مرد پشت صحنه ترامپ؛ از جنگ با چین تا کودتای داخلی

 

همه می‌دانستند که ترامپ، بی‌بهره از تجربه‌ای در دولت‌داری، متکی به مشاورانش خواهد بود؛ اما گویا ترامپ در انتخاب مشاورانش چندان بر عامل تجربه متکی نیست؛ مرد اصلی و ایدئولوگ وی خصوصیاتی دیگر دارد.

استفان کوین بانون (Stephen Kevin Bannon) از 28 ژانویه 2017 به عنوان دستیار و استراتژیست ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، انتخاب شد. وی همچنین از اعضای دائم کمیته اصلی شورای امنیت ملی است.

وی پیش از شروع به کار در عرصه سیاست، به عنوان رئیس اجرایی Breitbart News، یک وب‌سایت خبری-تحلیلی دست راستی که بانون آن را به صورت پلت‌فرم اینترنتی راست آلترناتیو (Alt-Right) تعریف می‌کند، فعالیت کرد. وی پس از انتخاب اعلام کرد که از Breitbart استعفاء خواهد داد.

راست آلترناتیو چیست؟

راست آلترناتیو به گروهی از افراد با ایدئولوژی راست افراطی اطلاق می‌شود که محافظه‌کاری رایج در آمریکا را رد می‌کنند. ریچارد اسپنسر (Richard Spencer)، یک نژادپرست سفیدپوست، این واژه را در سال 2010 به کار برد تا جنبشی که حول ملی‌گرایی سفید تشکیل شده بود را توصیف کند.

منتقدین می‌گویند این عبارت برای ماست مالی کردن نژادپرستی سفیدپوستی و نئونازیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپنسر به صورت مداوم از تبلیغات نازی‌ها در اظهاراتش استفاده کرده است. عقاید راست آلترناتیو را مترادف با یهودی‌ستیزی، همجنس‌باز‌هراسی، نژادپرستی سفیدپوستی، اسلام‌هراسی و پوپولیسم دست راستی می‌دانند.

این واژه طی انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 بالخص پس از انتخاب بانون توسط ترامپ توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. رسانه‌ها پس از انتخابات توجه بیشتری به این واژه نشان دادند، بخصوص زمانی که اسپنسر در یک مراسم جشن پس از انتخابات در نزدیکی کاخ سفید اعلام کرد: «درود به ترامپ، درود به مردم ما، درود به پیروزی». در پاسخ، تعدادی از حامیان اسپنسر به روش نازی‌ها درود فرستادند.

نفوذ نماینده راست‌آلترناتیو در ترامپ چقدر است؟

در هفته‌های گذشته با شروع به کار دولت دونالد ترامپ و بالاخص اعلام دستور اجرایی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مهاجرتی، رسانه‌های آمریکایی به تشریح نوع ارتباط و میزان نفوذ استفان بانون در تعیین خط‌مشی‌های امنیتی و اقتصادی آمریکای جدید پرداخته‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای با عنوان «رئیس‌جمهور بانون» می‌نویسد تاریخ ریاست‌‌جمهوری آمریکا هیچگاه شاهد نبوده که یک دستیار سیاسی بدین حد جسورانه و بی‌پروایانه عمل کرده و چنین سریع به محبوبیت و شایستگی رئیسش ضربه وارد کند.

«آقای بانون Breitbart News را به عنوان پلت‌فرمی برای تهییج و ترویج راست جایگزین مورد استفاده قرار داد، همین کار را با کمپین انتخاباتی ترامپ و اکنون با کاخ سفید انجام می‌دهد. شاید می‌توانستیم انتظار چنین رویدادی را داشته باشیم اما سرعتی که با آن رئیس‌جمهور ترامپ خود را از مکزیکی‌ها(با اعلام اینکه آنها باید هزینه ساخت دیوار مرزی را بدهند)، از یهودی‌ها (با خفیف شمردن تجربه منحصربفرد آنها از هولوکاست) و مسلمان (منع مهاجرت) بیگانه ساخت، شگفت‌انگیز بوده است….

«اما یک دستور اجرایی جدید، که تصمیمات مرتبط با امنیت ملی را امری سیاسی کرده‌اند، نشان می‌دهند که بانون خود را به عنوان … رئیس‌جمهور موقت جا زده است.»

وب‌سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در مقاله‌ای می‌گوید نقش بانون بسیار فراتر از یک استراتژیست سیاسی رفته و اکنون وی نه تنها مسئول تاکتیکی برنامه‌های سیاسی و خط‌مشی‌های ترامپ بلکه «یکی از معماران اصلی آنها» است.

