افغانستان بعد از خروج آمریکا

 
 

 تحلیل نیوزویک از وضعیت افغانستان بعد از خروج آمریکا

نیوزویک نوشت؛ با وجود جنگ طولانی مدت آمریکا در افغانستان علیه طالبان اما این گروه موفق به بازگشت به صحنه این جنگ شده است و حتی پنتاگون نیز تصریح کرده است که راه حل نظامی در این کشور غیر ممکن است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از نشریه نیوزویک، اگرچه کاخ سفید به صورت رسمی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام نکرده است، اما رسانه های متعدد از طرح آینده آمریکا مبنی بر خروج نیمی از 14 هزار نیروی درگیر در جنگ 17 ساله افغانستان خبر داده اند . 
به نوشته این نشریه، طالبان نه تنها هرج و مرج و نا آرامی را در کشور خود ترویج داده است، بلکه این اختلافات را به خارج از مرزها و کشورهای منطقه نیز منتقل کرده است. در مقاله ای که چهارشنبه گذشته توسط یک بیاد تحقیقاتی هندی منتشر شد، اینگونه استدلال شده است که ممکن است پای طالبان به هند و پاکستان که دهه ها است بر سر منطقه کشمیر با یکدیگر اختلاف دارند، باز شود.
این مقاله با اشاره به تعاملات دهلی نو با پکن و مسکو اعلام کرد که حمایت پاکستان از گروه های تروریستی باعث تشدید دخالت های کشورهای منطقه، همچون ایران و روسیه در مسائل افغانستان خواهد شد. به نظر می رسد تسلط تدریجی به جنگ داخلی افغانستان به این معنا است که ذینفعان مختلف منطقه ای سعی می کنند تا میدان جنگ را با توجه به اولویت های استراتژیکی خودشان و با توجه به خروج تدریجی نیروهای آمریکایی، به نفع خود تغییر دهند.
به نوشته نیوزویک، ایالات متحده شکست دادن طالبان با استفاد از زور را رها کرده و در تلاش برای دستیابی به معاهده صلح میان طالبان و دولت افغانستان است؛ با این حال هنوز هیچ توافقنامه جامعی به دست نیامده است. در گزارشی که هفته گذشته توسط پنتاگون منتشر شد، آمده است که ایالات متحده تنها یک 'منفعت حیاتی ملی' در افغانستان دارد: 'هدف آمریکا جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاهی امن برای گروه های تروریستی است که می توانند حملات گسترده ای علیه ایالات متحده، شهروندان آمریکا و منافع و متحدانش خارج از کشور انجام دهند و هدف نهایی ایالات متحده مذاکره دولت افغانستان با طالبان و دستیابی به یک توافق سیاسی است'.
در این گزارش به افزایش مشارکت مسکو، پکن، تهران، دهلی نو و دیگر دولت های منطقه ای در این مناقشه اشاره شده است. روسیه برای حفاظت از منافع خود در آسیای میانه و گسترش نفوذ خود در منطقه، درگیر طیف وسیعی از فعالان افغانستان همچون طالبان شده است؛ در حالی که تعاملات نظامی، اقتصادی و سیاسی چین، بر اساس نگرانی های امنیتی داخلی و گسترش تروریسم از مرزهای چین به داخل این کشور و افزایش تمایل چین برای حفاظت از سرمایه گذاری های اقتصادی خود در منطقه نشات می گیرد.
پنتاگون نوش: تهران به دنبال یک حکومت پایدار در افغانستان است که پاسخگوی اهداف ایران، خروج نیروهای آمریکا (ناتو) از افغانستان، حذف داعش و حمایت از خواسته ها و نگرانی های ایران از جمله حقوق آب و امنیت مرزی، باشد، همچنین هند را به عنوان قابل اعتماد ترین شریک منطقه ای و بزرگترین کمک در توسعه این کشور عنوان کرد و از پاکستان خواست تا با مسائل امنیتی مرزی خود برخورد کند.
در حالی که پکن و اسلام آباد سه شنبه گذشته، دربارۀ 'تغییرات جدید' درمورد درک مشترک درگیری های افغانستان مذاکره کردند، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز با وزرای خارجه افغانستان، ایران، چین و روسیه ملاقات کرد. مسکو نیز هفته گذشته دیدار دو جانبه ای با دهلی نو در راستای پیشبرد مسیر صلح برگزار کرد. یک هفته پس از آنکه مقامات واشنگتن با طالبان ملاقات کردند، تهران نیز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که مذاکراتی با این گروه برگزار خواهد کرد.
روسیه و هند، و چین و پاکستان، که به طور مداوم از روابط قوی برخوردار بوده اند، حال همکاری های امنیتی منطقه ای خود را گسترش داده اند. روسیه تنها چند روز پس از شرکت در رزمایش مشترک دریایی با پاکستان، اوایل ماه جاری رزمایش دریایی دیگری به نام «ایندرا 2018» با هند برگزار کرد. چین و هند نیز اوایل هفته جاری تمرینات ضد تروریستی مشترک خود را به پایان رساندند.
کاهش عملیات نظامی افغانستان نه تنها هزینه جنگ های خارجی آمریکا را کاهش خواهد داد- درست همانند خروج نیروهای آمریکا از سوریه- بلکه منجر به تحقق تمایلات چارچوب چند قطبی و همکاری و صلح در منطقه خواهد شد. رقبای اصلی پنتاگون، یعنی روسیه و چین نیز به دنبال محدود سازی نفوذ جهانی ایالات متحده هستند