بیورزونانس چیست؟

 
 

دانش رزونانس متدی است که در آن از توانایی های امواج استفاده میشود و علم فیزیک دراینجا برای رشته های مختلف میتواند خدمات شایانی انجام دهد ،و عجیب این است که اساس آن از لحاظ فیزیک بسیار ساده می باشد.به این ترتیب که دو ارتعاش هم فرکانس وقتی بهم میرسند یکدیگر را تشدید می کنند، مانند دو موج دریا که وقتی در یک جهت بهم برخورد میکنند بزرگتر میشوند.استفاده از امواج ،دانشی است که امروزه توجه دانشمندان زیادی رابه خود جلب کرده است امواج می توانند دارای خاصیتهای  مختلفی باشند اما دو مورد خیلی مهم این خواص خیلی کاربرد دارد ، به این ترتیب که ایجاد تشدید(یا رزونانس) هم میتواند باعث تخریب شود و هم میتواند کمک به تشخیص حضور و یا عدم حضور موردی مهم باشد.

از این خاصیت امواج دانشمندان برای بهتر شدن زندگی انسانها بهره میبرند،به عنوان مثال در صنعت برای پیداکردن ترکهای لوله های گازو نفت با ارسال فرکانسهای ویژه و دریافت رزونانس آنها می توانند تشخیص بدهند که آیا در طول لوله ترکهای بزرگ و کوچک وجود دارد یا نه !  از همین خاصیت رزونانس برای تمیز کردن درون لوله های کارخانه ها استفاده میکنند،یعنی با ارسال امواج رسوبات به درون لوله ها ،شرایطی ایجاد میشود که باعث تخریب و تخلیه این رسوبات می گردند. والبته شما میتوانید تصور کنید که استفاده از تکنولوژی امواج در این موارد چقدر کار را ساده کرده است ، چرا که  پیدا کردن یک ترک کوچک در طول صدها کیلومتر لوله، اگر از ارسال امواج  استفاده نشود بسیار کار طاقت فرسا و وقت گیری  خواهد بود . و یا اگر قرار باشد درون لوله ها راتمیز کنند باید چه هزینه گزافی را برای تعطیل کردن کارخانه و در آوردن لوله ها بپردازند!

از دیگر موارد مورد استفاده رزنانس که برای ما خیلی ملموس است ،دیاگ اتوموبیل و دیاگ هواپیما است ! که با وصل کردن یک دستگاه کوچک و با ارسال امواج گوناگون و تشخیص رزونانس، به راحتی مشکلاتی که در موتور وجود دارد را مشخص مینماید.

اما امواج و رزونانس در زمینه  محیطهای بیولوژیکی هم خیلی موارد استفاده دارند، مانند پزشکی ، کشاورزی و دامداری که به طور خلاصه به متد های بیورزونانسی مشهور است .آلمان و روسیه در این زمینه پیشتاز هستندو تا کنون تکنولوژِی های پیشرفته ای را چه در زمینه مهندسی ساخت دستگاه و چه در زمینه متد های تشخیص و درمان ،ارائه داده اندو حرکت به سوی پیشرفت بیشتربا آگاهی های بالا تر ادامه داردو اعتقاد بر این است که پزشکی آینده از توانایی های بیورزونانس بسیاربهره مند خواهد شد.بنده در این مقاله سعی دارم که به زبان ساده برای شما بیورزونانس و اهمیت آنرا در پزشکی و سلامت انسانها توضیح دهم.

- بیورزنانس چیست؟

اولین نکته ای که باید همه ما آنرا بدانیم این است که بر اساس یک قانون کلی واثبات شده که کاشف آن فیزیک دان فرانسوی به نام دوبروی بوده است ،تمام مولکولهای اجسام و تمام سلولهای گیاهان و جانوران، دارای ارتعاش هستند.و نام این ارتعاش را “ارتعاشات طبیعی ” نامیده اند ومشخص شده که جنس این ارتعاشات از جنس  بیوالکترومغناطیس است،یعنی میتواند تحت تاثیر جریانات الکتریکی و مغناطیسی قرار گیرد.

دومین نکته ای را که باید بدانیم این است که این ارتعاشات طبیعی ، از لحاظ علوم فیزیکی و ریاضی قابل ثبت شدن هستند یعنی میتوان طول موج و فرکانس آنها را بدست آورد  ، البته نا گفته نماند که این امواج بسیاربسیار ظریف وضعیف هستندو محاسبه و تشخیص آنها کاری بس دشواراست اما خوشبختانه در طول صد ساله گذشته دانشمندان بزرگی در این زمینه از آمریکا و آلمان و روسیه توانسته اند روشهایی رابرای ثبت این امواج طراحی کنند. پس از بدست امدن طول موجها ، در دهه اخیر باا ستفاده از کامپیوترهای جدید و کریستالهای حافظه دار، دانشمندان قادر شدند که کتابخانه الکترونیکی بزرگی را از این امواج فراهم آورندکه شامل تمام عضو های بدن و تمام میکروبها و هورمونهاو حتی تراوشات مغزی به صورت احساسات و استرسها ، و غیره میشود.

