خواهر بزرگ‌تر مونالیزا پیدا شد

 

 

تابلوی نقاشی که گفته می شود نسخه‌ای قدیمی‌تر از تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی است در موزه پرادو اسپانیا پیدا شده است. مسئولان موزه پرادو گفته اند ابتدا تصور نمی کردند این تابلو چنین قدمتی داشته باشد. اما زمانی که کار ترمیم را بروی آن انجام می دادند متوجه لایه های پنهانی زیر لایه اصلی شدند. این تابلو تصویر همان شخص مونالیزا در تابلوی داوینچی است، اما قبلا روی آنرا لایه هایی از رنگ سیاه و روغن جلا پوشانده بوده است.


Description: گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

 

به نظر می رسد این تابلو توسط یکی از شاگردان داوینچی کشیده شده و احتمالا در همان دورانی که نسخه اصلی تولید شده این کار انجام شده است. روزنامه آرت که اولین بار این خبر را منتشر کرد گفته: "پیدا شدن این اثر هیجان انگیز، اطلاعات قبلی ما را درباره معروفترین تابلو دنیا متحول می کند." نسخه اصلی مونالیزا نیز که در موزه لوور پاریس به نمایش گذاشته شده است، لایه هایی ترک خورده از روغن جلا بر روی خود دارد. رنگ سیاه و روغن جلا که بر روی این تابلو به مدت زیادی باقی مانده بود، کارشناسان را به این عقیده سوق داده بود که این اثر سالها بعد از فوت داووینچی به وجود آمده است. اما عکسبرداری های اشعه ای نشان دادند که این اثر با تابلوی داوینچی هم دوره است.

موزه پرادو یافته هایش را در کنفرانسی درباره لئوناردو داوینچی در موزه ملی لندن ارائه کرد. هم اکنون این اثر به موزه لوور پاریس فرستاده شده تا در کنار همتای خود یا همان تابلوی مونالیزای داوینچی به نمایش در بیاید.