ادامه مشکلات اقتصادی آمریکایی‏ ها در سال 2011

   

 

 


آیا شما فکر می کنید 2011 سال خوبی برای طبقه متوسط جامعه آمریکا خواهد بود؟ حداقل این است که زمانیکه شما دلایل اشاره شده ذیل را بخوانید، در مورد شرایط خوب طبقه متوسط  جامعه آمریکا خوش بین نخواهید شد.
 
به گزارش الف به نقل از "پایگاه اینترنتی اَمریکن دریم"، حقیقت این است که 2011 سال بدی برای متوسط جامعه آمریکا خواهد بود و این طبقه از جامعه آمریکا بار دیگر با سالی سخت از لحاظ امور معیشتی و اقتصادی روبرو خواهند شد.
 
جامعه آمریکا با یک رکود اقتصادی کوتاه مدت روبرو نیست بلکه یک روند اقتصادی بی ثبات و متزلزل در آمریکا وجود دارد که در حال از هم پاشیدن طبقه متوسط در این کشور است. برای نمونه آیا می دانید به رغم اینکه جمعیت آمریکا در یک روند سریع در حال رشد است اما در این کشور طی دهه گذشته حدود 10 درصد از شغل های مربوط به طبقه متوسط از دست رفته اند. اکثریت شغل های ایجاد شده در جامعه آمریکا حقوق اندک دارند. در حال حاضر بسیاری از تحصیل کرده ها در آمریکا مشغول به انجام فعالیتهایی هستند که هیچ ارتباطی به تخصص شان ندارد و به واسطه شغل های نامناسب درآمد اندکی دارند. بدون حقوق و درآمد مناسب طبقه متوسط و ضعیف جامعه آمریکا متلاشی می شود. امروزه شرکتهای آمریکایی در واقع در خارج از این کشور بیشتر از داخل اشتغال زایی می کنند.
 
هر زمانیکه کارخانه ای در آمریکا تعطیل و به کشور خارجی منتقل می شود این بدان معناست که طبقه متوسط و ضعیف جامعه آمریکا بیشتر به فروپاشی نزدیکتر می شود. اگر شما در جامعه آمریکا اکنون جزء طبقه متوسط و ضعیف محسوب می شوید و شغل پردرآمد دارید باید بسیار خوشبخت باشید چون شغل های پردرآمد طبقه متوسط و ضعیف جامعه آمریکا به طور چشمگیری در حال کاهش است. میلیون ها نفر از آنهایی که طی چند سال گذشته شغل شان را از دست داده اند، مجبور شده اند به شغل های با درآمد اندک و یا حتی شغل های نیمه وقت تن دهند. این در حالی است که بهای کالاها در آمریکا همچنان در حال افزایش است. آیا اخیرا به سوپرمارکت های آمریکا سری زده اید؟ قیمت اکثر کالاها به طور چشمگیری افزایش یافته است. بهای امور پزشکی، خدمات درمانی و مالیات ها نیز در آمریکا افزایش یافته است. شمار خانواده های آمریکایی که در حال حاضر از بُن خرید مواد غذایی استفاده می کنند و آمار خانواده هایی که زیر خط فقر در آمریکا زندگی می کنند نیز به  رکورد جدیدی رسیده است. اقتصاد آمریکا همچون بیدی در حال لرزیدن است و طبقه متوسط و ضعیف جامعه آمریکا بخشی هستند که با بیشترین آسیب روبرو شده اند. حال به مواردی اشاره می کنیم که نشان می دهد به چه دلیل 2011 سال بدی برای طبقه متوسط جامعه آمریکا از لحاظ شرایط اقتصادی و معیشتی خواهد بود:
 
1. از دست رفتن شغل های طبقه متوسط جامعه آمریکا از سال 2000 روند پرشتابی داشته  و از این سال 10 درصد این شغل ها از دست رفته اند. در سال 2000 حدود 72 میلیون شغل طبقه متوسط وجود داشت اما این شغل ها به حدود 65 میلیون شغل رسیده اند.
 
2. روند شغل های مربوط به صنایع تولیدی در آمریکا در حال کاهش است. در سال 1970، 25 درصد از شغل ها در آمریکا شغل های مربوط به صنایع تولیدی بودند اما امروز فقط 9 درصد از شغل های آمریکا تولیدی هستند.
 
3. کاهش تولید در آمریکا طی دهه گذشته در آمریکا به طور چشمگیری کاهش یافته است.
 
4. روند غیرصنعتی شدن در آمریکا نیز به طور جدی در جریان است.
 
5. طی دهه گذشته ده ها هزار کارخانه در آمریکا تعطیل شده اند. از سال 2001 بیش از 42 هزار کارخانه تولیدی تعطیل شده اند.
 
