خواص گوشت ها

كبوتر: كلسيم گوشت كبوتر نسبت به ديگر پرندگان بيشتر است به اين علت براى كودكان و رشد و نمو آنان مفيد بوده و چربى آن كم است.

بره: براى معده هاى معتدل مفيد بوده خونى معتدل توليد مى كند.

گوساله : بهتر از گاو و بز و ميش بوده هرچه جوان تر باشد بهتر است و گوشت گوساله و گاو محرك خوبى براى ترشحات دستگاه گوارش به ويژه معده است.

گاو: براى صفراوى ها مفيد است براى سودايى ها مضر كه مصلح آن زنجبيل و مرچ است. سرد مزاجها بهتر است آن را با مرچ و سير بخورند.

مرغ: براى بدن مفيد است مسبب فعاليت كليه ها وتقويت عضلات قلب مى شود. براى بيماران قلبى غذاى خوبى بوده وتا حدى به درمان آنان كمك مى كند.
قابل توجه اينكه بيمارانى كه نقرس دارند نبايد بيش از سه بار در هفته گوشت مرغ بخورند.

بز : معتدل است اگر بريان شده آن را بخوريد قولنج مى دهد.

(فیل مرغ) بوقلمون : در تقويت اعصاب و فشار خون مؤثر است. تنظيم كننده اعصاب ونيروى فكرى بوده ودر دوران نقاهت مفيد است.

قاز : مقوى ودرمان كننده مسلولان و افراد ضعيف است در دوران نقاهت پس از يك بيمارى عفونى به خوبى در ترميم ضعف سلولها و تأمين انرژى مورد نياز بدن كمك مى كند.


مرغابى : در درمان ضعف اعصاب مؤثر بوده و در مواردى كه شخص به علتى لاغر شده باشد و به ويژه در معلولان و افراد ضعيف و كسانى كه فشار خون كم دارند بسيار مفيد است.

كبك : براى همه از كودك خردسال تا شخص سالمند مفيد است. كمتر اسيد اوريك توليد مى كند. فعاليت كليه ها را زياد و به دفع سموم بدن كمك مى كند. وجود مقدار زيادى مواد معدنى در گوشت كبك نشان دهنده ارزش حياتى اين حيوان است. مقدار پتاسيم آن زياد بوده و همچنين كلسيم، فسفر، منيزيم، آهن ومقدار كمى گوگرد مورد نياز بدن را تأمين مى كند.
شترمرغ : گوشت شترمرغ فقط در آفريقاي جنوبي مورد استفاده قرار مي‌گرفت اما پس از مدتي رستوران‌ها و كارشناسان تغذيه در اروپا نيز از اين گوشت استقبال كردند و به عنوان گوشتي درجه يك محسوب شد. امروزه پرورش دهندگان شترمرغ تلاش مي‌كنند تا با توليد و عرضه گوشت اين پرنده، جوابگوي بازار تقاضايي باشند كه به خوبي از فوايد اين گوشت كم‌چرب آگاه است.

گوشت قرمز كم‌چرب
گوشت ‌شترمرغ در مقايسه با گوشت مرغ و گاو، از كلسترول و چربي كمتري برخوردار است در حالي كه پروتئيني درحد مطلوب، رنگي قرمز و طعمي شبيه گوشت گوساله دارد.
مواد معدني گوشت شترمرغ در حد مناسبي ارزيابي مي‌شود، به طوري كه در آناليز آن كلسيم و آهن به مقدار لازم و مطلوب وجود دارد. ميزان كم‌سديم در گوشت شترمرغ نيز يكي ديگر از مزاياي اين نوع گوشت است كه مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد. گوشت شترمرغ به دليل داشتن كالري و چربي كم براي بيماران قلبي و عروقي و افرادي كه نمي‌خواهند اضافه وزن داشته باشند، غذاي رژيمي خوبي است.
در مقايسه با انواع گوشت بايد گفت كه تمام گزينه‌هاي منفي گوشت گاو در گوشت شترمرغ به صورت مثبت وجود دارد. هم‌چنين ميزان مطلوب اسيدهاي چرب غيراشباع و امگا 3 در گوشت شترمرغ به عنوان دو فاكتور مثبت به حساب مي‌آيند.
اسيدهاي چرب اشباع نشده، ليپوپروتئين‌هاي با چگالي زياد يا
HDL را افزايش مي‌دهند و در نتيجه به طور غيرمستقيم انتقال كلسترول از ديواره رگ‌ها به كبد را سرعت بخشيده و جلوگيري از تصلب شرايين را منجر مي‌شوند. اسيدهاي چرب امگا 3 نيز در سوخت وساز و سلامت سلول‌هاي قلب و مغز دخيل هستند و كمبود آن در جيره غذايي ممكن است خستگي، افسردگي، بي‌خوابي و استرس را به همراه داشته باشد. نسبت پروتئين به انرژي گوشت شترمرغ نيز در مقايسه با ديگر گوشت‌ها بالاتر است. باتوجه به اين مطالب، گوشت شترمرغ داراي مواد مغذي در سطح ايده‌آلي است كه ناشي از تعادل و توازن تركيبات غذايي در آن است.
گوشت شتر مرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شوداز ارزش غذایی بسیار بالائی برخورداراست .بطوریکه می توان گفت
یکی از کم چربی ترین و سالمترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است .
میزان چربی آن کمتر از 2/1 درصد بوده که یکی از خواص مهم و قابل
توجه در بازار مصرف کنونی به شمار می رود . در حالیکه گوشت مرغ6/2 درصد وگوشت گاو تا 12 درصد چربی دارد . به همین دلیل گوشت شترمرغ برای کسانی که دچار اضافه وزن بوده و از رژیم های لاغری پیروی می کنند جایگزین بسیار مناسبی خواهد بود  .
نکته جالب دیگر در مورد گوشت شترمرغ این است که کلسترول آن
حتی از گوشت مرغ هم پایین تر است . همچنین اسیدهای چرب غیراشباع موجود دریافت های شترمرغ 30درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می دهد که یکی از مزیت های گوشت شترمرغ محسوب
می شود .
این مزایا به همراه میزان بالای اسیدچرب امگا-3 درگوشت شترمرغ باعث
شده که این گوشت انتخاب بسیارخوبی برای بیماران قلبی– عروقی و سالمندان بوده تا با اطمینان بیشتری بتوانند نیازهای پروتئینی خود را برطرف سازد.از طرف دیگر میزان کم سدیم درگوشت شترمرغ،استفاده
از آن را برای افرادی که دچار پرفشاری خون هستند ممکن می سازد.
گوشت شترمرغ از نظر پروتئین و آهن نیز از جایگاه بسیار خوبی برخوردار
است و لذا برای افرادکم خون و زنان باردارانتخاب مناسبی خواهد بود .
به علاوه گوشت شتر مرغ میزان بالایی از عناصری مانند روی و منیزیم
رانیز داراست . این گوشت نیاز بدن به ویتامین pp (نیاسین ) را تأمین
کرده و نسبت به سایر گوشت ها مقادیر بیشتری ویتامین های
A،C،B1
B2 دارد . علاوه بر موارد بالا گوشت شتر مرغ به میزان بسیار چشمگیری
ترد بوده و از قابلیت هضم استثنائی برخوردار است . بطوریکه 90درصدآن قابل هضم بوده و از این حیث پس از ماهی در رتبه دوم قرار دارد . درصورتیکه گوشت های جوجه و گاو87 درصد قابلیت هضم دارند