مقایسۀ عجیب

 
 
 

جواب محترم ملک ستیز به هیلری کلینتن

 بانو هیلری کلینتن

شما گپ جالبی در باب رییس‌جمهور فراری افغانستان زده و او را با رییس‌جمهور زیلینسکی مقایسه کرده گفته اید، غنی با دزدی پول‌ها فرار کرد اما زیلینسکی از شما حمایت نظامی طلب کرد و به دفاع از کشورش پرداخت. تا این‌جای کار بسیار درست می‌فرمایید. مثل آن سخن مشهور شما بود که حمایت سی‌آی‌ای از پروژه جهادیزم و طالبانیزم در افغانستان را نمایان ساخت.

من نیز به‌سان شما و ملیون‌ها انسان دیگر منتقد غنی و برنامه‌ی مافیایی‌اش هستم. اما بیایید به یک سلسه واقعیت‌ها توجه کنیم. من به عنوان دانش‌آموخته و تحلیل‌گر سیاست این دو رییس‌جمهور را در رابطه با امریکا به‌ مقایسه می‌گیرم.

۱. تصور کنید که غنی در پانزدهم آگست و یا قبل از آن تقاضای حمایت نظامی از امریکا می‌کرد، پاسخ واشنگتن چه می‌بود؟ مگر نیرو های نظامی شما در کابل نبودند، چرا از غنی دفاع نکردند؟ واقعیت این‌ست که شما پشت نظام سیاسی را در افغانستان خالی کرده بودید. خلیل‌زاد، پسراندر شما با برادراندر های شما در دوحه کار را تمام کرده بودند.

۲. شما دیگر در افغانستان منافع استراتژیک تان را با غنی نمی‌دیدید در حالی‌که زیلینسکی یگانه و با تاکید یگانه بازیگر منافع شما در شرق اروپا است. شما غنی را استفراغ کرده بودید، در حالی‌که اشتهای سرشاری در خوردن زیلینسکی و اوکرایین داشتید و دارید.

۳. غنی دانش‌آموخته‌ی حرفه‌ای برنامه های شما بود و کاری کرد که باید می‌کرد، چیزی‌که می‌خواستید. در حالی‌که زیلینسکی یک کمدین کم‌تجربه است و با امریکایی‌طلبی و غرب‌زدگی همه روابطش را با روسیه قربانی و سرزمین قشنگش را نابود کرد. شما با حمایت از زیلینسکی پوتین را به یک دیوانه‌ی وحشی و انتقام‌جو تبدیل کرده و اروپا را به جنگ کشانیدید. از این چه بهتر و بیش‌تر انتظار از کودک امریکایی «زیلینسکی» داشتید.

۴. زیلینسکی را حمایت کردید و می‌کنید تا اروپا از وابستگی تامینات گاز و مواد غذایی روسیه رهانیده شود. این‌جا برنده میدان شما هستید. اروپا به شما وابسته‌تر خواهد شد. حالا شما به نقش غنی و زیلینسکی در این میان یک نگاهی بیاندازید. کدام‌شان مستحق حمایت شماست. پاسخ روشن است.

۵. شما غنی و یک گروه از تکنوکرات‌ها را برای تاراج به افغانستان فرستادید. آن‌ها پول‌های را که شما از طریق بانک‌های تان به افغانستان می‌فرستادید «مدیریت» کردند. اگر باور ندارید از وزرای مالیه اکلیل حکیمی، همایون قیومی، اجمل احمدی رییس بانک و دیگر دزدان حرفه‌ای که همین حالا در کشور شما زندگی مجلل دارند بپرسید. اگر چنین نیست چرا آنان که معروف‌ترین دزدان جهان هستند، در کشور شما محکمه نمی‌شوند.

۶. در ۲۰ سال چرا برای‌ما به جای فرستادن دزدان، متخصصین زیرساخت‌ها نفرستادید که حد اقل امروز سرپا می‌ایستادیم. به‌جای ساختن فابریکات، تفحص منابع طبیعی و هزاران روش‌های زیر ساختی شما با جنگ‌سالاران و دزدان مافیایی قراردادهای صدها ملیون‌دالری بستید. اگر باور ندارید سری به امارات و ترکیه بزنید و یا گزارش‌های سیگار را مرور کنید.

۷. شما بسیار قشنگ غنی را «دزد با پشتاره» مقایسه کردید. بیایید صادق باشیم. آیا می‌دانید غنی در کجا به سر می‌برد. اگر نمی‌دانید من برای‌تان می‌گویم، در نزدیک‌ترین دولت دوست شما در جهان یعنی امارت متحده عربی در شهر ابوظبی که کاملا در دست‌رس شما از لحاظ نظامی، سیاسی و اقتصادی قرار دارد، زندگی می‌کند. چرا او را به محکمه نمی‌کشانید؟ من باور دارم که همان دزد با پشتاره را روزی استفاده خواهید کرد.

۸. شما مشهور ترین زن دنیا و یکی از قدرتمند ترین سیاست‌سازان در جهان هستید. به یاد دارم که در سفری که به کابل داشتید به زنان افغانستان وعده کردید که هیچ‌گاهی زنان را تنها نخواهید گذاشت. در سال ۲۰۱۸ زنان مبارز افغانستان از من خواستند تا نامه‌ای را به شما بنویسم و از وضعیت اسفناک و خطرات احتمالی فراروی زنان برای‌تان بنویسم. شما در پاسخ آن نامه خطاب به زنان افغانستان نوشتید «من شما را درک می‌کنم و در کنار تان باقی خواهم ماند.» حالا شما از وضعیت زنان افغانستان باخبر هستید؟ در حالی‌که تمام رسانه های دنیا مشغول بانو آدریان زیلینسکی خانم رییس‌جمهور اوکرایین است. حتا از رنگ لباس خوابش هم برنامه پخش می‌کنند. در حالی‌که زنان افغانستان فرزندان و اعضای بدن خود را می‌فروشند. ببینید فرق افغانستان و اوکرایین را در کجاست! فرقش در این‌ست که افغانستان تحت «مدیریت» رفت و حالا همه توجه به کیف است.

اجازه دهید در اخیر تحلیلم را در باب زیلینسکی برای‌تان به صورت کوتاه بنویسم. شما این کمدین جوان را قربانی دو اژدها ساختید و مردم اوکرایین را که از زیباترین و غنی‌ترین کشور اروپایی را لذت می‌بردند به آوارگان بی‌سرنوشت تبدیل کردید. شما دیپلومات معروفی هستید و زبان مرا می‌دانید. بیایید هردو اعتراف کنیم که دیپلوماسی امریکا در جنگ اوکرایین شکست خورده است و به جای آن شرکت‌های هیولایی تولید سلاح و تفحص گاز در امریکا سخن می‌گویند. متاسفانه تحلیل من طوری‌ست که روزی زیلینسکی به سرنوشت مشابه غنی مواجه خواهد شد. اما چیزی که شما گفته اید جالب است. در شرایط کنونی زیلینسکی کاملا به نفع امریکاست چرا که شما و ناتو در کنارش قرار دارید. اما لطفا این پیام مرا به یاد داشته باشید، شما زیلینسکی را به سرنوشت بدتر از غنی خواهید کشانید.