دردهایی که آقایان باید آنرا جدی بگیرند

گروه اینترنتی قلب من
 

 


به بدن خود گوش فرا دهیم و به دردها اعتنا کنیم.

شما از آن مردهای سرسخت و خشن و قوی هستید، درست است؟ از آنهایی که با وجود دشواریها و حتی آسیب دیدگی به سعی و کوشش ادامه میدهند؟ زیرا همه میدانند که سختیها سازنده شخصیت انسان هستند و شما هرگز فراموش نمیکنید که "نابرده رنج، گنج میسر نمیشود".



خوب، هرچه باشد این یک دیدگاه سنتی است. مردان عصر حاضر قرار است سبک و سیاق دیگری داشته باشند. از نظر کارشناسان، فلسفه سالمتر و بهداشتی تر این است که به بدن خود گوش فرا دهیم و به دردها اعتنا کنیم. درد، زبان بدن برای اعلام خطر و نیاز آن به توجه است.

مردانی که توجه به این پیام را مردانه نمیدانند، معمولا با فاجعه مواجه میشوند. متاسفانه تمایل آقایان به نادیده گرفتن درد بیش از زنان است و همچنین آنها نسبت به زنان کمتر به سراغ کمکهای تخصصی میروند و اگر به درد خود توجه کنندهم، سعی میکنند با یک فرمول "من درآوردی" آن را درمان کنند. اما دردهایی وجود دارند که به هیچ وجه نباید نادیده یا دست کم گرفته شوند.

1. سردرد شدید
بنا به گزارش انستیتوی ملی بهداشت و سلامتی آمریکا NIH ، اگردرباره این سردرد میگویید "بدترین سردرد عمرم است" توجه کنید که ممکن است این سردرد به دلیل اتساع عروق مغزی باشد و میتواند به سرعت به مرگ منجر شود.

اتساع عروق مغز نوعی ورم سرخرگی است که در اثر ضعف دیواره رگ ایجاد میشود. هر کسی در هر سنی میتواند دچار این عارضه شود اما در سنین 30 تا 60 سالگی این نارسایی بیشترین تعداد را دارد. اگر رگ متورم پاره شود و داخل مغز خونریزی کند، میتواند موجب سکته مغزی، آسیب عصبی دائمی و مرگ شود.

در ایالات متحده سالیانه در حدود 27000 تن دچار اتساع عروق مغز میشوند. نشانه های دیگر ااین نارسایی علاوه بر سردرد شدید، شامل تهوع، استفراغ، پلک چشم افتاده، حساسیت به نور و تغییر میزان هوشیاری است. خلاصه اینکه، اگر دچار "بدترین سردرد عمر" خود شدید، به خصوص اگر نشانه های دیگر هم به همراه داشت، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

2. درد سینه
دکتر کاملیا داوتیان (Camelia Davtyan) استادیار و محقق دانشکده UCLA چنین توضیح میدهد که هرگاه در سینه احساس فشار شدید، درد یا سنگینی داشته و "انگار یک فیل روی سینه تان نشسته" بود، امکان اینکه دچار حمله قلبی شده باشید وجود دارد، حالتی که میتواند مرگ آور باشد.

توصیف NIH از این موقعیت چنین است:" فشار ناراحت کنند، فشردگی، سنگینی یا درد" در مرکز سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد یا برطرف شده و مجددا آغاز شود. ممکن است درد قسمتهای دیگر بدن را هم تحت تاثیر قرار دهد. از جمله گسترش درد در یک یا هر دو بازو، پشت، گردن، فک یا معده. ممکن است شخص دچار تنگی نفس، گیجی، تهوع و عرق سرد نیز بشود. اگر تصور میکنید دچار حمله قلبی شده اید، حتی یک ثانیه هم درنگ نکنید. به گزارش NIH، بسیاری از قربانیان حمله قلبی بیش از دو ساعت در تماس با پزشک تاخیر داشته اند و این تاخیر موجب مرگ یا نارسایی قلبی دائمی آنها شده است.


3. دردهای دیگر سینه
دکتر داوتیان به طور قاطع اعلام میکند که " درد تیز و نافذی که ناگهانی و با شدت در سینه ایجاد شود، چه با تنگی نفس همراه باشد یا خیر، میتواند نوموتوراکس (pneumothorax) باشد. نوموتوراکس آسیبی است که در اثر تجمع هوا یا گاز در فضای اطراف ریه ها یا لخته شده خون در داخل ششها ایجاد میشود."

حالت دوم که آمبولی ریوی نامیده میشود، انسداد خون ناگهانی و بسته شدن سرخرگ ریوی است که معمولا در اثر گیر کردن یک لخته خون که با جریان خون از پا به ریه رسیده، ایجاد میشود. انستیتوی ملی ریه و خون اعلام کرده است که سالیانه بیش از 600,000 تن از آمریکاییان دچار آمبولی ریوی میشوند و حدود 10% از آنان به این دلیل فوت میکنند. مرگ آور بودن شرایط حدود یک ساعت پس از آغاز نشانه و درد اولیه رخ میدهد، پس زمان در اینجا نقشی حیاتی ایفا میکند.

بنا به گفته این انستیتو آمبولی ریوی، یکی از دلایل اصلی مرگ در میان افرادی است که باید زمان طولانی در تخت بستری باشند و همچنین میتواند در افرادی که مجبور به انجام کارهای نشسته از هر نوع اداری، رانندگی، خلبانی و... هستند و ساعات متمادی بدون حرکت مینشینند، نیز تلفات بسیاری بگیرد.(ببینم، دلتان نمیخواهد از جایتان بلند شوید و چند قدمی راه بروید؟)

درد را انكار نكنيد.