6. شرکتهای آمریکایی در حال حاضر در خارج از آمریکا بیشتر از داخل این کشور اشتغال زایی می کنند. طی سال گذشته شرکتهای آمریکایی بیش از 1.4 میلیون  شغل در خارج از آمریکا ایجاد کرده اند اما در داخل آمریکا کمتر از نیم میلیون شغل ایجاد کردند.
 
7.زمانیکه آمریکایی ها شغل هایشان را از دست می دهند، مجبور هستند به شغل های با درآمد کمتر روی آورند.
 
8. اکثریت شغل هایی که اقتصاد آمریکا در حال ایجاد کردن آن است، اکنون درآمد اندک دارند. بیش از 40 درصد آمریکایی هایی که اکنون مشغول به فعالیت هستند در شغل های خدماتی کار می کنند که درآمد اندکی دارند.
 
9. شمار بیکاران در آمریکا به طور فزاینده ای در حال افزایش است.
 
10. یافتن شغل برای بیکاران در آمریکا بسیار سخت است به طوریکه به طور میانگین برای یک آمریکایی بیکار 33 هفته به طول می انجامد تا یک شغل پیدا کند.
 
11. میلیون ها آمریکایی همزمان با اینکه نمی توانند شغل با درآمد مناسب پیدا کنند، با افسردگی مواجه شده اند.
 
12. فاصله طبقاتی میان ثروتمندان و فقرا در آمریکا در حال رشد است. براساس جدیدترین گزارش یک درصد از ثروتمندترین ها در آمریکا حدود 14 میلیارد دلار دارایی دارند. این در حالی است که میانگین دارایی یک خانوار معمولی در آمریکا حدود 62 هزار دلار است.
 
13. برخی از آمارها از اختلاف فاحش درآمدی در جامعه آمریکا بسیار باورنکردنی است.
 
14. متاسفانه اکثر خانواده های آمریکایی فقط در حال حاضر پس انداز یک هفته ای دارند.
 
15. بازار املاک در آمریکا نیز همچنان راکد است و در این میان طبقه متوسط و ضعیف با بیشترین ضرر مواجه شده اند.
 
16. برای میلیون ها خانوار طبقه متوسط و ضعیف آمریکا، اولین دارایی مهم مالی شان خانه است. اما متاسفانه براساس گفته اکثر تحلیل گران ارزش املاک آنها روز به روز کاهش می یابد.
 
17. اگرچه بهای مسکن در آمریکا کاهش یافته اما حقیقت این است که بهای مسکن همچنان برای یکسری از خانواده های طبقه متوسط جامعه آمریکا زیاد است.
 
18. اکثر خانواده های طبقه متوسط آمریکا معتقدند که شرایط اقتصادی شان طی چند سال گذشته به طور چشمگیری وخیم شده است. در حقیقت از سال 2007، 55 درصد از نیروی انسانی در آمریکا با بیکاری، کاهش درآمد، کاهش ساعت کار و مواجهه با کار نیمه وقت روبرو بوده اند.
 
19. طبقه متوسط آمریکا با مشکلات دوران بازنشستگی نیز مواجه هستند و پس انداز کافی برای این دوران ندارند.
 
20. حقیقت این است که درآمدها در کل آمریکا در حال کاهش است. در سال 2009، کل درآمدها و میانگین درآمدهای خانوارهای متوسط جامعه آمریکا کاهش یافت.
 
21. نیمی از کارگران آمریکایی با درآمد کمتر از 505 دلار در هفته فعالیت می کنند.
 
22. میلیون ها آمریکایی مجبور شده اند کار نیمه وقت را انتخاب کنند. درصد آمریکایی هایی که اکنون به کار نیمه وقت مشغولند در تاریخ آمریکا یک رکورد محسوب می شود.
 
23. براساس یک بررسی جدید مشخص شد که حدود 21 درصد از کودکان آمریکایی اکنون زیر خط فقر زندگی می کنند که در 20 سال اخیر بالاترین آمار بوده
است.
 
24. آمریکا در حال حاضر به رده چهل و نهم کشورها در جدول "امید به زندگی" سقوط کرده است.
 
25. آمریکا در یک روند اَفول قرار دارد. 10 سال پیش آمریکا اولین کشور جهان از لحاظ سرمایه های هر شهروند بود اما اکنون به رده هفتم سقوط کرده است.
 
با بررسی این دلایل مشخص می شود که شرایط زندگی برای طبقه متوسط جامعه آمریکا در سال 2011 خوب نخواهد بود و دولت آمریکا باید سیاستهای مناسب اتخاذ کند. به واقع در سال 2011 چه اتفاقاتی برای اقتصاد آمریکا رخ خواهد داد؟