دولت ترامپ دادگاه لاهه را تهدید به تحریم کرد

 
 

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه می‌خواهد به پرونده‌ای در رابطه با جنایات جنگی در افغانستان توسط آمریکا رسیدگی کند. آمریکا روز دوشنبه موضعی تهاجمی علیه این دادگاه بین‌المللی خواهد گرفت و قضات آن را به تحریم تهدید خواهد کرد.

جان بولتون، مشاور امنیتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ظهر دوشنبه ۱۰ سپتامبر / ۱۹ شهریور در جریان سخنرانی خود در «انجمن فدرالیست»، یک گروه محافظه‌کار در واشنگتن، این مسائل را بیان خواهد کرد. این نخستین سخنرانی مهم بولتون پس از پیوستن به کاخ سفید است.

رویترز که نسخه‌ای از سخنرانی بولتون را به‌دست آورده بخشی از آن را چنین منتشر کرده است: «ایالات متحده از هر وسیله‌ای برای محافظت از شهروندان و متحدان خود از دادرسی ناعادلانه این دادگاه نامشروع استفاده خواهد کرد

بولتون همچنین خواهد گفت که دولت آمریکا اعلام خواهد کرد که دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن را به‌دلیل نگرانی در مورد تلاش‌های فلسطینی‌ها برای ایجاد پرونده‌ای درباره اسرائیل در دادگاه لاهه خواهد بست.

دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن به درخواست اظهارنظر در این‌باره پاسخی نگفت.

در متن سخنرانی بولتون آمده است که «ایالات متحده آمریکا همواره در کنار دوست و متحد خود اسرائیل خواهد ماند

در این متن همچنین گفته شده که اگر دیوان کیفری بین‌المللی لاهه بخواهد پرونده‌ای درباره جنایات جنگی منتسب به نیروهای نظامی آمریکا و کارشناسان اطلاعاتی در طول جنگ افغانستان بگشاید با آن مقابله خواهد کرد.

اگر چنین دادگاهی به جریان افتد، دولت ترامپ ممنوعیت ورود قضات و دادستان‌های آن را به خاک آمریکا در نظر خواهد گرفت، دارایی‌های آن‌ها را در آمریکا مسدود خواهد کرد و آن‌ها را در آمریکا تحت پیگرد قضائی قرار خواهد داد.

در متن سخنرانی بولتون آمده است: «ما با دیوان کیفری بین‌المللی لاهه همکاری نخواهیم کرد، به آن هیچ کمکی نخواهیم کرد و به آن نخواهیم پیوست. می‌گذاریم تا خود از بین برود. با این اهداف و قصدهایی که دارد این دادگاه برای ما پیش از این مُرده است

افزون بر این، آمریکا می‌تواند در مورد توافق‌های دو جانبه با ملزومات بیشتر برای منع کشورها از کشاندن آمریکا به دادگاه لاهه مذاکره کند.

هدف دیوان کیفری بین‌المللی لاهه این است که مجرمان جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی را به دست عدالت بسپارد.

آمریکا قرارداد رم را که دیوان کیفری بین‌المللی را در سال ۲۰۰۲ تأسیس کرد نپذیرفت و سپس جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت این کشور با این دادگاه مخالفت کرد. پس از بوش، باراک اوباما، رئیس‌جمهور بعدی، گام‌هایی برای همکاری با این دادگاه برداشت.

در متن سخنرانی مشاور امنیتی ترامپ آمده است: «ما در نظر داریم اقداماتی را برای محدود کردن‌ قدرت گسترده این دادگاه در شورای امنیت سازمان ملل انجام دهیم ، از جمله این‌که اطمینان حاصل کنیم که دیوان کیفری بین‌المللی در مورد آمریکایی‌ها و متحدانش که قرارداد رم را تصویب نکرده‌اند، اقدامی نخواهد کرد.«