سومین نکته ای که باید در این دانش بدانیم ، در واقع درک معنای رزونانس است، که در عین سادگی ،نقش اصلی را در کاربردی کردن دانش بیورزونانس دارا می باشد.در فیزیک قانونی وجود دارد به نام رزونانس ،یا تشدید، بدین معنا که دو ارتعاش هم فرکانس پس از برخورد با هم از لحاظ شدت ،بزرگتر میشوند.ولی نکته ای که این قانون دارد این است ،که اگرما فقط خود موج را ،به جسمی بفرستیم و اگرارتعاش طبیعی آن جسم ،هم فرکانس با موج ارسالی باشد ، اتفاق تشدید یا رزونانس باعث لرزش فیزیکی آن جسم میشود.این قضیه در داستان مشهور تخریب پل بواسطه رژه سربازان ،در کتابهای فیزیک قید شده است.وبه همین علت است که  در علم مهندسی سازه ها، یکی از مهمترین محاسبات ، محاسبه فرکانس رزونانس سازه ها و ساختمان ها می باشد ،چرا که حتی باد می تواند با ارتعاش طبیعی پل و یا ساختمان ، رزونانسی ایجاد نماید که باعث تخریب گردد! تا این جا که برایتان نباید جای سوالی وجود داشته باشد؟!

 - چگونه ازدانش بیورزونانس در سلامت انسانها استفاده میشود؟

به مرور زمان دستگاه هایی طراحی شد که در آنها طول موج تمام بدن تعریف شده بودو آنهاقادر بودند فرکانس های مشخص اندامها و یا میکروبها را به بدن وارد کنند، و از باز دریافت ارتعاشات ، وجود و یا عدم وجود رزونانس را در بدن ، مشخص نمایند. واین تحول عظیمی در امرتشخیص مشکلات بدن بوجود آورد . جهت روشن تر شدن مطلب مثالی میزنم ، بدین ترتیب که فرضا  اگرما پس از ارسال فرکانس طبیعی کبد سالم ،رزونانسی را روی صفحه مانیتوردستگاه مشاهده کردیم یعنی پس کبد سالم بوده است که رزونانس داده است! و اگر بیمار باشد نمی تواند با فرکانس طییعی به رزونانس دراید چون طول موج کبد بیمار با طول موج کبد سالم فرق میکند. به همین ترتیب وجود و یا عدم وجود میکروبها را هم میتوانیم در بدن دریابیم. قابل ذکر است به دلیل کمبودهایی که در تشخیص آزمایشگاهی وجود دارد، متد بیورزونانس در امر تشخیص عفونتها و کشف محل آنها و آلرژن های آلرژی زا بی همتا می باشد. و از این رهگذر کمک بسیار بزرگی را به پزشکان میتواند انجام دهد.

از طرف دیگر نباید فراموش کرد که بالغ بر هفتاد در صد از بیماری های ما ناشی از تخریب سموم میکروبها در بدن بوجود می اید،که با تشخیص درست این میکروبها شانس درمان چندین برابر میگرددو این در حالی است که برای تشخیص هیچ گونه حرکت تهاجمی انجام نمی دهیم یعنی نه خونی گرفته میشود و نه محلولی خورده میشود( در قسمت تکنولژی بیورزونانس در رابطه با چگونگی انجام تست های تشخیصی ،با تصویر توضیح داده ایم) فقط کافی است که بیمار یک میله را که به کامپیوتر وصل است ، در دست بگیرد و پزشک بر روی یکی از انگشتان بیماربا فشاروسیله ای شبیه به اتود، میتواند وجود و یا عدم وجود رزونانس را با سرعت زیاد و دقت کافی ، روی صفحه کامپیوتر بررسی نماید، یعنی به این ترتیب میتوان وجود عفونت هاویا آلرژنها و یا موارد تستی دیگررا دریافت!

به دیگر سخن در طول مدت حدودا یک ساعت ،پزشک میتواند اسکن کاملی از کل بدن انجام دهد ، که در تصمیم گیری پزشک بسیار نقش حیاتی ایفا میکند.چرا که  اسکن انجام شده بر اساس بیورزونانس ، یک نوع بررسی کیفی وضعیت اندام ها نسبت به  یکدیگر و نسبت به بیماری محسوب میشود، و در نوع خود به دلیل تشخیص علت بیماری (ااتیولوژی بیماری) بی نظیر است .

