تی یری میسان
ترکیه در خطر 

La Turquie en danger

par Thierry Meyssan

در حالی که نشریات غربی از توافق ترکیه با ایالات متحده برای استفاده از پایگاه های نظامی اش در جنگ علیه داعش به گرمی استقبال کرده اند، ولی تی یری میسان تنش های داخلی ترکیه را به ما نشان می دهداز دیدگاه او حفظ آقای اردوخان در قدرت به همان گونه که در نبود اکثریت جدید در انتخابات قانونگذاری آینده، وضعیت ممکن است فوراً به جنگ داخلی بیانجامد.

شبکۀ ولتردمشق (سوریه|۲۷ ژوئیه ۲۰۱۵

اردوخان کنترل وضعیت را از دست داده است

از پانزده سال پیش، جرج فریدمن George Friedman بنیانگذار آژانس اطلاعاتی خصوصی استراتفور Stratfor (در آستین– تگزاس ۱۹۹۶) بر آن است تا رهبران غربی را متقاعد سازد که بریکس (BRICSدر قرن بیست و یکم نقش مهمی بازی نخواهد کرد، ولی بجای آن، ترکیۀ اسلامی را باید در مرکز توجهات قرار داد (۱). فریدمن همکار قدیمی آندریو مارشال Andrew Marshall، استراتژ پنتاگون از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۵ می باشد (۲).

تبلیغ به نفع اسلامگرائی ترکیه به عنوان الگوی اقتصادی و سیاسی با کارفرمائی ترکیۀ اسلامی و با پشتیبانی برخی از شخصیت های فرانسوی که به انحراف کشیده شدند تقویت شد (آن لوورژونAnne Lauvergeon، الکساندر ادلر Alexandre Adler، یوآکیم بیترلیش Joachim Bitterlich، هلن کونوی– موره Hélène Conway-Mouret، هانری دو کاستری Henri de Castries، اوگوستین دو رومانه Augustin de Romanet، لورانس دومون Laurence Dumont، کلود فیشرClaude Fischer، استفان فوکس Stéphane Fouks، برنارد گتا Bernard Guetta، الیزابت گیگوÉlisabeth Guigou، هوبرت هنل Hubert Haenel، ژان پی یر ژویه Jean-Pierre Jouyet، الن ژوپهAlain Juppé، پی یر لولوش Pierre Lellouche، ژرار مستراله Gérard Mestrallet، تی یری دو مونتبریال Thierry de Montbrial، پی یر موسکوویچی Pierre Moscovici، فیلیپ پتیکولنPhilippe Petitcolin، الن ریشار Alain Richard، میشل روکر Michel Rocard، دانیل روندو Daniel Rondeau، برنارد سولژ Bernard Soulage، کاترین تاسکا Catherine Tasca، دونیس وره Denis Verret، ویلفرد ورستریت Wilfried Verstraete و بسیاری دیگر).

با این وجود امروز ترکیه در لبۀ پرتگاه قرار گرفته و خطر انفجار ادامۀ حیات دولت ترکیه را مستقیماً تهدید می کند.

طرح تخریب ترکیه

سال ۲۰۰۱، استراتژهای مدافع مکتب استراسی (لئو استراس Leo Strauss 1899-1973 ) در وزارت دفاع ترسیم مجدد « خاورمیانۀ بزرگ » را طرح ریزی کردند که تجزیۀ ترکیه را برای ایجاد کردستان مستقل پیشبینی می کردکردستان مستقل شامل کردهای ترکیه، عراق و ایران بود.این طرح مستلزم خروج ترکیه از ناتو بود، و به همین گونه اتحاد قبائل کرد که در تمام موارد با هم اختلاف دارند — به انضمام زبان — و انتقال و جابجائی های جمعیت کردسرهنگ رالف پیترزRalph Peters از این طرح در مقاله ای در نشریۀ پارامترز Parameters یاد کرده است، از سال۲۰۰۱ پیش از آن که نقشۀ آن را در سال ۲۰۰۵ منتشر کنند.

پیترز شاگرد رابرت اشتراس هوپه Robert Strausz-Hupé سفیر قدیمی ایالات متحده در آنکارا و نظریه پرداز نظم نوین جهانی « Novus orbis terranum» است (۳).

