی حدود دو دهه به طور مستمر از دولت آمریکا خواسته است تا اسناد طبقه بندی شده مربوط به اشیای ناشناس پرنده (بشقاب پرنده‌ها) را علنی کند.

به مرور زمان بخشی از این مدارک در اختیارش قرار داده شد و او اخیرا حدود صد هزار صفحه از اسناد محرمانه نیروی هوایی آمریکا در مورد بشقاب پرنده ها را در اینترنت منتشر کرد.

موارد زیر پنج نکته مهم از اسناد علنی شده نیروی هوایی آمریکاست که در دوران انجام این تحقیقات به "پروژه کتاب آبی" شهرت داشت.

۱- پروژه کتاب آبی یک ماموریتی با ابعاد قابل ملاحظه بود

الخاندرو روخاس پژوهشگر بشقاب پرنده ها به بی بی سی گفت که سابقه این ماموریت به ژوئن ۱۹۴۷ برمی گردد. او که در حال حاضر سردبیر نشریه ای است به نام "ذهن باز"، می افزاید که در آن زمان یک تاجر و خلبان مورد احترام به نام کنت آرنولد در زمان پرواز بر فراز ایالت واشنگتن اشیای پرنده ناشناس و غیرقابل تشخیصی را مشاهده کرده بود.

مدتی بعد کنت آرنولد در تشریح این اشیای ناشناس گفت که "مثل بشقاب های در حال دوران" حرکت می کردند. از آن زمان به بعد رسانه ها از عبارت بشقاب پرنده استفاده کردند.

این حادثه به علاوه چند مورد خبر ساز دیگر مثل گزارش‌هایی در مورد فرود آمدن یک شیء ناشناس پرنده در ایالت نیومکزیکو در همان سال، باعث شد که نیروی هوایی آمریکا نهاد ویژه ای را مامور تحقیقات در این زمینه کند. این ماموریت را "پروژه کتاب آبی" نامیدند و مرکز آن در پایگاه نیروی هوایی رایت - پاترسون در ایالت اوهایو مستقر شد.

نیروی هوایی آمریکا می گوید آثاری که در نیو مکزیکو کشف شد مربوط به یک هدف راداری بوده است

در آغاز کار فقط چند نفر در این ماموریت مشغول به کار بودند. اما در طول دو دهه ای که فعالیت آن ادامه داشت این گروه بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ مورد گزارش از رویت بشقاب پرنده ها را دریافت کرد و در مورد آنها تحقیقاتی انجام داد.

۲- پروژه کتاب آبی در سالهای هراس عمومی در آمریکا راه اندازی شد

هدف از راه اندازی این پروژه تحقیقاتی که درست در سالهای آغاز جنگ سرد شروع به کار کرد، کاستن از هراس مردم آمریکا بود که از پخش شایعات مربوط به مشاهده اشیای ناشناس پرنده در نقاط حساس کشور مثل آسمان شهر واشنگتن و یا بر فراز کاخ سفید، به شدت نگران شده بودند.

جان گرینوالد مورخ آماتور آمریکایی که بخشی از اسناد پروژه کتاب آبی را منتشر کرده، می گوید:"در آن زمان هراس شدیدی در میان مردم آمریکا وجود داشت و از نظر حکومت و نیروهای مسلح وجود چنین هراسی در میان مردم یک خطر بزرگ تلقی می شد. این مهم نبود که آیا چنین اشیایی وجود دارند و یا نه، و اگر وجود دارند آیا واقعا متعلق به موجودات فضایی هستند. مسئله اصلی این بود که این شایعات هراس شدیدی را به وجود آورده بود و حکومت باید این نگرانی ها را کنترل و آرام می کرد."

هر چند امروزه دیگر کمتر کسی موضوع بشقاب پرنده ها را جدی می گیرد ولی اسناد نشان می دهند که در دهه های چهل و پنجاه میلادی این موضوع یکی از موارد مهم از مباحث و برنامه ریزی ها در سطوح عالی حکومت آمریکا بوده است.

الخاندرو روخاس پژوهشگر بشقاب پرنده ها می گوید:"در آن زمان این موضوع بسیار جدی تلقی می شد و حتی مدیران سازمان سیا در صحبت های علنی خود می گفتند که این یک موضوع واقعی است و برخی از اعضای کنگره از جمله جرالد فورد که بعدها به مقام ریاست جمهوری رسید، تاکید می کردند که در این مورد باید تحقیقات جدی صورت بگیرد."

در سال ۱۹۶۶ یک هیات تحقیق دیگر توسط نیروی هوایی آمریکا تشکیل شد تا در مورد برخی از موارد موجود در ماموریت پروژه کتاب آبی تحقیقات عمیق تری انجام دهد. این هیات تحقیق بعدها گزارشی تهیه کرد و در آن قید کرد که هیچ شواهدی در مورد وجود بشقاب پرنده ها به دست نیاورده است. پروژه کتاب آبی بالاخره در سال ۱۹۶۹ تعطیل شد.