- جایگاه بیورزنانس دردنیای پزشکی کجا ست؟

- دستگاه های بیورزونانس در کنار دیگر دستگاهای آزمایشگاهی مانند سونوگرافی و اسکنهای مختلف بیمارستانی و آنالیز های آزمایشگاهی ، میتواند یک متد مکمل بی نظیری باشد که خیلی از کمبود های موجود در بیمارستانها را تکمیل مینماید، چرا که اکثر روشهای تشخیصی متدوال کلاسیک آزمایشگاهی بر اساس کمیت  و تعیین تغییر اندازه های فیزیکی اندام ها برنامه ریزی شده اند. به عنوان مثال سونوگرافی و اسکنها ، بیشتر تغییر حجم عضو و یا اندازه غده یا کیست را نشان میدهند . ازمایشگاه ها هم میزان تغییرات بیولوژیکی خون و یا ادرار و غیره … را مشخص میکنند.

- در اینجا باید اعتراف کنیم که بیورزونانس به عنوان  یک متد تشخیصی ( اتیولوژی بیماری) که از لحاظ کیفیت میتواند ارگانها و اندامهای بدن را بررسی نماید ، جای خالی آن در بیمارستانها به شدت احساس میشود. ضمن اینکه در تعیین عفونتها یی که ازلحاظ آماری در خون و ادرار یافت نشده اند ولی حضور موضعه ای ،در درون بافت عضو دارند ، بی همتا است. تایید این مطلب ” تبهای ناشناخته “،  میباشد که به جرات باید بگوییم،  متدهای تشخیصی کلاسیک آزمایشگاهی در این زمینه ها سر تسلیم فرود آورده اند، ولی در بیورزونانس ،  ما قادر به کمکهای خوبی خواهیم بود ، چرا که امواج از همه جا می توانند عبورکنند حتی جایی که خون وجود ندارد مانند استخوانها و غضروفها وغیره !!!!! لازم میدانم که در همین جا دوباره تاکید کنم که جایگاه مهم دیگر بیورزونانس در تشخیص آلرژنهای آلرژی زا میباشد ، دستگاه های بیورزونانس از لحاظ  سرعت کاربری و توانایی های انجام  تست های الرژیکی ، واز همه مهمتر از جهت  راحتی کار ، بی اقرار، بی نظیر میباشند.

- متدهای تشخیصی و درمانی بیورزونانس در موارد اورژانس و شکستگی استخوانها نمی تواند کمک جدی بنماید.

 

- آیا متد بیورزونانس دردرمان هم کمکی می نماید؟ 

در زمینه درمان ، متد بیورزونانس توانایی های بسیاری برای کمک به بیماران دارد. از مهمترین روشهای درمانی میتوان استفاده از ایجاد رزونانس ( تشدید ) را برای تخریب دیواره میکروبها نام برد.

روش دیگردرمان در این متد، تولید داروهای همئوپاتی است ، که معمولا به صورت سیستماتیک روی بدن بیمار تاثیر میگذارد.واز آنجایی که در تشخیص ، ما قادر هستیم با دقت زیاد علت بیماری ها را دریابیم ، لذا درمان هم می تواند موثرتر باشد.

- ایا از بیورزونانس در قسمتهای دیگر می توان کمک گرفت؟

در پاسخ به این سوال باید عرض کنم که دستگاه بیورزنانس vegetative nerve resonance test- vrt طوری طراحی شده است که در خیلی از زمینه ها میتواند به پزشکی کمک نماید :

- در زمینه دندانپزشکی و جراحی های مختلف : به راحتی باانجام تستهای ساده می توان تشخیص دادکه ایا ماده ای را که پزشک جهت پروتز و یا پر کردن دندان  استفاده خواهد برد ،آلرژی زا هست یا خیر؟

- در زمینه های پزشکی عمومی  : پزشکان با تستهای ساده میتوانند نوع انتی بیوتیک و یا داروی تاثیر گذاربر روی بدن بیمار را پیدا کنند . این تستها از حدس زدن پزشک درانتخاب داروها جلوگیری مینماید و دیگر نیازی نیست که چند روز صبر کینم تا تاثیر داروها مشخص شود.

حتما دوستان توجه دارند که این گونه تست ها چقدر می تواند مفید باشد ، و پزشکان با نهایت اطمینان خواهند توانست که در انتخاب دارو و یا پروتز ها دیگر حدس نزنند ، بلکه با تست کردن مطمئن شوند که کدام انتخاب می تواند برای بیمار صحیح باشد.

