|
جنبش ادبیات نو افغانستان
دستگیر نایل
|
حافظه فرهنگی حافظه فرهنگی يک ملت توسط نوشته های تاريخی، آثار معماری ، مجسمه ها، سکه ها ی قديمی، تصوير ، آداب و رسوم و حتی شکل های مختلف پرستش های دینی از يک نسل به نسل ديگر منتقل می گردد و در رابطه مستقیم قرار دارد با تعليم و تربيتی که توسط نهاد های فرهنگی هدايت ، به شهروندان آموزش داده و ياد آوری می شوند. هويت ملی يک ملت را حافظه فرهنگی اش تعیین می کند. و اما يک حافظه دستجمعی نيز وجود دارد که مقوله ای سياسيی است و با قصد و نظر از سوی حکمرانان بصورت گزينشی و مبنی بر انتخاب عقیدتی تبليغ و تعليم داده ميشود. حافظه دستجمی شرائط سياسی ثابت ، پايدار و در خدمت برندگان تاريخ است.خصلت اساسی این نوع حافظه مهم نمودن تک حادثه های تاریخی ( شکست و یا پیروزی) و نا دیده گرفتن کلیت تاریخ با قصد تحت تاثیر قرار دادن و بی اهمیت کردن حافظه فرهنگی يک ملت می باشد. فقط یک حادثه تاریخی و به خاطر سپردن هميشگی آن در حافظه ها می تواند عمل کرد و آینده یک ملت را رقم بزند. اگر حافظه فرهنگی، همانطور که وآژه آن بیان میکند، در حافظه فرهنگیان یک ملت باقی می ماند، حافظ دستجمعی تبدیل بیک حافظه پابرجا و طویل مدت تاریخی می گردد و ذهن کل جامعه را در بر میگیرد. حافظه دستجمعی در کشور های که موزه های تاريخی ،آثار باستانی مورد توجه شهروندان نيستند ،نهاد های تاريخ نويسی فعال وجود ندارند و یا از طرف دولت پشتيبانی نمی شوند جای حافظه فرهنگی را می گيرد و هويت ملی در اين کشور ها بدست فراموشی سپرده و يا کم رنگ تر می شود.
مژده به دوستداران کتاب و موسیقی فرهنگ الکترونیک
واصف باختری
داستان کوتاه
داکتر اکرم عثمان از سایت فردا
رازق فانی
|