تبعات زندگی در جوار میدان های الکترومغناطیسی

 با گسترش ارتباطات به شیوه بی سیم، به ویژه اکنون که ارتباطات بی سیم با زندگی روزمره ما بسیار عجین شده است، میادین الکترومغناطیسی (EMF) پیرامون ما را فرا گرفته اند. شهرها، به ویژه شهرهای بزرگ دائما در یک مه مغناطیسی غوطه ور هستند؛ دریایی از میادین الکترومغناطیسی که ما هر روز در آنها شناور هستیم.

میدان الکترومغناطیسی چیست؟

میدان الکترومغناطیسی از میدان الکترومغناطیسی بسامد رادیویی (RF) و میدان الکترومغناطیسی با فرکانس خیلی پایین (ELF) تشکیل شده است. میدان الکترومغناطیسی با فرکانس خیلی پایین، منابع دست ساز (مصنوعی) بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به خطوط انتقال دهنده برق، هواپیماها، جارو برقی، اجاق های مایکروِیو، ریش تراش ها و سشوار اشاره کرد. مدارکی وجود دارد که تأثیرات غیرگرمایشی این میادین را نیز بر سلامت انسان ها نشان می دهد.

ابتلای کودکان به سرطان خون

براساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی بیو اینیشیتیو، خطر ابتلای کودکان و نوجوانان پسر به سرطان خون بر اثر قرارگرفتن در معرض میادین الکترومغناطیسی، دو برابر بیشتر می شود. این مؤسسه همچنین اعلام کرد: قرارگرفتن کودکان مبتلا به سرطان خون در میادین الکترومغناطیسی با بسامد خیلی پایین، در روند بهبود آنها اختلال ایجاد می کند و خطر مرگ ومیر آنها را ۳۰۰ تا ۴۵۰ درصد افزایش می دهد.

ابتلا به آلزایمر

از دیگر عوارض قرارگرفتن در معرض میادین الکترومغناطیسی با بسامد خیلی پایین می توان به افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر اشاره کرد. قرار گرفتن در معرض این میادین، سطح پروتئینی به نام «بتا آمیلوئید» را در خون افزایش می دهد که یکی از عوامل خطرآفرین در ابتلا به بیماری آلزایمر است.

اختلال در ترشح هورمون ملاتونین در مغز

قرارگرفتن در معرض میادین الکترومغناطیسی باعث اختلال در روند ترشح هورمون ملاتونین از غده صنوبری در مغز می شود. این اختلال احتمالا از اشتباه مغز در شناسایی بسامدهای موجود در میادین الکترومغناطیسی با امواج نور، ناشی می شود. ملاتونین یکی از هورمون های حیاتی بدن است و به عنوان آنتی اکسیدانی قوی در بدن عمل می کند. این هورمون در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر، افسردگی، بیماری های قلبی- عروقی، ناراحتی های گوش و بسیاری از سرطان ها نقش دارد.

سرطان مغز و اعصاب شنوایی

طبق تحقیقات آژانس بین المللی مطالعات سرطان، میادین الکترومغناطیسی در تورم اعصاب شنوایی و ابتلا به تومور مغزی نقش دارند. عادت استفاده از گوشی های بدون سیم برای چند سال، خطر ابتلا به تومور مغزی را تا ۴۷۰ درصد افزایش می دهد. همچنین استفاده از گوشی های تلفن همراه پس از چند سال خطر ابتلا به تومور مغزی را تا ۲۰۰ درصد افزایش می دهد.

راهکارهایی برای کاهش اثر میادین الکترومغناطیسی

استفاده از کابل های فیبر نوری در شبکه های ارتباطی، استفاده نکردن از ارتباطات بی سیم، دور نگه داشتن گوشی های بی سیم و گوشی های تلفن همراه از بدن، کاهش مدت زمان مکالمه درصورت ضرورت استفاده از گوشی های بی سیم و یا گوشی های تلفن همراه، استفاده نکردن از اجاق های مایکروِیو و خودداری از استفاده از رایانه های بی سیم از نمونه راهکارهای کاهش میزان قرارگرفتن در معرض میادین الکترومغناطیسی هستند.

 توسط ابوالفضل نوشادی