شبح استعمار؛  زنده و در حال تخریب جهان

 
 

 

کشورهای ثروتمند با وجود داشتن تنها 16 درصد از جمعیت دنیا، 60 درصد از واکسن های کرونای تولیدشده در جهان را در اختیار دارند؛ در حالی که سهم کشورهای آفریقایی از واکسن فقط 2 درصد است. این «شکاف واکسنی» آشکار چیزی نیست جز نماد واقعی نابرابری بین کشورها در اثر غارتهای استعمارگرانه آمریکا و غرب طی قرنهای گذشته.

برخی شاید فکر کنند که در پی جنبشهای استقلالطلبی و آزادی طلبی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین پس از جنگ جهانی دوم، استعمارگری نیز از تاریخ محو شده است اما این طور نیست و همه با این موضوع موافق نیستند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل سال گذشته در مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا گفت: «بهتر است خودمان را گول نزنیم. امروز پیامدهای ناگوار استعمارگری همچنان فراوان در جهان وجود دارد

بسیاری از کشورهای پیشرفته امروز، ثروت خود را در قرنهای گذشته و با غارتهای استعمارگرانه به دست آورده اند؛ به عنوان مثال، دولت آمریکا برای غارت سرزمینها و منابع نقاط مختلف قاره آمریکای شمالی، سرخپوستان را به طور سیستماتیک یا از زمین خود اخراج میکرد و یا میکشت که این امر باعث كاهش جمعیت سرخپوستان آمریکا از حدود 5 میلیون نفر در پایان قرن 15 به حدود 250 هزار نفر در آغاز قرن 20 شد. از این رو، جای تعجب نیست که این کشور که مرتکب چنان جنایت نسل کشی هولناکی شده، اکنون در تلاش باشد واکسنهای کرونا را به انحصار خود درآورد و احتکار کند و چندان تمایلی هم برای کمک به کشورهای در حال توسعه از خود نشان ندهد.

استعمارگری آمریکا و دیگر کشورهای غرب در قرنهای گذشته با ایجاد نوعی شکاف بین آنها و بقیه دنیا از لحاظ سطح توسعه باعث شد که بسیاری از کشورها حتی امروز نیز همچنان شدیدا گرفتار فقر باشند. به دلیل قرار گرفتن تحت استعمار طولانی مدت، بسیاری از کشورهای در حال توسعه امروز پس از استقلال و پایان دادن به حکومتهای استعماری هنوز مسیر توسعه متناسب با شرایط خود را پیدا نکرده اند و آن دسته از کشورهایی که مجبور به پذیرش الگوی دموکراسی غربی شده اند نیز با ناسازگاری این الگو با شرایط عینی خود دست و پنجه نرم می کنند و حتی به همین دلیل مدتهاست که از ناآرامی سیاسی رنج میبرند.

جریانهای نژادپرستی و برتری سفیدپوستان که امروز در رگهای آمریکا جاریست نیز یکی از مشتقات اندیشه استعمارگری کشورهای غربی محسوب می شود. برخی از کشورهای غربی امروز نیز برای حفظ منافع و حفظ حس برتری خود در تلاشند تا بر کشورهایی که زمانی تحت استعمار آنان بوده‌اند همچنان نفوذ خود را تحمیل کنند و به این منظور حتی از تحریک درگیری و جنگ در این کشورها نیز دریغ نمی کنند.

با وجود آنکه استعمارگری آمریکا و غرب در جهان با همه غارتها و کشتارهای خونین خود اکنون به تاریخ پیوسته، سلطه آمریکا و غرب بر جهان باعث شده شبح استعمار همچنان به حیات خود ادامه دهد و دنیا را ویران کند.