تراشه مغزی نورالینک

 
 
 

تراشه مغزی نورالینک بدنبال دومین داوطلب

«ایلان ماسک» در حساب ایکس خود اعلام کرد که استارت‌آپ «نورالینک» در حال پذیرش درخواست داوطلبان برای انتخاب دومین شرکت‌کننده برای کاشت تراشه مغزی است. این درخواست پنج ماه پس از کاشت تراشه مغزی در اولین آزمایش انسانی و تنها یک هفته پس از آن منتشر شده که نورالینک اعتراف کرد تراشه آن به یک مشکل غیرمنتظره دچار شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز مجوز کاشت تراشه «نورالینک» را در مغز دومین داوطلب صادر کرد.

شرکت نورالینک چندی پیش اعلام کرد که بخشی از تراشه مغزی این شرکت پس از اینکه برای اولین‌بار در مغز یک بیمار قرار گرفت، دچار اختلال شد. با این وجود نورالینک در یک پست وبلاگی بیان کرد که برخی از رشته‌ سیم‌ها با مغز ارتباط درستی ندارند و در هفته‌های بعد، تعدادی از رشته‌ها از مغز این فرد خارج شد و این اختلال بر طرف شد.

اگرچه برخی رشته‌ها از بافت مغز برداشته شد اما نورالینک می‌گوید که “نولاند آرباگ” ۳۰ ساله از سیستم رابط مغز و کامپیوتر این شرکت برای حدود ۸ تا ۱۰ ساعت در روز استفاده می‌کند. تراشه نورالینک یک رابط مغز و کامپیوتر است که در نهایت می‌تواند به بیماران مبتلا به فلج چهار اندام به دلیل آسیب نخاعی گردن یا بیماری نورون حرکتی، کمک کند تا فناوری‌های خارجی را تنها با استفاده از ذهن خود کنترل کنند.

اکنون نورالینک به دنبال افراد بیشتری مانند آرباو است تا تراشه مغزی خود را آزمایش کند. نورالینک در حساب ایکس خود نوشت: «اگر به فلج چهاراندام مبتلا هستید و می‌خواهید روش‌های جدیدی را برای کنترل رایانه خود پیدا کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا در آزمایش بالینی ما شرکت داشته باشید

هدف جاه‌طلبانه نورالینک در نهایت این است که تراشه را برای اتصال مغز انسان به کامپیوتر به کار ببرد تا به افراد فلج در کنترل تلفن‌های هوشمند یا کامپیوترها و به افراد نابینا در بازیابی بینایی کمک کند. تراشه این شرکت مانند رابط‌های کنونی مغز-ماشین، سیگنال‌های الکتریکی فرستاده‌ شده توسط مغز را جمع‌آوری می‌کند و آنها را در قالب کار و عمل تفسیر می‌کند.

نورالینک پیشتر توضیح داده بود: «این تراشه‌ که به اندازۀ یک سکه است با جراحی در بخشی از مغز بیماران قرار داده می‌شوند تا حرکت را کنترل کنند. سپس این تراشه، سیگنال‌های مغزی را ضبط می‌کند و به یک اپلیکیشن می‌فرستد. هدف اولیه این است که تراشه، توانایی کنترل مکان‌نما یا صفحه‌کلید رایانه را با استفاده از افکار به افراد بدهد

«دی‌جی سئو» که استارت‌آپ نورالینک را به همراه ماسک بنیان‌گذاری کرده، گفت: «دلیل انجام دادن آزمایش‌های بالینی و آزمایش‌های امکان‌سنجی اولیه این است که چنین مشکلاتی را در اسرع وقت و پیش از عرضه تراشه به بازار کشف کنیم. ما راه‌های متفاوتی را برای نولاند پیدا کردیم تا بتواند توانایی عملکرد خود را دوباره به دست آورد و با موفقیت توانستیم این کار را انجام دهیم.

دسترسی گسترده‌ مصرف‌کنندگان به این فناوری به زودی محقق نخواهد شد. پیش از اینکه ایمپلنت‌های مغزی نورالینک به بازار بزرگ‌تر وارد شوند، به تأییدیه نظارتی گسترده‌تری نیاز دارند.