کرفس: یک سبزی مفید برای تمام فصول

 

کرفس خواص ضد التهابی دارد و از التهاب لوله‌ی گوارشی پیشگیری می‌کند. کرفس سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که شناخت تک‌تک‌شان خالی از لطف نیست.

 

گر عادت دارید که کرفس بخورید فقط به خاطر اینکه شنیده‌اید کم کالری است و شاید باعث کاهش وزن می‌شود بدون اینکه به ارزش غذایی واقعی آن فکر کنید و از خوردنش لذت ببرید وقت آن رسیده کمی تجدیدنظر کنید.

محققان پژوهش‌های اخیر معتقدند که کرفس خواص ضد التهابی دارد و از التهاب لوله‌ی گوارشی پیشگیری می‌کند. کرفس سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که شناخت تک‌تک‌شان خالی از لطف نیست. اگر می‌خواهید بیشتر با فواید این سبزی آشنا شوید و از خوردن آن لذت ببرید ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

 

کرفس: یک سبزی ساده یک دنیا ویتامین

کرفس حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین C و فلاوونوئیدهاست؛ اما ویتامین‌های آن به همین دو ختم نمی‌شود و حداقل ده‌ها نوع ماده‌ی مغذی دیگر نیز زیر این سبزی خوش‌رنگ پنهان شده است. در بین آنتی‌اکسیدان‌های مهم دیگر کرفس می‌توان به «برگاپتن‌ها» اشاره کرد. قدرت آنتی‌اکسیدانی کرفس بیش از هر چیز دیگری مدیون میزان زیادی مواد فنولیک آن است که از آسیب‌های اکسایشی سلول‌ها، آسیب عروق خونی و پیری ارگان‌های ما پیشگیری می‌کنند.

ساقه‌ی کرفس ترد و خوشمزه است و می‌توانید از آن برای تهیه‌ی سوپ، سالاد و خورش استفاده کنید. آب کرفس نیز یکی از بهترین نوشیدنی‌های مغذی است که به ورزشکاران پیشنهاد می‌شود. اگر اهل ورزش هستید بعد از جلسه‌ی ورزشی‌تان آب کرفس بنوشید تا الکترولیت‌های از دست رفته را جایگزین و با مواد معدنی خود آب از دست رفته‌ی بدن را جبران کند.

برای حفظ مواد مغذی کرفس، آن را بپزید

اگر عادت دارید که سبزیجاتتان را بخارپز کنید می‌توانید با خیال راحت کرفس را نیز به آن‌ها اضافه کنید و خیالتان راحت باشد که آنتی‌اکسیدان‌های خود را از دست نمی‌دهد.

محققان تأثیر بخارپز شدن و آب‌پز شدن کرفس را روی میزان مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی آن بررسی کردند. محققان معتقدند که در روش‌هایی مانند آب‌پز کردن مقداری از خواص آنتی‌اکسیدانی آن از بین رفته و حدود 38 تا 41 درصد آن می‌ماند. در عوض با روش بخارپز کردن 83 تا 99 درصد خواص آنتی‌اکسیدانی آن حتی بعد از 10 دقیقه پخت نیز حفظ می‌شود.

توصیه می‌کنیم کرفس تازه خریداری کرده و میل کنید تا بیش‌ترین مقدار مواد مغذی به بدنتان برسد. توصیه می‌کنیم درست همان موقع که قصد مصرف کرفس دارید اقدام به خرد کردن آن بکنید؛ در این صورت بیش‌ترین میزان فلاوونوئیدهای آن حفظ می‌شود.

 

محققان حوزه‌ی سلامت بر این عقیده هستند که کرفس التهاب را کاهش می‌دهد.

اگر از مشکلاتی مانند درد مفاصل، بیماری‌های ریوی، آسم یا آکنه رنج می‌برید

کرفس بیشتری مصرف کنید تا بیشتر از خواص ضدالتهابی آن بهره ببرید.

 

خواص لاغر کنندگی کرفس

اگر قصد لاغری دارید احتمالاً دنبال مواد غذایی لاغر کننده می‌گردید و تمام تلاشتان را برای کاهش کالری‌های مصرفی انجام می‌دهید. باید خوشحال باشید که کرفس تقریباً همیشه در دسترستان هست. این سبزی مفید انتخاب مناسبی برای رسیدن به وزن ایده آل است. یک ساقه‌ی کرفس فقط 10 کالری دارد. علاوه بر این کرفس با سبزیجات دیگر به راحتی ترکیب می‌شود و طعم خوبی به سالاد یا سوپ می‌دهد.

 

کرفس: با التهاب مقابله می‌کند

محققان حوزه‌ی سلامت بر این عقیده هستند که کرفس التهاب را کاهش می‌دهد. اگر از مشکلاتی مانند درد مفاصل، بیماری‌های ریوی، آسم یا آکنه رنج می‌برید کرفس بیشتری مصرف کنید تا بیشتر از خواص ضدالتهابی آن بهره ببرید.

 

استرس دارید؟ بفرمایید کرفس

کرفس همچنین با استرس مقابله می‌کند به خاطر اینکه حاوی منیزیم است. اگر کرفس را شب‌ها میل کنید خواهید دید که خواب راحت‌تری تجربه خواهید کرد.

 

کرفس دوست دستگاه گوارش(هاضمه)

میزان زیاد آب موجود در این سبزی به همراه فیبرهای غیر محلول در آب آن یک ماده‌ی غذایی موثر برای دستگاه گوارش است. اگر با هضم غذا مشکل دارید به کرفس اعتماد کنید.

 

توجه داشته باشید که کرفس حاوی خواص دیورتیک (ادرارآور) است و به همین دلیل مصرف زیاد آن به افرادی که دچار اسهال مزمن هستند توصیه نمی‌شود.