این طرح جنون آمیز یک ماه پیش با توافق اسرائیل و عربستان سعودی در حاشیۀ گفتگوهای۱+۵ پیرامون مووضع هسته ای ایران دوباره به روز شد (۴). تل آویو و ریاض برای سرنگونی جمهوری عرب سوریه روی ترکیه حساب می کردنددر واقع آنکارا وقتی که ناتو انتقال ستاد فرماندهی نیروی زمینی را به ازمیر در ژوئیۀ ۲۰۱۳ به پایان رساند قاطعانه در همین مسیر حرکت می کرد (۵). آنکارا در انفعال ایالات متحده دست و پایش را گم کرده بود به همین علت اردوخان زیر پرچم دروغین بمباران شیمیائی غوطه را سازماندهی کرد تا بشار اسد را متهم کرده و سپس ناتو را به مداخله مجبور سازدولی این ترفند نگرفتیک سال بعد همین ترفند را تکرار کرد و قول داد که اتحادیۀ بین المللی ضد داعش را برای تصرف دمشق به کار اندازداسرائیل و عربستان سعودی که بهای قول و قرارهای بی فرجام ترکی هرا پرداخته بودند، اکنون هیج دلیلی نمی بینند که در ترکیه جنگ داخلی راه بیاندازند.

تحول سیاسی در واشنگتن

با این وجود، دو عامل مانع تجزیۀ ترکیه بنظر می رسداولاً خود وزارت دفاعبا رفتن آندریو مارشال، استراتژ جدیدف سرهنگ جیمز بیکر James H. Baker از مدافعان نظریۀ لئو استراس نیستنظریۀ او در چهارچوب اصول صلح وست فالن Westphalie بوده و پنتاگون را به سوی برخورد از نوع جنگ سرد هدایت می کند (۶). دیدگاه بیکر منطبق است بر استراتژی نظامی ملی نوین(۷). علاوه بر این با موضع گیری فرماندۀ جدید ستاد فرماندهی میان ارتشی ژنرال جوزف دوندارد Joseph Dundord  (۸) همآهنگ استبه عبارت دیگر، پنتاگون« استراتژی هرج و مرج» (۹) را رها کرده و از این پس دوباره خواهان اتکا به دولت ها می باشددوماً، در پی جابجائی احتمالی امارات اسلامی داعش») از شامات به قفقاز، با توافق روسیه — با توافق واشنگتن — توافقی بین سوریه (که در حال حاضر توسط داعش مورد حمله قرار گرفته)، و عربستان سعودی (منبع مالی اصلی سازمان تروریستیو ترکیه (که فرماندهی عملیاتی سازمان را به عهده دارد).

این طرح روز ۲۹ ژوئن ۲۰۱۵ توسط رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به وزیر امور خارجۀ سوریه ولید معلم و بثینه شعبان مشاور ویژۀ ریاست جمهوری سوریه پیشنهاد شد (۱۰). این طرح فوراً از سوی طرفین مورد پی گیری قرار گرفت.

— ۵ ژوئیه، یک هیئت از سرویس های مخفی سوریه توسط ولیعهد سعودی محمد بن سلام مورد استقبال قرار گرفت.

— ترکیه نیز از یک هیئت غیر رسمی دمشق استقبال به عمل آورد، و متعاقباً هیئتی را به دمشق فرستادپس از امضای توافقات ۱+۵ از پشتیبانی داعش دست کشید و ۲۹ قاچاقچی را بازداشت کرد (۱۱).

در حال حاضر دو سیر تحولی ممکن است به وقوع بپیوندد یا انتقال جنگ سوریه به ترکیه، یا هماهنگ شدن منطقه در جنگ علیه داعش.

وضعیت در ترکیه

در هر صورت، ترکیه طی چهار سال گذشته تحول یافته است.

۱) اقتصاد ترکیه فروپاشیده استشرکت ترکیه در جنگ علیه لیبی موجب شد که یکی از مشتریان مهم خود را از دست بدهد، و هیچ سودی به دست نیاوردجنگ علیه سوریه موجب خسارات کمتری شد زیرا بازار مشترک سوریه و ایران و ترکیه در حالت جنینی به سر می برد.ولی انباشت نتایج دو جنگ رشد کشور را که به زیر صفر تمایل داشت متوقف کردعلاوه بر این، بخشی از اقتصاد ترکیه در حال حاضر به فروش محصولات تولید شده برای مارک های بزرگ اروپائی اتکا دارد که این بخش را بدون اطلاع سرمایه گذاران از شبکه های تجاری رایج خارج کرده انداین راهزنی گسترده از این پس به اقتصاد اروپا ضربه می زند.

۲) برای تصاحب قدرت رجب طیب اردوخان با دستگیری افسران عالی رتبه و با ترفند اتهام زنی اقدام علیه دولت خود را از کودتای نظامی در امان نگهداشتابتدا، شبکۀ گلادیوی ناتو (شبکۀ مافیائی ترکیه ارگنکن Ergenekon) (12را هدف گرفتسپس، افسرانی را که می خواستند با پایان جنگ سرد تغییر جبهه بدهند بازداشت کرد و با ارتش خلق چین تماس گرفت و آنها را به همکاری با ارگنکن (مافیای ترکیهمتهم کرد که البته هیچ معنائی نداشت (۱۳).