«این نقش اکنون به صورت رسمی به نگارش سیاست خارجی ترامپ بسط یافته و یک رادیکال سیاسی را بر مسند نشاند که به طور مداوم نهاد جمهوری‌خواهی را هدف قرار داده و خواهان شکل‌دهی رادیکال به نقش آمریکا در جهان به منظور تغییر نظم کنونی جهان – نه تنها برای دوران ریاست‌جمهوری ترامپ برای برای دهه‌های آتی – است.»

وب‌سایت خبری تحلیلی-پولوتیکو نیز که البته قرابت بسیاری با دموکرات‌ها دارد در مقاله‌ای با عنوان «مرد پشت‌سر ترامپ هنوز استیو بانون است» بانون و استفان میلر، مشاور ارشد ترامپ، را افرادی دانسته که در تعیین خط‌مشی‌های وی نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

«به گفته افراد آشنا با فرآیندهای تصمیم‌گیری در کاخ سفید، آنها مسئول تدوین نقشه عمل برای هفته‌های اول ترامپ در کاخ سفید، تدوین دستورات اجرایی و یادداشت‌ها، و نیز تصمیم درباره اینکه ترامپ هر سند جدید را چه زمانی امضا کند، هستند.»

بانون بالاخص در حوزه ممنوعیت اتباع هفت کشور مسلمان از ورود به آمریکا بسیار فعال بود. وی در کنار میلر تفسیر وزارت امنیت داخلی درباره دستور اجرایی ترامپ و اینکه دارندگان گرین‌کارت از این هفت کشور می‌توانند وارد کشور شوند را رد ردند. هم‌اکنون این ساکنین قانونی آمریکا باید طی 90 روز آتی درخواست مجوزی برای ترک و بازگشت به آمریکا بکنند.

کودتایی علیه نظام مستقر آمریکا

سی‌‌ان‌ان در مقاله‌ای به قلم روث بن‌گیات بانون را «حاکم در سایه» دولت ترامپ خوانده و می‌گوید حلقه داخلی ترامپ در حال پیشبرد یک کودتا در داخل نظام مستقر آمریکا هستند و یکی از افراد کلیدی این تهاجم بانون است: «بانون با آگاهی از تاکتیک‌های نظامی و تاریخ چپ و راست رادیکال به صورت مداوم درباره نابود کردن دولت به نام تأمین قدرت برای یک جنبش مردمی شورشی دست راستی که کاملا ضدنظام است، سخن می‌گوید.»

بن‌گیات در ادامه می‌نویسد یکی از بهترین روش‌های تجربه شده برای پیشبرد امور استفاده از حملات غیرمنتظره است. زمانی که هرج و مرج جامعه را فرا گرفت می‌توان به سرعت و پیش از آنکه رقبا آنچه را روی می‌دهد درک کنند، تغییرات مورد نظر را به سرعت پیاده کرد.

«ترامپ در کمپینی با پلت‌فرم اتحاد ملت رقابت کرد، اما با حمله به دولت وی و بانون سعی دارند ما را دشمن یکدیگر سازند.»

جنگ آمریکا و چین و اسلام در یک دهه آتی

بانون یک بار گفت: «اکنون با یک اسلام توسعه طلب و یک چین توسعه‌طلب مواجه هستیم. آنها انگیزه دارند، سرکش هستند. آنها در حال پیشروی هستند و فکر می‌کنند که غرب یهودی-مسیحی در حال عقب‌نشینی است.» وی در ادامه پیش‌بینی کرد که طی یک دهه آتی جنگی بین آمریکا و چین رخ خواهد داد.

«ما در پنج تا 10 سال آینده در دریای جنوب چین وارد جنگ خواهیم شد. هیچ شکی ندارم. آنها جزایر شنی‌شان را تبدیل به ناوهای هواپیمابر مسکون کرده و بر روی آنها موشک قرار می‌دهند. آنها به اینجا آمده، به چشمانمان نگاه کرده و می‌گویند اینجا دریایی است که از قدیم قلمرو ما بوده.»

بانون همچنین پیش‌بینی کرد که در سال‌های آتی «یک جنگ بزرگ در خاومیانه رخ خواهد داد.» وی گفت: «صادقانه بگویم، منظورم این است که مسیحیت در اروپا در حال مرگ و اسلام در حال گسترش است. مقداری از این وضعیت ممکن است اندکی ناخوشایند شود. اما می دانید، ما در جنگ هستیم.»

وی در ادامه تهدیداتی که می‌پندارد مسیحیت را در خطر قرار داده‌اند، در یک برنامه رادیوی به مقاله‌ای اشاره کرد که به اشتباه مدعی شده بود یک مسجد در قطب شمال در حال احداث است و همچنین از سرکوب گروه‌های مسیحی توسط چین ابراز نگرانی کرد.

«یکی از چیزهایی که چینی‌ها بیش از آمریکایی‌ها می‌ترسند … آنها از مسیحیت بیش از هر چیز دیگری می‌ترسند.»