آزادی جهان آزاد به افغانستان ربط دارد

مثلیکه پتاقی افغانی زیر پای شان ترقیده

رهبران پیمان ناتو با استراتژی جدیدی برای مقابله با طالبان موافقت کرده اند و آلمان، اسپانیا و پرتغال پیشنهاد افزایش نیروهای خود در افغانستان را داده اند.

آندره فوگ راسموسن، نخست وزیر دانمارک هم به عنوان دبیرکل جدید ناتو انتخاب شده است.

یاپ دهوپ شیفر، دبیرکل فعلی ناتو گفته این پیمان، نیروهای لازم برای پشتیبانی از انتخابات افغانستان را به این کشور اعزام می کند و برای تعلیم و آموزش پلیس و ارتش افغانستان، کمک مالی لازم را تامین خواهد کرد.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفت بسیاری از کشورها قول داده اند تا از تلاش های ناتو در افغانستان حمایت کنند.

آلمان، پرتغال و اسپانیا از جمله کشورهایی هستند که پیشنهاد افزایش نیروهای خود را دادند. این نیروها جزئی از نیروهای به رهبری ناتو در افغانستان خواهند بود.

در همین حال با وجود مخالفت های اولیه ترکیه، آندره فوگ راسموسن، نخست وزیر دانمارک به عنوان دبیرکل جدید ناتو انتخاب شده است.

با انتخاب آقای راسموسن به دبیرکلی ناتو، او جانشین یاپ دهوپ شیفر، دبیرکل فعلی خواهد شد.

اکثر اعضاء ناتو از آندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر دانمارک برای در اختیار گرفتن سمت دبیرکلی حمایت می کردند، اما ترکیه به دلیل فعالیت یک ایستگاه تلویزیونی طرفدار کردها از خاک دانمارک، با این انتخاب مخالفت می کرد.

این در حالی است که پلیس فرانسه برای متوقف کردن معترضان که خواهان مختل کردن نشست سران ناتو بودند، از گاز اشک آور استفاده کرده است. معترضان هم به پرتاب سنگ و بمب های بنزینی دست زدند. آنها با پلیس درگیر شده و چند ساختمان را در استراسبورگ به آتش کشیدند.

رهبران پیمان آتلانتیک شمالی-ناتو- در نشست امروز خود در استراسبورگ فرانسه در پی یافتن راهی برای مقابله با افزایش نفوذ طالبان در افغانستان بودند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طی سخنانی بحران افغانستان را یک آزمایش برای تمامی اعضای ناتو خواند و گفت باید به افغانستان برای پذیرفتن مسئولیتش در تامین امنیت خود کمک کرد تا اطمینان خاطر حاصل کند که تهدیدهای تروریستی احتمالی در آینده از داخل خاک این کشور نخواهند بود.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت ناتو نمی تواند در این مساله شکست بخورد، چون آزادی جهان آزاد به افغانستان ربط دارد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که برای اولین بار در اجلاس این سازمان شرکت کرده، در آستانه اجلاس، خواستار اتحاد در میان اعضاء شده بود.

او گفت احتمال بروز یک حمله تروریستی دیگر در اروپا بیشتر از آمریکا است و خواستار اختصاص دادن منابع مالی و سربازان بیشتری از سوی کشورهای عضو شد.

از جمله کشورهایی که از درخواست اقای اوباما استقبال کرده اند می توان به بریتانیا اشاره کرد که قول داد طور موقت و تا هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه آگوست/ اوت شمار سربازانش را در افغانستان افزایش دهد.

"علایم مثبت ایران"

در همین حال جان هاتن وزیر دفاع بریتانیا در گفت و گو با کسری ناجی، خبرنگار بخش فارسی بی بی سی خواهان تقویت موضع کنونی ایران در قبال افغانستان شد و گفت: "جامعه جهانی باید موضع کنونی ایران را تقویت کند."

آقای هاتن با اشاره به شرکت ایران در اجلاس لاهه گفت "علایمی که ایران در این نشست در قبال افغانستان نشان داد، دلگرم کننده و مثبت بود."

وزیر دفاع بریتانیا افزود: "به نفع ایران است که جلو صدور تروریسم در منطقه گرفته شود. اگر ممکن باشد ما باید با ایران بنشینیم و در این خصوص صحبت کنیم."

وزیر دفاع بریتانیا در ادامه در مورد وضعیت فعلی افغانستان گفت:" سئوال این است که آیا ما باید کارهای بیشتری در این زمان انجام دهیم تا به افغانستان در مسیر رسیدن به دموکراسی کمک کند یا برای شکست تروریست ها و تندروهایی که کل منطقه را تهدید می کنند."

به گفته آقای هاتن، اروپا باید کارهای بیشتری در این زمینه انجام دهد.

"بحث ما در استراسبورگ همین است که ما اروپاییها چه کارهای بیشتری باید انجام دهیم. برای تقویت پلیس بیشتر کار کنیم یا برای ارتش یا برای بازسازی کشور. اما به هر حال برای نجات آن کشور از دام تندروها باید کار بیشتری انجام دهیم."

وزیر دفاع بریتانیا افزود او مطمئن است که اعضای دیگر ناتو نیز می خواهند کارهای بیشتر انجام دهد و آماده هستند که از دموکراسی نوپای افغانستان دفاع کنند.