بطور مشخص، پس از تصفیه اکثر افسران عالی رتبه بازداشت و زندانی شدندپیامد چنین حرکتی تضعیف ارتش ترکیه بود و به از دست دادن اعتبار آن در بطن ناتو انجامید.

۳) سیاست اسلامگرای دولت اردوخان کشور را دچار شکاف های عمیقی ساخته و پیش از همه موجب خیزش نفرت بین لائیک ها و مذهبی ها و سپس بین گروه های سنی، کرد و علوی شده استبطوری که خط موازی با سناریوی مصر که یک سال پیش از این ترسیم کردم، امروز ممکن بنظر می رسد(۱۴). ترکیه به انبار باروت تبدیل شده و تنها یک جرقه کافی خواهد بود تا به یک جنگ داخلی تمام عیار دامن بزند که هیچ کس قادر به جلوگیری از آن نخواهد بود و کشور را به شکل دراز مدت به ویرانی خواهد کشید.

۴) رقابت بین گروه اسلامگرای اردوخان، حزب نظام ملی (که در سال های ۷۰ توسط نخست وزیر قدیمی نجمدالدین اربکانو جنبش فتح الله گولن حزب حاکم یعنی حزب عدالت و توسعه را به ورشکستگی کشانده است.

هر دو مکتب از همان نگرش ارتجاعی و تاریک اندیش اسلام الهام می گیرند، ولی فتح الله گولن(که امروز در ایالات متحده زندگی می کندتوسط سازمان سیا و گراهام فولر Graham E. Fullerبه خدمت گرفته شد و مؤمنین را به اتحاد با ناتوی مسیحی و اسرائیل تشویق می کند، ولی حزب نظام ملی از برتری اسلام دفاع می کندعلاوه بر این، نمی دانیم چگونه طرفداران رئیس جمهور قدیمی تورگوت اوزال (که او نیز اسلامگرا بوده و به همین عنوان جزء اعضای حزب عدالت و توسعه می باشد ، ولی با این تفاوت که طرفدار بازشناسی نسل کشی ارامنه، حقوق برابر برای کردها و فدراسیون برای کشورهای ترک زبان آسیای مرکزی استهمچنان سرنوشت خودشان را با اردوخان پیوند خواهند زد ؟

۵) با پذیرش پیشنهاد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برای ساخت لوله های انتقال گاز « تورکیش استریم» رئیس جمهور اردوخان مستقیماً به استراتژی عمومی ایالات متحده حمله کرده است.در واقع، این شبکه از لوله های انتقال گاز اگر تحقق یابد، راه ارتباطات قاره ای را باز خواهد کرد و دکتیرن « کنترل فضاهای مشترک» که برتری واشنکتن را بر تمام حهان تضمین می کند تهدید خواهد کرد (۱۵). به روسیه اجازه خواهد داد که هرج و مرج اوکراین را دور بزند و از محاصرۀ اروپا عبور کند.

ناتو دیگر نمی خواهد بازی کند

اگر پیوندهای شخصی اردوخان با القاعده با تأیید دستگاه قضائی ترکیه بوده باشد، هیچ تردیدی وجود ندارد که او در عین حال داع شرا نیز مدیریت می کنددر واقع :

— سازمان تروریستی رسماً تحت فرماندهی ابوبکر البغدادی استولی این شخصیت به جلو رانده شده زیرا یکی از اعضای قبیلۀ قریش و در نتیجه از نوادگان پیغمبر استفرماندهی اجرائی به ابو علاء العفری و فاضل الحیالی (مشهور به ابو مسلم ال ترکمنی)، دو ترکمن از مأموران سرویس های مخفی ترکیهدیگر اعضای ستاد فرماندهی از بازماندۀ دوران اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی هستند.

— صادرات نفت خام که اخیراً با شدت تمام با نقض منشور ۲۷۰۱ شورای امنیت از سر گرفته شده دیگر با ضمانت Palmali Shipping & Agency JSC یعنی شرکت میلیاردر ترک و آذری مبارز قربان اغلو انجام نمی گیرد، ولی توسط BMZ Ltd شرکت تجاری بیلال اردوخان پسر رئیس جمهور.

— مداوای بخش مهمی از جهاد طلبان و زخمی های جنگی داعش توسط سرویس مخفی ترکیه صورت می گیرد، و بیمارستان مخفی در شانلی اورفه زیر نظارت سمیه اردوخان دختر رئیس جمهور نیز به زخمی های جنگی داعش اختصاص دارد (۱۶).

