حاشیه‌های رنگین‌تر از متن در قطعنامه نشست بین‌الافغانی قطر

 
 


به گزارش خبرگزاری تسنیم، قطعنامه مشترک نشست بین‌الافغانی دوحه پس از ساعت‌ها کار مشترک 6 نفر از هیئت افغان و 3 نفر از هیئت طالبان قرائت شد.

در این بیانیه که توسط «محمد عمر زاخیلوال» سفیر سابق افغانستان در پاکستان، «نادر نادری» رئیس کمیسیون اصلاحات اداری و مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان، «حبیبه سرابی» معاون شورای عالی صلح، «لطف‌الله نجفی‌زاده» رئیس شبکه خبری «طلوع نیوز»، «فوزیه کوفی» نماینده سابق پارلمان و محی‌الدین مهدی عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی و 3 نفر از اعضای طالبان تهیه شد هیچ اشاره‌ای به آتش‌بس و مسئله خروج نیروهای خارجی از افغانستان نشده است.

 این قطعنامه به زبان‌های رسمی افغانستان تهیه شد و «امیر خان متقی» از هیئت طالبان نسخه پشتو و حبیبه سرابی از جانب هیئت افغان نسخه فارسی آن را قرائت کرد.

«محمد شفیق همدم» مشاور سابق رئیس جمهور افغانستان و ناتو این متن را حاوی مشکلات فنی، حقوقی و سیاسی می‌داند که طالبان در موارد مربوط به منافع خود از الفاظ امری استفاده کرده در حالی که در موضوعات مرتبط به تعهدات این گروه از ضمایر شخص ثالث و غایب استفاده شده است.

وی در پیامی در فیسبوکش نوشت که در مواردی نیز در متن قطعنامه از حالت مجهول استفاده شده که می‌تواند سبب کاهش ارزش توافقنامه شده و اجرای آن را مشکل سازد. برای نمونه در ماده دوم قطعنامه چنین آمده است: «حاکمیت نظام اسلامی، تأمین عدالت اجتماعی و سیاسی، تأمین حقوق اساسی شهروندی، وحدت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی، ارزش‌های هستند که تمام افغان‌ها به آن متعهد می‌باشند».

شفیق افزود که در صورت پایان جمله با "می‌باشیم" جمله روشن‌تر می‌بود و مسئولیت بیشتر حقوقی را با خود همراه داشت،‌ اما اکنون این جمله در مورد تعهد شخص یا اشخاص ثالث و غایب بحث می‌کند. در جملاتی که طالبان آنرا از شرایط خود می‌دانند از افعال امری استفاده کرده است.

این کارشناس افغان با انتقاد از هیئت افغان نیز گفت که در این بیانیه از واژه‌های خوش آب و رنگی مانند "صلح باعزت"، "حفظ ارزش‌ها"، "احترام به.." استفاده شده است که خالی از مفهومی مشخص بوده و قابل اندازه‌گیری نمی‌باشد.

وی همچنین درج عبارت «تلاش» برای کاهش تلفات غیرنظامیان و کاهش خشونت‌ها را از موارد امیدبخش قطعنامه خواند.

نکته حائز اهمیت دیگری که در این قطعنامه وجود داشت افزودن بندی در رابطه با تضمین حفظ حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی بود که پس از انتقاد «انار کلی هنریار» بصورت دستی در ماده پنجم این توافقنامه گنجانده و توسط شرکت‌کنندگان مورد تایید قرار گرفت.

نادر نادری نیز در توئیترش درباره این نشست گفت: به غیر از طالبان اکثریت شرکت‌کنندگان بر حمایت خود از نظام جمهوری و قانون اساسی تاکید کردند.

وی افزود که دو طرف به توافقاتی رسیدند اما طالبان پاسخ مثبتی به درخواست اعلام فوری آتش‌بس نداد.

نادری ادامه داد که طالبان با درخواست خروج مسئولانه نیروهای خارجی موافقت نکرد و اعضای این گروه نتوانستند برای محکوم کردن جنگجویان و تروریست‌های خارجی حاضر در خاک افغانستان توافق کنند.

رئیس کمیسیون اصلاحات اداری همچنین تاکید کرد: طالبان پذیرش و احترام به تعهدات بین‌المللی کنونی افغانستان بویژه تعهدات مربوط به حقوق زنان را رد کرده است. ما امیدواریم که این موضوع به‌زودی در مذاکرات با دولت مورد بحث و توافق قرار گیرد.