 4. درد پشت شديد
به نظر ميرسد كه تقريبا همه افراد، دير يا زود درد پشت را تجربه كرده يا خواهند كرد. زيرا ما داراي ستون فقراتي هستيم كه براي راه رفتن روي چهارپا طراحي شده اما بر روي دو پا راه ميرويم و اين درد بهايي است كه براي اين نوع ايستايي ميپردازيم. اما اگر شما دردي هرچند خفيف در پشت خود احساس كرديد كه با ضعف پا، درد تپنده اي كه در سراسر يك پا پخش شود، ناتواني در كنترل مثانه يا نگهداشتن مدفوع يا افزايش درد هنگام سرفه همراه بود، ممكن است دچار مشكلي جدي در ستون مهره ها شده باشيد.

اين مشكل ممكن است در نتيجه تورم يا بيرون زدگي ديسك – غضروفي كه مانند بالشتكي ميان هر دو مهره قرار گرفته است- باشد كه موجب ميشود مهره ها رشته هاي عصب را گاز بگيرند. در اين حالت بايد هرچه زودتر به پزشك مراجعه كنيد تا از آسيبهاي جدي پيشگيري شود.

5. درد شكم
دردي كه در قسمت پايين سمت راست شكم حس شود و همراه يا بدون تب يا تهوع باشد و به خصوص اگر طولاني شود، نبايد شوخي گرفته شده و بايد براي احتراز از خطرات ناشي از تورم و تركيدن آپانديس، فورا به پزشك مراجعه شود.

به گفته NIH بعضي از نشانه هاي معمول ديگر آپانديسيت، تهوع، استفراغ يا اسهال و ناتواني در دفع گاز روده هستند. علاوه بر اين از دست دادن اشتها، تب خفيف و تورم شكم است. اما لزوما همه افراد تمام اين نشانه ها را با هم تجربه نميكنند.

جديترين مشكلي در اين حالت ايجاد ميشود، تركيدن آپانديس است. بيشترين خطر متوجه نوزادان، كودكان و بزرگسالان مسنتر است. هنگامي كه مواد مدفوعي پر از باكتري از درون روده وارد حفره شكمي شود، ممكن است اتفاقات بسيار بدي حادث شود كه مرگ يكي از آنهاست.

6. درد مفاصل و عضلات
دردسر اصلي قهرمان ورزشهاي تعطيلات آخر هفته، بار سنگين درد و كشش مفاصل و عضلات خسته است. اما زمان بذل توجه به اين كوفتگي را چگونه تشخيص دهيم؟

به گفته دكتر اد لاسكووسكي (Ed Laskowski) مدير مركز مايوكلينيك طب ورزشي در روچستر (Rochester) "بساري از افراد تصور ميكنند كه ميتوانند بدون هيچ مشكلي بر روي يك عضو آسيب ديده ورزش كنند. اما چنين نيست." اگرشما بعضي از آسيب ديدگيهاي خاص را به موقع توسط پزشك متخصص درمان نكنيد، بايد منتظر بروز مشكلات و آسيبهاي بيشتر يا افزايش طول درمان باشيد.

اگر درد با محدوديت حركتي همراه باشد، باز هم موردي براي مراجعه به پزشك وجود دارد. به گفته دكتر لاسكووسكي "درد مداوم يا فزاينده –مظورم دردي بيش از يك كوفتگي ساده است- مسئه ايست كه حتما بايد به آن توجه شود. او مي افزايد:" هرچقدر زمان مراجعه شما به پزشك زودتر باشد، بدنتان نسبت به درمان واكنش بهتري نشان خواهد داد. از نظر من هر دردي كه بيش از يكي دو روز طول بكشد، موردي قابل توجه و دليلي براي مراجعه به پزشك خواهد بود."

خلاصه اينكه درد را انكار نكنيد
پس چرا بسياري از مردان هنگام احساس دردهاي غير عادي، مراجعه به پزشك و بهره مندي از درمانهاي لازم را مدام به تعويق مي اندازند؟ اين از آن پرسشهايي است كه پاسخ دادن به آن مشكل است. آنها مجموعه متنوعي از دلايل مختلف را ارايه ميكنند كه رايج ترين آنها اين است"فكر كردم خوب ميشود پس به آن توجه نكردم"، " نميخواستم باور كنم كه به جراحي نياز دارم و بايد مرخصي بگيرم." يا " ميدانيد جراحي چقدر خرج برميداشت؟"

دكتر داوتيان مگويد:" افراد براي بلافاصه توجه نكردن به دردهاي شديد و خطير دلايل مختلفي دارند. "آنها خيلي سرشان شلوغ است، كسي به جز خودشان در كنار بچه ها نبوده يا تصور كرده اند يكي دو قرص مسكن و خوابيدن درد را از بين ميبرده است." او اضافه ميكند كه نداشتن بيمه درماني هم ميتواند يك دليل بسيار مهم اين كم توجهي باشد.

اما دليل آنها هرچه كه باشد، به هيچ وجه عاقلانه و قابل قبول نيست. شما ميتوانيد رئيس خود را ناديده بگيريد يا به همسر و فرزندان خود، شغلتان و حتي سگتان بي توجهي كنيد، اما دردهاي خاصي وجود دارند كه بي توجهي به آنها و عدم دريافت درمان و توجهات پزشكي لازم، موجب ميشود كه ديگر هيچ چيز مهمي برايتان معنا نداشته باشد زيرا ممكن است...

منبع : health.msn.com

 

 


 
گروه اینترنتی قلب من