به همین علت روز ۲۲ ژوئیه رئیس جمهور آمریکا بارک اوباما به هم کار خود رجب طیب اردوخان تماس تلفنی گرفت و قویاً او را تهدید کردبر اساس گزارشاتی که ما در اختیار داریم، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که با نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون برای حذف ترکیه از ناتو به توافق رسیده است — موضوعی که جنگ داخلی و تجزیه به دو دولت را مطرح می سازد— در صورتی که ترکیه :

۱) اگر قرارداد لوله های انتقال گاز با روسیه را منحل نکند

۲) اگر فوراً به اتحادیۀ بین المللی ضد داعش نپیوندد

رئیس جمهور ترکیه اردوخان که دارای تخصص اسلامی بوده و نه سیاسی (۱۷) برای تسکین واشنگتن واکنش نشان داد و در عین حال لابی های خود را ادامه داد.

— ۱) ترکیه به ناتو اجازه داد تا از پایگاه های نظامی ترکیه برای جنگ علیه داعش استفاده کند، و به شکل نمادینه در بمباران داعش در سوریه شرکت کرد.

— ۲) علاوه بر این، اردوخان تلاش های گسترده تری را علیه مخالفان کرد راه اندازی کرد (خیلی بیشتر از آنچه علیه داعش انجام دادو مواضع حزب کار کردستان در عراق را به شدت بمباران کرد و اعضای آن را در ترکیه بازداشت نمودحزب کار کردستان در گزارشی نامشخص اعلام کرد که دولت به شکل یک جانبه اعلام جنگ کرده است.

— ۲) در مورد تصمیماتی که مربوط به لوله های انتقال ترکیش استریم می شود هنوز گزارشی در در دست نداریم.

اکنون با مهلت ۴۵ روزه ای که در قانون اساسی مشخص شده به پایان دوره ای می رسیم که رئیس گروه پارلمانی باید برای تشکیل دولت اقدام کندسه حزب اصلی مخالف با مشاورت سفیر ایالات متحده از اتحاد با حزب عدالت و توسعه امتناع کرده اند، و در نتیجه احمد داووداغلو موفق به چنین کاری نشدانتخابات قانونگذاری جدید باید فراخوانده شودبا توجه به شکاف در حزب عدالت و توسعه (اسلامگراو از سوی دیگر نفرت بین محافظه کاران و چپ کرد، تشکیل اکثریت مشکل خواهد شداگر چنین موردی واقعیت داشته باشد، و اگر حزب عدالت و توسعه در قدرت باقی بماند، ترکیه وارد جنگ داخلی خواهد شد.

[۱The Next 100 Years : A Forecast for the 21st Century, George Friedman (2009). L’ouvrage a été traduit avec un grand retard en français sous le titre Les 100 Ans à venir : Un Scénario pour le XXIe siècle (ZDL, 2012).

[۲] « Après 42 ans, Andy Marshall quitte le Pentagone », Réseau Voltaire, 7 janvier 2015.

[۳] Sur les travaux de Strausz-Hupé et de de Peters, se reporter à L’Effroyable imposture 2, pp.117-224.

[۴] « Les projets secrets d’Israël et de l’Arabie saoudite », par Thierry Meyssan,Réseau Voltaire, 22 juin 2015.

[۵] “Izmir base likely to become NATO’s Land Component Command”, Todays Zaman, June 6, 2011.

[۶] « Ashton Carter nomme le nouveau stratège du Pentagone », Réseau Voltaire, 17 mai 2015.

[۷] « L’Europe encore en première ligne », par Manlio Dinucci, Traduction Marie-Ange Patrizio, Il Manifesto (Italie), Réseau Voltaire, 16 juillet 2015.

[۸] « Le général Dunford désigne la Russie comme menace principale »,Réseau Voltaire, 13 juillet 2015.

[۹] “Stumbling World Order and Its Impacts”, by Imad Fawzi Shueibi, Voltaire Network, 5 April 2015.

[۱۰] « La Russie tire ses marrons du feu », par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 13 juillet 2015.

[۱۱] « Premières conséquences de l’accord 5+1 », par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 20 juillet 2015.

[۱۲] « Ergenekon : une légende urbaine ? », par Orhan Kemal Cengiz ;. « L’organisation Ergenekon mise en cause pour ses relations privilégiées avec Hizb ut-Tahrir », par Mutlu Özay et Mustafa Turan, Traduction Nathalie Krieg,Today Zaman (Turquie), Réseau Voltaire, 9 juillet et 3 août 2009.

[۱۳] « Le coup d’État judiciaire de l’AKP », par Thierry Meyssan, Al-Watan (Syrie), Réseau Voltaire, 19 août 2013.

[۱۴] « La division de la Turquie », par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 31 mars 2014.

[۱۵] “The Geopolitics of American Global Decline”, by Alfred McCoy, Tom Dispatch (USA), Voltaire Network, 22 June 2015.

[۱۶] « Le rôle de la famille Erdoğan au sein de Daesh », Réseau Voltaire, 26 juillet 2015.

[۱۷] « Vers la fin du système Erdoğan », par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 15 juin 2015.

ترجمه توسط حمید محوی

مجله هفته