کاوه کرامی بی‌بی‌سی

کودکان افغان و ایرانی موفق‌ترین دانش‌آموزان مهاجر در هلند

 

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار هلند، دانش‌آموزانی که در پایان دهه ۹۰ از افغانستان و ایران در هلند پناهنده شدند، به لحاظ آموزشی در مدرسه‌های این کشور، هم سطح دانش‌آموزان بومی هستند.

مرکز آمار هلند اخیرا در گزارشی گفته که کودکان پناهندگانی که در سال‌های ۱۹۹۰ به هلند آمدند، به استثنای سومالیایی‌ها، نسبت به سایر مهاجران غیرغربی که به دلایل دیگر به هلند آمدند، در مدرسه‌های این کشور موفق‌تر هستند.

بر اساس این گزارش، کودکان پناهندگان افغان در مقایسه با سایر کودکان مهاجر، بیشترین پیشرفت تحصیلی در مدرسه‌های هلند را دارند. دانش آموزان ایرانی‌تباردر رتبه دوم این فهرست قرار دارند.

موقعیت آموزشی نقش برجسته‌ای در تعیین جایگاه مهاجران در جامعه هلند دارد.

نظام آموزشی هلند

هلند یکی از کشورهای اروپایی است که از نظر کیفیت آموزش رتبه بالایی دارد.

کودکان در هلند از ۴ سالگی آموزش در مدرسه را آغاز می‌کنند. دوران تحصیلات ابتدایی در این کشور ۸ سال است و برای کلیه دانش آموزان به طور یکسان تدریس می‌شود.

بر اساس نتیجه امتحان اصلی و مشورت معلمان در سال نهایی دوران ابتدایی، کودکان یکی از این سه نوع آموزش متوسطه را دنبال می‌کنند:

§      آموزش متوسطه و مقدماتی حرفه‌ای به مدت ۴ سال

§      آموزش تکمیلی عالی حرفه‌ای به مدت ۵ سال

§      آموزش پیش‌دانشگاهی به مدت ۶ سال

بیشتر مدارس متوسطه هلند چندین نوع آموزش متوسطه را ارائه می‌دهند تا دانش آموزان بتوانند به آسانی از یک نوع آموزش به نوع دیگر منتقل شوند.

گزارش مرکز آمار هلند می‌گوید کودکان پناهندگان در عرصه آموزش در جایگاه میانه قرار دارند: آنها نسبت به کودکان مهاجران غیرغربی موفق‌تر هستند اما در مقایسه با کودکان بومی کمتر موفق هستند. این تفاوت برای مدارس ابتدایی، متوسطه و تحصیلات عالی نیز صدق می‌کند.

اگر تفاوت میان‌ گروهی از پناهندگان در نظر گرفته شود، کودکان افغان و ایرانی موفق‌ترین دانش‌آموزان در میان سایر پناهجویان و مهاجرین غیرغربی در هلند هستند. در عین حال، کودکان از این دو کشور، در طول مدرسه خود هم‌سطح دانش‌آموزان بومی هستند.

در گزارش این مرکز آمده است که در کلاس سوم دوره متوسطه، ۴۸ درصد از دانش‌آموزان افغان‌تبار و ۴۶ درصد از دانش‌آموزان ایرانی‌تبار در حال آموزش در مدارس پیش‌دانشگاهی و عالی حرفه‌ای هستند.

ایگاه آموزشی دانش آموزان سال

در گزارش همچنین آمده است که دوران مدرسه کودکان پناهندگان نسبت به دانش‌آموزان بومی اغلب اوقات بیشتر طول می‌کشد که یکی از دلایل آن، عدم تسلط کافی بر زبان هلندی است.

در انتخاب رشته پس از مدرسه متوسطه، پناهندگان در مقایسه با دانش‌آموزان بومی، بیشتر علوم اجتماعی، اقتصاد، حقوق و یا بهداشت را انتخاب می‌کنند.

پناهجویان کمتر مرتکب جرم می‌شوند

بنا بر گزارش مرکز آمار هلند، پناهندگان نسبت به مردم بومی هلند کمتر مرتکب جرم می‌شوند. ارتکاب جرم در مقایسه بین پناهندگان و مهاجران غیرغربی به مراتب برجسته‌تر است.

به باور پژوهشگران با وجود اینکه پناهندگان در عرصه آموزشی در جایگاه برتری قرار دارند، موقعیت آنها در بازار کاریابی و انزوای اجتماعی از جمله چالش‌هایی است که پناهندگان با آن مواجه هستند و این معضل برای جامعه هلند نیز یک امر ناپسند محسوب می‌شود.

این در حالی است که پناهندگان در مقایسه با مهاجران غیرغربی، به مراتب تماس بیشتری با مردم بومی هلند دارند.

مشخصات آمار در این پژوهش

در پژوهش مرکز آمار هلند، پناهنده به فردی گفته شده که در ثبت احوال هلند به عنوان پناهنده درج شده باشد، در حالیکه مهاجر غیرغربی به کسانی اطلاق می‌شود که در همان دوره، اما به دلایل مختلف (مانند اشتغال‌یابی) از کشورهای غیرغربی به هلند آمدند، که اغلب شامل ترک‌ها، مراکشی‌های و سورینامی‌ها می‌شوند.

این پژوهش در مورد‌ ۵۳ هزار دانش‌آموز پناهنده در هلند انجام شده که در میان سال‌های ۱۹۹۵-۱۹۹۹ زیر ۱۸ سال داشتند و یا به عنوان فرزندان پناهندگان در هلند به دنیا آمدند. این دانش‌آموزان تا سال ۲۰۱۳ به صورت پیوسته در هلند زندگی کردند.

پناهندگان افغان با جمعیت ۱۰ هزار نفری بزرگترین گروه از پناهندگان در این پژوهش را تشکیل می‌دهند پس از آنها ، پناهندگانی از عراق، یوگسلاوی سابق و ایران هستند.