۳- به نظر می رسد که بسیاری از موارد در پروژه کتاب آبی بارها مورد تحقیق قرار گرفته و بعد رد شده‌اند

هرچند در برخی از موارد منابع قابل اعتمادی مثل دریادارهای نیروی دریایی و یا خلبان های ارتش و خطوط هوایی مشاهده بشقاب پرنده ها را گزارش داده بودند، اما نتیجه اکثر مواردی که در پروژه کتاب آبی مورد بررسی قرار گرفتند این بود که دلیل چنین مشاهداتی خطای دید ناشی از تغییرات ناگهانی جوی، اشتباه گرفتن بالون های هواشناسی با اشیای ناشناس و یا خطای دید ناشی از انعکاس نور بر فراز محیط آغشته به گاز در باتلاق ها بوده است.

به عنوان نمونه در آوریل ۱۹۵۶ در شهر سیاتل چند شاهد ادعا کردند"یک شیء مدور و سفید به اندازه یک برابر و نیم ماه را دیده اند که مرتب در آسمان دور می زد. در میان اسناد پروژه کتاب آبی می توان دید که پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که این شئ یک بالن مخصوص هواشناسی بوده و به این خاطر پرونده تحقیق در این مورد را بستند.

و یا در ژانویه ۱۹۶۱ در ایالت نیوجرسی یک شاهد گزارش داد که یک شئ خاکستری رنگ و تیره را دیده است " که به اندازه یک هواپیمای جت بوده ولی بال نداشته". بعدها تحقیقات نشان داد که این شئ در حقیقت یک هواپیمای جت بوده که در منطقه پرواز می کرده است.

۴- برخی از موارد در پروژه کتاب آبی را نمی توان به سادگی توضیح داد

به گفته جان گرینوالد و الخاندرو روخاس در نهایت پژوهشگران نتوانستند برای ۷۰۰ مورد از پرونده های موجود در پروژه کتاب آبی توجیه قانع کننده ای پیدا کنند. برای حل بسیاری از این موارد شواهد و اطلاعات کافی وجود نداشت.

اما برخی از این پرونده های بسته شده هنوز هم برای پژوهشگران بشقاب پرنده ها سئوال برانگیز هستند.

پژوهشگران آماتور بشقاب پرنده ها معتقدند که هنوز اطلاعات زیادی در این مورد وجود دارد که علنی نشده است

در یکی از این موارد، یک مامور پلیس در سال ۱۹۶۴ درحالیکه یک اتومبیل مظنون را تعقیب می کرد یک شئ عجیب و ناشناس را در آسمان دید. این مامور پلیس شئ پرنده را تعقیب کرده و می گوید با چشم خودش دیده است که این شئ در نقطه ای فرود آمد و دو موجود که قامت آنها به اندازه یک کودک بود، از آن خارج شدند. این شئ پرنده بعد از مدتی به پرواز درمی آید و منطقه را ترک می کند اما از فرود آن بر سطح زمین آثاری به جا می ماند.

جان گرینوالد مورخ آماتور بشقاب پرنده ها می گوید:"پروژه کتاب آبی این مورد را غیرقابل توضیح طبقه بندی کرده و پس از گذشت چندین دهه هنوز نمی توانند برای آن پاسخی بیابند."

۵- هنوز هم در مورد بشقاب پرنده ها اطلاعات منتشر نشده ای وجود دارد

هرچند جان گرینوالد تاکنون توانسته است حدود صد هزار صفحه از اسناد دولتی در مورد بشقاب پرنده ها را جمع آوری و منتشر کند ولی تاکید می کند که هنوز هم اطلاعات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که افکار عمومی از آن بی خبرند.

او در تازه ترین مورد از تقاضاهای مکرر خود از نهادهای اطلاعاتی آمریکا توانسته است صدها صفحه مدارک دیگر را به دست بیاورد. ولی به گفته او این اسناد چنان سانسور شده اند که در هر صفحه آن فقط چند کلمه خوانا وجود دارد.

جان گرینوالد یادآوری می کند که به غیر از نیروی هوایی و پروژه کتاب آبی، نهادهای اطلاعاتی دیگر آمریکا مثل سازمان سیا و اداره امنیت وزارت دفاع نیز در مورد بشقاب پرنده ها تحقیقاتی انجام داده اند که هیچیک از آنها تاکنون علنی نشده اند.

او می افزاید:"به نظر من پروژه کتاب آبی فقط بخش کوچک و شناخته شده این تحقیقات است و من به تقاضاهای مکرر خود برای انتشار سایر اسناد ادامه خواهم داد. همیشه بعد از هر مورد از رسوایی های مربوط به مخفی کاری نهادهای دولتی اطلاعات جدیدی درز می کند و من مطمئن هستم که اطلاعات بیشتری وجود دارد که باید به دنبال آن رفت."