آشفته کردن افکار، دستور عمل

 
 
 

نویسنده: Pierre RIMBERT

پيير ريمبر ، جامعه شناس و مولف کتاب «ليبراسيون» ، از سارتر تا روتچيلد

برگردان: شروین احمدی

در ۷ نوامبر، ادوارد اسنودن، افشاگر، ویدئویی را که در سال ۱۹۸۳ گرفته شده بود در توییتر پخش کرد. در این سند که بلافاصله در فضای مجازی منتشر شد، فرانک اسنپ، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، توضیح می دهد که چگونه در طی جنگ ویتنام مطبوعات را با اخبار جعلی مسموم می کرد .

 

او به یاد می آورد: «ما تأثیرگذارترین خبرنگاران، معتبرترین روزنامه نگاران را در سایگون هدف قرار دادیم. از من خواسته شد که در هتل کاراول یا کانتیننتال با آنها معاشرت کنم، و به آرامی اما بااطمینان سعی کنم با ارائه اطلاعات واقعی به آنها اعتماد شان را جلب کنم. سپس طی یک گفتگو، داده هائی را که می‌خواستیم به آنها منتقل می کردم که ممکن بود درست نباشد». هرچه اسنپ تعداد تله ها را بیشتر می کرد، بزرگ‌ترین نشریات به راحتی فریب داده می شدند: از نیویورک تایمز گرفته تا لس آنجلس تایمز تا نیویورکر و نیوزویک. «من به طور کلی سعی می‌کردم محیطی ایجاد کنم که اطلاعات غیرقابل تأیید تولید کند. من قصد داشتم سفیر انگلیس را ببینم تا او را از اطلاعات نادرست مطلع کنم تا وقتی خبرنگار می‌خواهد حرف من را تأیید کند، تأییدیه دروغین دریافت کند

در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، بیشتر روزنامه‌نگاران مترقی، سرویس‌های اطلاعاتی را منبع اطلاعات نادرست می‌دانستند. و سیا و اف بی آی منبع آزار و اذیت فعالان حقوق مدنی، نفوذ در جنبش های دانشجویی، ترور پلنگ های سیاه، دیکتاتوری های راست افراطی آمریکای لاتین و غیره شناخته می شدند.

سی سال بعد همه چیز تغییر کرده است. از زمان انتخاب آقای دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶، جاسوسان آبونمان حضور همیشگی در تلویزیون دارند و به طور مداوم توطئه های روسیه - واقعی یا خیالی - علیه دموکراسی آمریکایی را محکوم می کنند. جان برنان رئیس سابق سیا از سال ۲۰۱۸ به عنوان «کارشناس ارشد امنیت ملی و اطلاعات» NBC/MSNBC کار کرده است. جرمی باش، رئیس سابق دفتر سیا و پنتاگون، در دوران ریاست جمهوری ترامپ توسط CNN ، کانال تلویزیونی دموکرات، استخدام شد (او از آن زمان به تیم آقای جوزف بایدن پیوست). CNN با افتخار در وب سایت خود شجره کارشناسانش را به نمایش می گذارد: رابرت بائر، «یکی از کارآمدترین ماموران در تاریخ سیا» ، فیلیپ ماد، «برنده جوایز متعدد سیا، از جمله جایزه کارگردان، جورج اچ. جایزه بوش برای تعالی در مبارزه با تروریسم» و غیره.

اگر اسنپ هنوز به عنوان یک تله گذار برای خبرنگاران در سیا کار می کرد، احتمالاً نیازی نبود که از سفیر بریتانیا بخواهد تا اطلاعات غلط اش را تایید کند. در مطبوعات و تلویزیون، درستی ادعاها دیگر اهمیتی ندارند. در نتیجه، در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲، در سامانه واشنگتن پست، تکذیب خارق‌العاده خبری را که می‌توان خواند که می توانست تسریع کننده جنگ جهانی سوم باشد: «در نسخه‌های قبلی یک مقاله منتشر شده در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲، آسوشیتدپرس به اشتباه گزارش داد که بر اساس اطلاعات یک مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود ، موشک های روسی از لهستان عبور کرده و دو نفر را کشته اند. اطلاعات بعدی نشان داد که این موشک ها ساخت روسیه نبوده و به احتمال زیاد توسط اوکراین برای دفاع در برابر حمله روسیه شلیک شده است».

وای

 

 

لوموند