از خستگی آدرنال چه می دانید؟

در گام های سریع زندگی در قرن 21، استرس یک امر اجتناب ناپذیر است و تکنولوژی همه افراد را به منابع مختلف استرس متصل کرده است. این در حالی است که تاثیر منفی استرس مزمن بر هر جنبه از سلامتی ما بر کسی پوشیده نیست و می تواند ناشی از خستگی آدرنال باشد.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازmsnغدد آدرنال واقع در بالای کلیه ها، نقش عمده ای در تولید هورمون ها بازی می کنند یعنی تقریبا 50 نوع مختلف از هورمون هایی که برای عملکرد مناسب بدن مورد نیاز هستند، توسط این غدد تولید می شوند. غدد آدرنال نقش مهمی در پاسخگویی به استرس دارند.

در شرایط استرس زا، بخش مرکزی غده فوق کلیوی هورون آدرنالین را در بدن آزاد می کند تا بتوان به تهدیدها پاسخ داد. این اتفاق باعث می شود خون با شدت وارد مغز، قلب و عضلات شود.

قشر آدرنال کورتیکواستروئیدها را آزاد می کند تا فرآیندهایی مانند هضم، پاسخ سیستم ایمنی و توابع غیر ضروری دیگر که در زمان تهدید به کار نمی آیند را سرکوب کند. غدد آدرنال همچنین به دیگر هورمون ها کمک می کنند به تعادل برسند. گلوکوکورتیکوئیدها را می فرستد تا قند خون، انرژی و سوخت و ساز متعادل شود.

غدد آدرنال کارهای بسیار زیادی برای تنظیم بدن انجام می دهد، پس عجیب نیست که تخمین زده می شود80 درصد آمریکایی ها تحت تاثیر خستگی آدرنال قرار دارند.

تنها راه مطمئن برای تعیین سلامت آدرنال آزمایش توسط پزشک است. اما برخی نشانه های رازگشا برای تشخیص خستگی آدرنال وجود دارد. اگر زندگی شما پر استرس است و هر یک از علائم زیر را دارید، ممکن است دچار این عارضه شده باشید:

خستگی غیر قابل توضیح و مشکل بیدار شدن صبحگاهی: توصیه ها بر خواب شبانه روزی 8 تا 10 ساعت است. اما اگر بعد از این ساعت برای بیدار شدن و خارج شدن از رختخواب مشکل دارید، ممکن است دچار خستگی آدرنال شده باشید.

هوس شیرینی: یک اثر جانبی خستگی آدرنال سطح کم قند خون است و در این هنگام بدن اشتیاق به مصرف خوراکی های شیرین دارد. در واقع هوس قند غیر منتظره نشانه خستگی آدرنال است.

تحریک پذیری و نوسانات خلقی: خلق و خوی همه ما ممکن است از زمانی تا زمان دیگر متفاوت باشد. در این میان غده آدرنال به مقابله با استرس های عاطفی کمک می کند اما اگر این اتفاق به درستی نیفتد فرد دچار نوسانات خلقی می شود.

خستگی آدرنال همچنین می تواند به دلایل زیر باشد:

تجربه های دردناکی مانند مرگ یکی از عزیزان، طلاق یا جراحی، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی و آلودگی، استرس طولانی مدت، تفکر منفی و اضطراب، کم خوابی، برنامه غذایی ضیف و نداشتن ورزش.

راهکارهای تغذیه ای برای مبتلایان به خستگی آدرنال

برای شروع باید بعضی غذاهایی که دارای سموم، مواد شیمیایی و یا هرگونه ماده ای که هضم را سخت می کند هستند را حذف کنید. غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از شکر، شیرین کننده ها، غذاهای فرآوری شده و روغن های هیدروژنه. همه این غذاها دارای مواد تشکیل دهنده ای هستند که خارج از چرخه انرژی و هضم بدن ما است. از کافئین بعد از ظهر نیز باید صرف نظر کنید چون باعث بهم خوردن چرخه خوابتان می شود.

غذاهای زیادی هست که می توانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا از عملکرد آدرنال حمایت کنند و انرژی از دست رفته را جایگزین کنند. این غذاها چون سرشار از مواد مغذی هستند کمکتان می کنند، قند پایینی دارند و سرشار از چربی های سالم و فیبر هستند. باید زیتون، نارگیل، ماهی های چرب، آجیل، گوشت مرغ و بوقلمون بیشتر استفاده کنید.

کاهش استرس

مهمترین بخش درمان خستگی آدرنال کاهش استرس و درمان ذهن است. وقتی احساس خستگی می کنید تا جایی که می توانید استراحت کنید. سعی کنید هر شب 8 تا 10 ساعت بخوابید. از بیدار ماندن تا دیر وقت اجتناب کنید و سعی کنید چرخه خواب ثابتی داشته باشید. استرس روابط و محل کارتان را کم کنید. از افکار منفی دور شوید و ورزش کنید