- چرا متد بیورزونانس ناشناخته است؟

ابتدائا عرض میکنم که ، این متد در بین پزشکان ایرانی خیلی شناخته شده نیست ولی در دنیا بسیار هم شناخته شده است . که البته با تلاش هفت ساله بنده و همت دانشگاه پلی تکنیک امیر کبیر، مرکز تحقیقات و توسعه بیورزونانس در پژوهشکده سلامت الکترونیک ایجاد شده است و اکنون پزشکان زیادی هم در امر یادگیری این دانش و هم در امر تحقیقات فعال خواهند شد . اما بیورزونانس از لحاظ کاربری عمومی ، در ده ساله اخیر رشد چشم گیری داشته است چرا که به دلیل مشکلات خاص این دانش ، احتیاج به کامپیوتر های قوی و حافظه های کوچک بوده است که عملا این توانایی در واقع طی ده سال اخیر در الکترونیک ایجاد شده است .

- میدانیم که در بعضی از سایتها دانش بیورزونانس را به شبه علم ، و یا دروغ علمی ، متهم کرده اند وحرکات  مخالفت گونه ای  هم بر علیه بیورزونانس دائما انجام میدهند . ولی ما اهمیتی نمیدهیم چرا که نتیجه عمل ما را بیماران تعیین میکنند ، نه اقایان پروفسورپشت میز نشین قلم بدست ! از طرف دیگر باید بگوییم ما بدون هیچ تعصبی ، اصراربه حقانیت خود نداریم ، چراکه چه آنها ما را متهم به دروغ گویی کنند و چه نکنند ،  سلولها بر اساس قوانین فیزیک ، به ارتعاشات بیوالکترومغناطیس خود ، با طول موج و فرکانس مشخص ، همچنان تا آخر هستی ادامه خواهند داد . تمام 

- نتیجه

این متد ، منشاء گرفته شده از دانشی است که از تواناییهای امواج در پزشکی استفاده مینماید ، یعنی در واقع فیزیک مدرن را با تمام توان وارد پزشکی کرده اند.و تا کنون به جرات می توان گفت که کمکهای بسیاری را به بشیریت  انجام داده است و به اعتقاد خیلی از دانشمندان ، آینده پزشکی با استفاده از این متد، میتواند بسیار روشن تر و مفید تر  به نظر برسد ، از آنجایی که در این متد ازکامپیوتربرای کمک به پزشکان استفاده میشود ،دقت عمل و میزان اطلاعات دریافتی در حد غیر قابل تصوری ، بالا میباشد. و برای اولین بار در ایران در تلاش هستیم که خود متد را به همراه تکنولژی ساخت آن ، در دانشگاهها جای دهیم . باید به خاطر داشته باشیم که استفاده از امواج در پزشکی علم جدیدی نیست ، به عنوان مثال:

·         در دستگاه magnit resonance ingection- MRI از رزونانس استفاده شده است وقادر است اندازه و شکل اندام ها را به نمایش بگذارد

 

 

 

 

 

·          دستگاه الکتروکاردیوگراف  امواج الکتریکی قلب را به شکل نمودار به نمایش درمی آید

 

 

 

 

·         دستگاه الکترو آنسفالوگراف  امواج  مغزی را بر روی کامپیوتر به نمودار تبدیل می کند.           

  

·         دستگاه بیورزنانس vegatative nerve resonance test -VRT   قادر است امواج نه تنها قلب و مغزبلکه ،کبد ،کلیه ،ریه، معده، روده ،طحال، لوزالمعده، …… بررسی نماید، در این دستگاه پنجاه و چها هزار فرکانس امواج گوناگون اندامهای بدنو تمامی میکرو ارگانیزمها و هزارتست آلرژن  جای داده شده است !وبه طور غیر قابل تصوری توانایی پزشک رادر مشخص کردن علت بیماری ها بالا میبرد

بیورزونانس در دنیا سالها ست که مورد استفاده قرار گرفته  است و دنیا از این متد در تشخیص و درمان انسانها کمکهای بسیاری گرفته است ، بنده مدتهاست که در مسکو هم در کلینیک دولتی مشغول به کار هستم و هم مطب خصوصی دارم و انچه را که ما در روسیه میبینیم ، تایید جدی مردم در استفاده از متد بیورزونانس در بیماری هاست، و به علت نوع فعالیتی که در زمینه های تحقیقاتی در مراکز علمی روسیه دارم ، به ناچار ارتباط هایی با مراکز علمی کشورهای المان و فرانسه و آمریکا برقرار کرده ایم ، وبه جرات میتوانم عرض کنم که در این کشورها هم  بیماران بسیار زیادی به طور خیلی جدی ،ازمتدهای تشخیصی و درمانی  بیورزونانس استفاده میکنند مخصوصا برای اطفال و بیماری های چشمی …. که این خود تاییدیه محکم بین المللی بر این دانش است، چرا که اگر بیماران نتیجه مثبت نبینند هرگز دوباره مراجعه نمی کنند ….ضمن اینکه بالغ بر هفت هزار کلینیک بیورزونانس در دنیا، سالهاست که مشغول به کار است.