هشدار امنیتی

گروه اینترنتی قلب من
 

 

بازگشت بدافزار افزودن دکمه ی دیسلایک

حدودا دوسال پیش یک پستی در فیسبوک به اشتراک گذاشته می شد تحت عنوان افزودن دکمه ی دیسلایک (نپسندیدن یک پست) به فیسبوک. به صفحه ی برنامه که می رفتید از شما میخواست یک کد را کپی کنید و در آدرس بار پیست کنید و صبر کنید تا بارگذاری شود.
کد اکسپلویت بود و بعد از اجرا دیسلایکی که اضافه نمی شد و پهنای باند هم دچار افت شدید سرعت می شد. (هکرها با آلوده کردن سیستم شما برای کارهای خلاف قانون وجرایم سایبری ازپهنای باند شما مجانی استفاده می کنند) خیلی از کاربران مجبور با عوض کردن ویندوز شدند.

رکوئست نپسندیدن یک پست اینبار به شکل اپلیکیشن در آمده و درخواست لاگین از فیسبوکِ شما را کرده و بعد از اینکه درخواست را برای دوستان ارسال کرد و اجازه ی کنسل کردن را نداد مجوز نصب یک افزونه روی مرورگر رو طلب میکند و بعد از ان نیز دکمه‌ای اضافه نمی‌‌شود و اصولا اپلیکیشنی که روی اکانت فیسبوک شما نصب میشود و هیچ ربطی به درخواست مجوز نصب ِ افزونه ندارد. ضمن اینکه وقتی شما در فیسبوکتان لاگین هستید درخواست دوباره لاگین کردن بی معنی هست. فیسبوک شما رو از روی کوکی میشناسد.

به خاطر داشته باشید هرگونه تغییر اساسی در امکانات فیسبوک از طریق تغییر و بروزرسانی در سورس فیسبوک و با اطلاع رسانی رسمی صورت خواهد گرفت و این اشکال و قالبها تنها حملات مبتنی بر مهندسی اجتماعی هستند.

در مورد لینک‌های که واقعا دکمه ی دیسلایک را اضافه می‌‌کند: بعضی از افزونه ها به همراه استفاده از کدهای جاوا اسکریپت مثل
Unfrien Finder میتوانند امکاناتی را به شما بدهند اما به صورت یکطرفه؛ شما این دکمه را دارید و میزنید ولی دوستتان ندارد و نمی بیند. مرورگرتان را با یک افزونه ی غیر استاندارد دچار مشکلات اساسی و حفره های امنیتی و Bug میکنید و سیستم را در معرض خطر قرار می دهید.

این مورد ممکن است تغییر شکل دهد و در آینده به شکل
Apps هم منتشر شود اما مورد به این مهمی اگر قرار بود نهایی شده باشد در موردش اطلاع رسانی رسمی و گسترده و بهره برداری تبلیغاتی صورت میگرفت.

اطمینان داشته باشید این ضرب المثل همیشه در شبکه صدق میکند: هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد.
همیشه پای یک استفاده و اکثر اوقات سوء استفاده درمیان است؛ مرورگر و سیستمتان را آسیب پذیر نکنید.

Source : Stay On Secure Privacy

 

 


 
گروه اینترنتی قلب من